راهنمای خرید فرش, فرش ماشینی, نگهداری و نظافت فرش

فرش پرز بلند چیست؟ نحوه مراقبت و نگهداری از فرش پرز بلند

فرش پرز بلند

فرش شگی یا فرش فلوکاتی یکی از انواع مدرن فرش ماشینی به شمار می‌آید. اینگونه فرش‌ها بیشتر با نام فرش پرز بلند شناخته می‌شوند. درمیان فرش‌های فانتزی و مدرن، فرش‌ پرز بلند سلیقه‌های مختلف را با خود همراه می‌کند. پاخور نرم و مناسب و همین‌طور سادگی این فرش‌ها باعث شده طرفداران زیادی پیدا کنند و یکی از مناسب‌ترین فرش‌ها برای اتاق‌خواب، سالن و… باشند.

ما در این مقاله پس از معرفی کلی فرش پرز بلند، به سراغ مشخصات اصلی و مزیت‌های آن خواهیم رفت و هر آنچه لازم است قبل از خرید در مورد این فرش بدانید را بیان خواهیم کرد. پس تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

جنس نخ در فرش پرز بلند

به‌طورمعمول نخ این فرش با نخ‌های مختلف بافته می‌شود. در بازار این فرش پرز بلند را می‌توان در انواع جنس‌های پلی‌پروپیلن، پلی‌استر، آکریلیک و… یافت. اغلب فرش‌های پرز بلند بافته‌شده از جنس پلی‌پروپیلن و پلی‌استر است که مناسب‌ترین فرش اتاق‌خواب، سالن و… است.

نخ پلی‌پروپیلن وپلی استر، پرزدهی فرش ندارد و حساسیت ایجاد نمی‌کند. شما در فرش‌های پرز بلند اندازه پایل (نخ خاب) را تا چند برابر بیشتر از اندازه نخ خاب فرش‌های معمول می‌بینید. جهت افزایش استحکام و مقاومت فرش در برابر پاخوردگی و ساییدگی، تولیدکنندگان از نخ هیت ست شده استفاده می‌کنند.

نخ‌ها را پیش از استفاده، طی یک فرآیند مؤثر، هیت ست می‌کنند که این کار باعث افزایش مقاومت فرش در برابر ساییدگی، حرارت و تابش نور خورشید می‌شود. فرش‌های هیت ست شده پرز نمی‌دهند و مزایایی ازجمله لطافت بالا دارند؛ ازاین‌رو محبوبیت آن‌ها در بازار فرش ماشینی بسیار زیاد است.

مزایای فرش پرز بلند

فرش پرز بلند به دلیل چند ویژگی خاص موردتوجه است و گزینه خوبی برای دکوراسیون مدرن و فانتزی محسوب می‌شود. داشتن نرمی و لطافت مناسب، نخ خاب بلند، درخشندگی و زیبایی ازجمله این موارد است. درنهایت اینکه قیمت این فرش‌ها نسبت به سایر فرش‌های ماشینی با الیاف آکریلیک، پلی‌استر و حتی پلی‌پروپیلن بسیار ارزان‌تر و مقرون‌به‌صرفه است؛ بنابراین گزینه‌ای اقتصادی محسوب می‌شود که تغییر دکوراسیون را برای شما راحت‌تر می‌کند.

اگر شما از آن دسته افراد هستید که طرفدار دکوراسیون مینیمال و ساده و درعین‌حال زیبا و جذاب هستند بهترین گزینه برای شما فرش پرز بلند است. سادگی و رنگ‌بندی متنوع و جذاب آن می‌تواند زیبایی بخش تمام قسمت‌های منزل شما باشد. اگر از این فرش در مکان‌های مستعد کثیف شدن استفاده می‌کنید سعی کنید از رنگ‌های روشن پرهیز کنید و رنگ‌های تیره‌تر را انتخاب کنید.

فرش پرز بلند

نگهداری فرش پرز بلند

نگهداری فرش از مهمترین دغده های خانم‌ها هست، قبل از خرید هر فرش لازم است در مورد ویژگی‌ها، نحوه نگهداری و نیز مشخصات آن آگاهی کافی داشته باشید.

تمیز کردن فرش پرز بلند

تمیز نگه‌داشتن فرش در افزایش طول عمر و نگه داشت زیبایی آن بسیار مؤثر است. جارو کردن غیراصولی و هرروزه می‌تواند به پرزهای فرش شما آسیب وارد کند؛ ولی جارو کردن بافاصله زمانی مناسب باعث جلوگیری از نفوذ گردوخاک به داخل فرش شما می‌شود و به تاروپود فرش آسیبی نخواهد رسید.

نحوه جارو کردن فرش پرز بلند

در ابتدا قدرت مکش جاروبرقی خود را در حالت حداکثر قرار دهید و سپس در جهت خای فرش جارو کنید. این کار باعث می‌شود سطح فرش شما جارو شود ولی ممکن است گردوغبار نفوذ کرده به عمق فرش، کاملاً جارو نشده باشد. این بار در جهت خلاف خاب فرش با مکش متوسط شروع به جارو کردن کنید؛ اینکار هم درون فرش شما را تمیز می‌کند و هم از خوابیدن پرزهای فرش شما نیز جلوگیری می‌نماید.

از بین بردن لکه فرش پرز بلند

شستن و تمیز کردن این نوع فرش در خانه چندان کار سخت و دشواری نیست. چنان چه لکه‌هایی بر روی فرش ریخته باشد، بهتر است ابتدا با استفاده از یک پارچه سفید و آب ولرم چند ضربه بر روی لکه بزنید تا جذب پارچه شود. به این نکته توجه کنید که حتماً با زدن ضربه اقدام به پاک کردن لکه نمایید. هرگز پارچه را به صورت چرخشی روی فرش نکشید.

چنانچه لکه موجود به وسیله پارچه و آب ولرم از بین نرفت می‌توانید از محلول سرکه و آب نیز برای این کار استفاده کنید. کافی است محلول رقیقی از آب ولرم و سرکه آماده کنید و با استفاده از پارچه‌ای تمیز و نرم لکه ایجادشده را از بین ببرید.  درصورتی‌که استفاده از این روش نیز برای از بین بردن لکه و شستن فرش پرز بلند تأثیر نگذارد بهتر است حل مشکل فرش را به قالی‌شویی معتبر بسپارید.


تمیز کردن لکه روی فرشلکه چایی روی فرشلکه زرد فرش
تمیز کردن انواع لکه فرش…

سخن پایانی

اگر به دنبال سادگی و زیبایی در طراحی منزل خود هستید، استفاده از فرش پرز بلند می‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد. مجموعه فرش افرند با ارائه تنوع فراوان از رنگ و طرح فرش‌ مدرن، فرش پتینه و فرش وینتیج می‌تواند شما را در انتخاب فرش دلخواهتان کمک کند. شما عزیزان می‌توانید با اطمینان خاطر از کیفیت بالا و قیمت‌های مناسب، اقدام به خرید فرش موردنظر خود از فروشگاه فرش افرند نمایید.

اگه از مطلب خوشتون اومد. خوشحال میشیم امتیاز بدید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴ رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *