فرش آشپزخانه, نگهداری و نظافت فرش

از بین بردن کپک روی فرش

از بین بردن کپک روی فرش

تا به حال در مورد «کپک فرش» چیزی شنیده باشید. کپک در فرش همیشه قابل مشاهده نیست. ممکن است در داخل الیاف رشد کند که تشخیص آن دشوار است. در هر صورت، کشتن و حذف کپک از روی فرش ضروری است. ما در این مقاله در مورد از بین بردن کپک روی فرش صحبت خواهیم کرد. اگرهم شما تا به حال چنین مشکلی داشته اید حتما این مقاله را بخوانید.

آیا کپک فرش خطرناک است؟

کپک فرش چیز بدی است و جزئ اسیب های فرش می باشد، در حالی که کپک روی سطوح سخت مانند کاشی به راحتی حذف می‌شود، بیرون آوردن کپک از الیاف فرش و پشتی می‌تواند دشوار یا حتی در برخی از موارد غیرممکن باشد. بدتر از آن، کپک اغلب ابتدا در پشت فرش ظاهر می‌شود و ممکن است شما حتی متوجه این مسئله نشوید.

بهتر است بدانید که رطوبت عامل اصلی ایجاد کپک روی فرش است و پاک کردن رطوبت فرش، مشکل کپک را برطرف می‌کند. وجود کپک در خانه می‌تواند برای سلامتی شما خطرناک باشد. برخی از افراد تحت تأثیر قرار نمی‌گیرند، در حالی که برخی دیگر ممکن است واکنش‌های شدیدی را تجربه کنند. افراد مبتلا به آلرژی به کپک یا افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، با وجود کپک در منزل، می‌توانند حتی به عفونت‌های داخلی مبتلا شوند.

کپک به طور کلی خطرناک است و کپک فرش از هرچیزی خطرناک‌تر است؛ زیرا ما اغلب در تماس مستقیم با فرش هستیم. اگر فرش آسیب‌دیده در اتاق نشیمن یا اتاق خواب باشد، سلامتی ما در معرض خطر بیشتری قرار دارد.


از بین بردن لکه‌های زرد فرشبهترین روش تمیز کردن فرشتکنیک هایی برای تمیز کردن انواع لکهنکاتی برای دوام فرش
در حال بارگذاری ویدیو...

نحوه تشخیص کپک روی فرش

همان طور که گفته شد کپک همیشه روی سطح فرش قابل مشاهده نیست، بنابراین باید به برخی از علائم زیر توجه کنید تا متوجه کپک فرش شوید. برخی از این علائم عبارتند از:

رشد قابل مشاهده کپک: کپک محیط تاریک را ترجیح می‌دهد، اما در موارد شدید می‌تواند روی الیاف فرش رشد کند. بنابراین، هنگام بررسی کپک، به زیر فرش نگاه کنید و فراموش نکنید که لایه‌های فرش را بررسی کنید.
لکه‌ها و بوها: بوی کپک، متعفن و ترش است. لکه‌ها یا تغییر رنگ‌ها نیز می‌توانند به معنای کپک باشند. با این حال، برای اینکه مطمئن شوید، می‌توانید از افراد حرفه‌ای برای انجام یک آزمایش نمونه استفاده کنید.

کنترل کپک فرش

کپک برای رشد به تاریکی، رطوبت و گرما نیاز دارد. بنابراین، باز کردن پنجره یا روشن کردن یک پنکه می‌تواند رطوبت اتاق را کاهش دهد. این کار اثراتی مانند بوی نامطبوع را نیز کاهش می‌دهد.

جوش شیرین در جذب رطوبت و کاهش بوها بسیار موثر است. مقدار زیادی جوش شیرین را روی ناحیه آسیب دیده قرار دهید و بگذارید یک شب بماند. صبح روز بعد، از جاروبرقی برای حذف جوش شیرین استفاده کنید.

رطوبت

می‌توانید با باز گذاشتن پنجره‌ها و درها در صورت لزوم، رطوبت را در یک منطقه محدود کاهش دهید. اگر رطوبت هوای بیرون زیاد است، پنجره‌ها را باز نکنید. سطح رطوبت برای نگهداری فرش بدون ایجاد کپک 65 درصد یا کمتر می‌باشد.

دما

دمای ۸۰ درجه فارنهایت و بالاتر می‌تواند به رشد کپک در فرش کمک کند. تهویه مطبوع می‌تواند به دما و رطوبت کمک کند زیرا با خنک کردن هوا، رطوبت را کاهش می‌دهد.

فرش خود را تمیز نگه دارید

رطوبت در محیط های بسته مانند زیرزمین به مرور زمان افزایش می‌یابد و می‌تواند برای فرش و مشکل ایجاد کند. اما آیا رطوبت تنها عامل ایجاد کپک است؟

در یک مطالعه، فرش‌ها در شرایط مختلف (نو، کهنه، کثیف و تمیز) در معرض سطوح مختلفی از رطوبت قرار گرفتند. محققان می‌خواستند ببینند که آیا رطوبت بالا ( ۸۰ درصد یا بیشتر) باعث ایجاد کپک در فرش می‌شود یا خیر؟ چیزی که آن‌ها دریافتند این بود که خاک، بیشتر از رطوبت، در رشد کپک نقش داشته است.

فرش‌هایی که به‌شدت یا حتی کمی کثیف بودند، وقتی در معرض همان سطوح رطوبت قرار می‌گرفتند، به مراتب بیشتر از فرش‌های تمیز کپک ایجاد می‌کردند. بنابراین توصیه می‌شود فرش را به صورت هفتگی جاروبرقی بکشید تا از رشد کپک جلوگیری کنید. اگر فرشی به اندازه کافی تمیز باشد، علیرغم شرایط مرطوب در برابر رشد کپک بسیار مقاوم است.


نحوه از بین بردن کپک فرش

اگر می‌خواهید روشی موثر برای از بین بردن کپک یا قارچ فرش داشته باشید، می‌توانید راهکارهای زیر را امتحان کنید.

از یک پاک کننده ضد کپک استفاده کنید

می‌توانید پاک کننده‌های ضد کپک را در اکثر فروشگاه‌ها پیدا کنید. هنگام انتخاب یک محصول، محصولی را پیدا کنید که برای فرش ایمن باشد. محصول پاک کننده ای که برای آشپزخانه یا حمام خریداری می شود می‌تواند به فرش آسیب برساند یا رنگ آن را تغییر دهد.

محصول شستشوی فرش را امتحان کنید

پاک کننده‌های فرش می‌توانند در از بین بردن لکه‌ها و بوهای به جا مانده از کپک بسیار موثر باشند. دی اکسید کلر در از بین بردن کپک بسیار موثر است؛ با این حال، با احتیاط از آن استفاده کنید زیرا مواد شیمیایی می‌توانند فرش را تغییر رنگ دهند. نکته: دی اکسید کلر می‌تواند بخاراتی تولید کند که می‌تواند برای چشم و ریه خطرناک باشد؛ بنابراین بهتر است اقدامات تمیز کردن فرش را در یک منطقه با تهویه مناسب انجام دهید.

بخارشوی فرش گزینه خوبی است

دمای بالایی که بخارشوی تولید می‌کند می‌تواند به طور موثر کپک را از بین ببرد. بعد از بخار دادن فرش از سشوار یا پنکه استفاده کنید چرا که رطوبت بیش از حد می‌تواند باعث ایجاد کپک جدید شود.

فرش خود را به خدمات قالیشویی حرفه‌ای بسپارید

اگر با وجود همه موارد گفته شد، هنوز هم اثراتی از کپک روی فرش شما دیده می‌شود؛ شاید بهتر باشد که فرش خود را به یک قالیشویی بسپارید. قالیشویی‌های حرفه‌ای می‌دانند که چگونه کپک موجود در فرش شما را تشخیص دهند و چگونه آن را از بین ببرند‌.

در نهایت هم اگر روش‌های بالا را امتحان کرده‌اید و هنوز نشانه‌های کپک را می‌بینید، کار بیشتری نمی‌توانید انجام دهید. کپک احتمالاً کل فرش‌تان را آلوده کرده است و شما باید آن را دور بیندازید. , و باید از فروشگاه فرش معتبر فرش خود را تهیه کنید.

سخن پایانی

کپک روی فرش را نباید ساده گرفت. این قارچ‌ها می‌توانند باعث مشکلات جدی سلامتی، به ویژه در افرادی با سیستم ایمنی ضعیف شوند. فرش‌ها به دلیل داشتن الیاف ضخیم و محیط گرم و تاریک مستعد کپک زدن هستند. هنگام جستجوی کپک روی فرش، همیشه دو طرف فرش خود را بررسی کنید. هر گونه تغییر رنگ می‌تواند نشانه کپک باشد. از راهنمایی های ما در مورد نحوه تمیز کردن کپک از روی فرش استفاده کنید تا بتوانید این مشکل را به راحتی برطرف کنید.اگرهم تجربه ای در این زمینه دارید حتما با ما درمیان بگذارید. اگر به هر دلیلی فرش شما قابل ترمیم نبود می‌توانبد از طرح تعویض فرش کهنه با فرش نو فروشگاه افرند استفاده کنید.

کپک روی فرش

  • برای بررسی کپک زدگی فرش باید سطح فرش، لابلای پرزها و همچنین پشت فرش را به دقت بازبینی کرد.
  • بازکردن پنجره ها و ایجاد گردش هوا و استفاده از مقداری جوش شیرین در رفع بوی بد کپک فرش موثر است.
  • در آخر استفاده از بخار شوی به عنوان بهترین گزینه برای از بین بردن کپک فرش توصیه می شود.
  • اگه از مطلب خوشتون اومد. خوشحال میشیم امتیاز بدید.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۷ رای

    نوشته های مشابه

    1 دیدگاه در “از بین بردن کپک روی فرش

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *