نگهداری و نظافت فرش

چند راهکار برای افزایش طول عمر فرش

خرید فرش ماشینی جدید در منزل به عنوان یک نوع سرمایه‌گذاری نیز به حساب می‌آید. با خرید فرش شما انتخاب کرده‌اید که نه تنها خانه خود را زیباتر و راحت‌تر کنید، بلکه به ارزش آن نیز بیافزایید. با این کار همچنین از صرف هزینه‌های گزاف برای سیستم‌های گرمایش و یا سرمایش جلوگیری می کنید. به این ترتیب مهم است که از سرمایه‌گذاری خود با نگهداری و مراقبت مناسب محافظت کنید تا زیبایی و ارزش آن برای سالیان متمادی حفظ شود. اصولاً فرش‌ها را طوری طراحی می‌کنند که سالیان سال دوام بیاورند، اما بدون نگهداری مناسب این هدف محقق نمی‌شود. آیا شما هم به دنبال راهی برای افزایش طول عمر فرش خود هستید؟ آیا نگران این هستید که با اقدامات ناآگاهانه و اشتباه به فرش خود آسیب بزنید؟ ما در این مقاله به دنبال معرفی نکاتی حیاتی هستیم که طول عمر فرش را بالا ببرید. پس تا پایان مقاله با ما باشید.

نکاتی اساسی برای افزایش طول عمر فرش

همانطور که می‌دانید، نگهداری صحیح و مداوم از فرش برای افزایش عمر آن، تداوم عملکرد، حفظ ظاهر و داشتن یک دکوراسیون داخلی استاندارد ضروری است. درست است که همه چیزهای جدید ظاهر خوبی دارند، اما هنر این است که آن‌ها را همینطور سالم نگه دارید. به اعتقاد ما دانستن نحوه نگهداری فرش تنها راه حل است. در این‌جا نکاتی مهم را برای نگهداری و حفظ ارزش فرش توضیح می‌دهیم.


نکات نگهداری فرش ماشینی۸ نکته‌ی مهم برای عمر فرشنگهداری از ریشه فرشنکات طلایی تا کردن فرش
برای افزایش طول عمر فرش بیشتر بخوانید

صرف غذا فقط در آشپزخانه

صرف غذا در آشپزخانه به شکل باورنکردنی‌ای از ایجاد لکه، کثیفی و خرابی در فرش‌ها جلوگیری می‌کند. زیرا اگر غذا را به صورت سنتی و روی زمین صرف می‌کنید امکان این وجود دارد که قابلمه و ظروف داغ باعث سوختگی در قسمت‌هایی از فرش شوند. همچنین صرف غذا در پذیرایی ممکن است باعث شود که مواد غذایی و نوشیدنی‌ها روی فرش بریزد و لکه آن‌ها به راحتی از بین نرود. اگر در خانواده شما فرزند خردسال وجود دارد حتماً در آشپزخانه به وی غذا دهید. این موضوع فقط محدود به وعده‌های غذایی اصلی نیست، بلکه تا جایی که ممکن است تنقلات و میوه‌ها را نیز در پذیرایی میل نکنید.

جلوگیری از قرارگیری فرش در محیط مرطوب

همانطور که می‌دانید طول عمر فرش های استفاده شده در مناطق خشک نسبت به مناطق مرطوب بیشتر است. زیرا رطوبت به فرش‌ آسیب جدی می‌زند و باعث پوسیدگی سریع آن‌ می‌شود. همچنین رطوبت بالا خطر بیدزدگی فرش را بالا می‌برد. بنابراین باید رطوبت منزل و محل قرارگیری فرش را کنترل کنیم. عایق‌کاری استاندارد و اصولی یکی از راه‌های جلوگیری از این مشکل است.

برای افزایش طول عمر فرش آن را بچرخانید

یک فرش باید هر چند ماه یکبار ۱۸۰ درجه بچرخد. این کار برای جلوگیری از تغییر رنگ نقاط مختلف فرش در صورت قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید انجام می‌شود. یکی دیگر از دلایلی که باید فرش را بچرخانید، جلوگیری از فرسودگی آن در همان نقاط است. زیرا اگر یک فرش به صورت مداوم در معرض تردد زیاد قرار گیرد باعث پوسیدگی سریع آن می شود و ظاهر زیبای خود را از دست می دهد.. چرخش ۱۸۰ درجه‌ای فرش به شما این امکان را می‌دهد که طول عمر فرش خود را به شکل مؤثری بالا ببرید.

با کفش روی فرش راه نروید

آیا تا به حال پس از برگشت به خانه به ته کفش‌های خود نگاه کرده‌اید؟ وقتی کفش‌هایمان را داخل  خانه نیز می پوشیم، کثیفی و آلودگی را به داخل خانه می‌آوریم. برای محافظت و طول عمر فرش خود، قانون «عدم استفاده از کفش» را در خانه خود تصویب کنید. استفاده از کفش در منزل علاوه‌بر بروز آلودگی و انواع بیماری‌ها و انگل‌ها، ظاهر فرش را نیز بهم می‌زند. اگر در خانه کفش بپوشید فرشتان خیلی زود کثیف و کدر می‌شود؛ بنابراین نیاز است که فرش خود را زیاد بشویید و شست‌وشوی مکرر فرش باعث خرابی آن می‌شود. حتی ممکن است پاشنه تیز برخی کفش‌ها به فرش آسیب بزند.


طرح تعویض فرش کهنه با فرش نورفع سوختگی فرشاز بین بردن کپک روی فرشنکاتی برای دوام فرش
برای طول عمر فرش بیشتر بدانید

افزایش طول عمر فرش با بخارشو

علاوه‌بر جاروبرقی، هر از گاهی، حداقل سالی یک بار، فرش‌های خود را به‌صورت حرفه‌ای با بخارشو تمیز کنید. با استفاده از بخارشو، بخار به اعماق الیاف فرش شما نفوذ خواهد کرد. همچنین بخارشو بسیار دقیق‌تر و تمیزتر از جاروبرقی است. در واقع استفاده از بخارشوی باعث می‌شود که سال‌ها به عمر فرش شما افزوده شود.

طول عمر فرش

استفاده از روفرشی

اگر شما جزو خانواده‌هایی هستید که در منزل کودک دارند؛ بنابراین لزوم داشتن روفرشی برای محافظت از فرش‌ها غیر‌قابل‌اجتناب و ضروری است. روفرشی‌ای که روی فرش دیگری قرار گیرد گرچه ظاهر خیلی زیبایی ندارد ولی راه کاری مناسب برای محافظت و افزایش طول عمر فرش است. روفرشی‌ها را باید روی فرشهایی که در قسمت‌های پرتردد خانه نظیر اتاق‌های نشیمن، راهروها و ورودی‌ها قرار دارند بگذارید تا از ساییدگی و پوسیدگی فرش در آن مکان‌ها جلوگیری شود. نگهداری حیوانات خانگی هم نیاز به این راه کارها دارد.

طول عمر فرش و جاروبرقی اصولی

جاروبرقی یکی از مهم‌ترین و مقرون‌به‌صرفه‌ترین عناصر یک برنامه کارآمد برای نگهداری فرش است.  شما به‌طور روزانه می‌توانید بیش از 80% از خاکی که در فرش وجود دارد را از بین ببرید. جاروبرقی باید بر اساس میزان تجمع خاک در منطقه مورد نظر برنامه ریزی شود. در ادامه راه‌کارهایی برای جاروبرقی اصولی پیشنهاد خواهیم کرد:

جاروبرقی کشیدن مناطق مختلف خانه

مکان‌های مختلف منزل ترافیک یکسانی ندارند. برخی جاها پرتردد هستند و برخی دیگر تردد زیادی ندارد. بنابراین باید برنامه استفاده از جاروبرقی را با توجه به میزان رفت‌و‌آمدی که در هر نقطه صورت می‌گیرد تنظیم کرد. برای مثال قسمتی از منزل که در معرض رفت‌وآمد زیاد است باید به صورت روزانه جارو شود. مناطقی با ترافیک و تردد متوسط را باید دوبار در هفته جارو کشید و مناطق کم تردد را یک بار در هفته جارو بکشید. جاروبرقی‌ها باید یک سیستم میکرو فیلتر خوب و کارآمد داشته باشند تا گرد‌و‌غبار ریز و موی حیوانات خانگی را نیز به‌راحتی از بین ببرند.

توجه به فرش هنگام بازسازی منزل

هنگامی که منزلتان احتیاج به تعمیرات، بازسازی و بنایی دارد هرگز نباید از فرش‌های خود غافل شوید. حتی الامکان آنها را جمع کنید و در قسمتی از منزل بگذارید که به دور از گردو‌خاک و آلودگی باشد. اگر تعمیرات سطحی است می‌توانید با پارچه‌ای روی آن را بپوشانید. یکی از اقدامات مهمی که اکثر افراد از آن غافل هستند این است که هنگام خروج و ترک خانه به مدت طولانی، مثلا یک ماه یا بیشتر،  نباید محافظت از فرش را فراموش کرد. اگر برای مدت طولانی می‌خواهید منزل خود را ترک کنید، حتما باید فرش خود را جمع کنید. زیرا به مرور زمان گردو‌خاک زیادی روی آن می‌نشیند. همچنین به انجام اقداماتی برای جلوگیری از بیدزدگی فرش نیز فکر کنید. تجربه ثابت کرده که خیلی از افراد بعد از مدت طولانی که به منزل خود برگشته اند با فرشی مملو از خاک، کدر و پوسیده مواجه شده‌اند! یکی از نکاتی که ذکر آن ضروری است این است که فرش خود را به هیچ‌وجه تا نکنید. در صورت لزوم حمل‌ونقل آن را لوله کنید تا به فرش آسیبی نرسد.

نکات مهم نگهداری از فرش ابریشمی

فرش‌ ماشینی ابریشمی از نظر قیمت، ظاهر و کیفیت در مقایسه با سایر فرش‌ها از ارزش بیشتری برخوردار هستند؛ بنابراین بدیهی است که در مورد نگهداری آنها حساسیت بیشتری به خرج دهیم. نخ‌های بکار رفته در فرش‌های ابریشم بسیار ظریف و حساس هستند. همچنین رنگ‌بندی متنوعی دارد؛ بنابراین هرگونه غفلت باعث وارد شدن صدمات جبران‌ناپذیری به آن خواهد شد. حتی المقدور فرش را از نور آفتاب دور کنید. زمانی که می‌خواهید فرش را تمیز کنید، آن‌را در فضای باز قرار دهید و برای اینکه گرد‌و‌خاک آن را از بین ببرید به دقت تکانش دهید. شست‌وشوی فرش ابریشم را به افراد متخصص بسپارید.. بر خلاف سایر فرش‌ها، برای رفع آلودگی فرش ابریشمی به‌هیچ‌وجه از بخارشویی استفاده نکنید

نکات طلایی افزایش طول عمر فرش

  • از صرف غذا و خوراکی در سالن پذیرایی اجتناب کنید.
  • هر از گاهی فرش را 180 درجه بچرخانید تا به صورت متعادل پا بخورد.
  • به هیچ وجه با کفش روی فرش راه نروید.
  • هنگام تعمیرات و بازسازی منزل، فرش را از آلودگی‌های احتمالی دور کنید.
  • اگه از مطلب خوشتون اومد. خوشحال میشیم امتیاز بدید.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۵ رای

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *