سبک زندگی, فرش ماشینی

نکات کلیدی در انتخاب فرش ماشینی 4 متری

فرش ماشینی 4 متری

در دنیای امروز به دلیل پیشرفت تکنولوژی و پیدایش انواع ماشین‌آلات و تجهیزات صنعتی پیشرفته، بافت فرش در تنوع وسیعی صورت می‌گیرد. امروزه ما می‌توانیم فرش‌های گوناگونی را در ابعاد، نقش و نگارها و تعداد شانه‌های مختلف خریداری کنیم. برای مثال امروزه شما می‌توانید هر اندازه و نقشی که برای فرش خود مدنظر دارید را به کارخانه سفارش دهید و آنها در کمترین زمان، فرشی که متقاضی آن هستید را به شما تحویل خواهند داد. در زمینه سایز و ابعاد فرش نیز همین‌طور! به طور کلی فرش‌های ماشینی از نظر ابعاد به 4 دسته اصلی تقسیم می‌شوند که عبارت‌اند از فرش ماشینی 12 متری (معمول‌ترین و پرفروش‌ترین اندازه)، فرش ماشینی 9 متری، فرش ماشینی 6 متری و فرش ماشینی 4 متری. آیا شما نیز به دنبال کسب اطلاعات بیشتری درباره ابعاد مختلف فرش ماشینی هستید؟ ما در این مقاله سعی بر آن داریم که شما را با تمام ویژگی‌های مهم فرش ماشینی 4 متری آشنا کنیم.

فرش ماشینی 4 متری

امروزه به دلیل گسترش خانه‌هایی با متراژ پایین و ترویج آپارتمان نشینی، ابعاد سالن پذیرایی و اتاق‌ها کوچک‌تر از گذشته شده است؛ بنابراین انتخاب فرش مناسب برای چنین فضاهای کوچکی نیازمند دقت است. خوشبختانه فرش‌های 9 متری و 4 متری در تنوع گسترده‌ای برای خانه‌های آپارتمانی و نقلی وجود دارند. علی رغم تصور عموم، این فرش‌ها از محبوبیت بالایی برخوردارند; به خصوص زوج‌های جوان. همچنین طرف‌داران سبک مینیمال و مدرن، متقاضی فرش‌هایی با متراژ کم هستند. همان‌طور که ذکر کردیم یکی از ابعاد استاندارد فرش ماشینی، فرش چهار متری است. در ادامه به معرفی ویژگی‌های مهم آنها خواهیم پرداخت.


فرش ماشینی 12 متریفرش ماشینی 9 متریفرش ماشینی 6 متری
از ابعاد فرش ماشینی بیشتر بدانید…

ابعاد فرش 4 متری ماشینی

عرض این فرش یک متر و نیم و طول آن دو متر و بیست و پنج سانتی‌متر است، بنابراین اندازه اصلی آن سه متر و سیصد و هفتاد و پنج سانتی‌متر می‌شود؛ یعنی دقیقاً چهار متر نیست! اما طبق قراردادی که از زمان گذشته در مورد فرش‌‌های دستباف مرسوم است، به چنین فرش‌هایی چهار متری می‌گویند. برخی نیز آنها را به عنوان قالیچه می‌شناسند. از آنجایی که این فرش‌ها ابعاد زیادی ندارند؛ بنابراین وزن آنها نیز کمتر از فرش‌های بزرگ است. یکی از دلایل اصلی محبوبیت بالای فرش‌های چهار متری، وزن کم و ابعاد کوچک آنهاست. زیرا جابه‌جایی و حمل این فرش‌ها نسبت به فرش‌های 12 متری و 9 متری بسیار راحت‌تر است.

تعداد شانه و تراکم فرش ماشینی چهار متری 

یکی از نکات جالب در مورد فرش‌های ماشینی سایز کوچک این است که آنها از نظر تعداد شانه و تراکم متفاوت هستند. بنابراین فرش‌های ماشینی چهار متری‌ 1200 شانه، 1500 شانه و حتی 700 شانه نیز در بازار وجود دارند. از میان این فرش‌ها، فرش 4 متری 1200 شانه تراکم 3600 و یا فرش چهار متری 1500 شانه تراکم 4500 جزو نفیس‌ترین و زیباترین فرش‌های سایز کوچک هستند. این فرش‌ها از نظر طرح، نقش و رنگ‌بندی بسیار زیبا و  چشم‌نواز هستند. فرش‌های 700 شانه نیز گرچه از نظر رنگ‌بندی و نقش و نگار خیلی شلوغ نیستند؛ اما طرح و رنگ‌بندی ساده آنها برای طرف‌داران سبک مدرن و مینیمال، بهترین پیشنهاد است.


فرش ماشینی 1500 شانهفرش ماشینی 1200 شانهفرش ماشینی 700 شانه
از شانه فرش بیشتر بدانید…

طرح و نقش فرش ماشینی کوچک

فرش‌های ماشینی کوچکی مثل فرش‌های 9 متری و 4 متری از نظر طرح و نقش تنوع بسیار گسترده‌ای دارند. به عبارتی شما با هر سبک و سلیقه‌ای که باشید، فرش مناسب خود را خواهید یافت؛ از فرش‌ 4 متری فانتزی گرفته تا طرح‌های سنتی، کلاسیک، مدرن و مینیمال. همان‌طور که در قسمت‌های قبل نیز ذکر کردیم، افرادی که از دکوراسیون مدرن و سبک مینیمال پیروی می‌کنند، طرف‌دار پروپاقرص فرش‌هایی با ابعاد کوچک هستند. آنها حتی فرش‌های ماشینی چهار متری را در سالن پذیرایی نیز قرار می‌دهند. طرف‌داران سبک کلاسیک نیز از چنین فرش‌هایی استقبال زیادی می‌کنند. زیرا فرش‌های 4 متری 1200 شانه معمولاً دارای طرح‌های کلاسیک و فاخری هستند که چشم هر بیننده‌ای را به خود جذب می‌کنند.

این فرش‌ها با طرح‌های سنتی‌ای مثل گلیم و گبه تولید می‌شوند. برای مثال فرش گبه‌ ماشینی 4 متری یا گلیم فرش 4 متری اخیراً فروش بالایی به خود اختصاص داده است.

فرش ماشینی 4 متری

بهترین مکان برای فرش‌های  4 متری ماشینی

یکی از سؤالاتی که اکثر افراد از ما می‌پرسند این است که فرش‌هایی با متراژ پایین را بهتر است در چه قسمت‌هایی از منزل قرار دهیم؟ 

در گذشته انتخاب مکان مناسب برای پهن کردن چنین فرش‌هایی نسبت به امروزه، محدودیت بیشتری داشت. زیرا اکثر افراد در منازل ویلایی و وسیع زندگی می‌کردند و اندازه سالن پذیرایی و اتاق خواب‌ها نیز بزرگ‌تر از الان بود. از آنجایی که اکثریت مردم نیز طرف‌دار سبک اصیل ایرانی بودند؛ پس فرش‌های ماشینی کوچک را برای سالن پذیرایی و اتاق خواب انتخاب نمی‌کردند.  آنها فرش‌های12 متری را اغلب انتخاب می‌کردند؛ زیرا بیشتر به دنبال پر کردن تمام فضای خالی آن مکان به وسیله فرش بودند.

اما امروزه شرایط کاملاً فرق کرده است. زیرا سبک‌های دکوراسیون مختلفی روی کار آمدند که طبق این سبک‌ها نیازی نیست تمام فضای خالی اتاق را با فرش بپوشانیم. همچنین منازل امروزی در مقایسه با گذشته متراژ کمتری دارند؛ بنابراین گاهی فضای اتاق آن‌قدری بزرگ نیست که بتوان فرش‌های 12 متری یا 9 متری را در آنجا پهن کرد. پس بهترین انتخاب، فرش چهار متری است. 

ایده‌هایی برای محل قرارگیری فرش 4 متری ماشینی

همان‌طور که ذکر کردیم امروزه در مقایسه با گذشته دستمان برای قرار دادن فرش‌های ماشینی کوچک در قسمت‌های مختلف منزل بازتر است. یکی از بهترین مکان‌هایی که می‌توانید این فرش‌ها را در آنجا قرار دهید قسمت TV ROOM منزل است. اکثر ما معمولاً علاقه زیادی به فضایی دنج و راحت برای تماشای تلویزیون داریم، پس چه بهتر قسمت TV ROOM را با پهن کردن یک فرش چهارمتری زیبا، دنج‌تر کنیم! فرش‌ ماشینی 4 متری را معمولاً در اتاق خواب‌های مَستر، راهروها و یا آشپزخانه‌های مستطیل شکل نیز پهن می‌کنند.

بسیاری افراد این فرش‌ها را در قسمت زیر میز ناهارخوری پهن می‌کنند. این کار علاوه بر زیبایی و تکمیل دکوراسیون منزل به نظافت راحت‌تر و ایجاد حس گرما و لطافت زیر پاها در حین صرف غذا کمک می‌کند. درصورتی‌که به دنبال مستقل کردن فضای غذاخوری از دیگر قسمت‌های منزل هستید، پهن کردن یک فرش ماشینی کوچک زیر میز ناهارخوری را به شما پیشنهاد می‌دهیم. زیرا با این کار شما فضای غذاخوری خود را به صورت کامل از دیگر قسمت‌ها تفکیک می‌کنید. 

قیمت فرش 4 متری

همانطور که می‌دانید قیمت فرش ماشینی 4 متری تحت تاثیر عوامل مختلفی است که تعداد شانه و تراکم، ابعاد و جنس نخ و الیاف از مهمترین عوامل تعیین کننده قیمت هستند. پس از آنجایی که متراژ و وزن فرش‌های چهار متری از دیگر فرش‌ها کمتر است،  قیمت کمتری نیز دارند. هر چقدر هم که شانه و تراکم فرش‌ چهار متری بیشتر باشد، طبیعتا قیمت‌ها بالا می‌رود؛ زیرا الیاف بیشتری در آن به کار رفته است.  بنابراین قیمت فرش 4 متری 1200 شانه بالاتر از قیمت فرش 4 متری 700 شانه است. در چند سال اخیر فرش‌های کودک نیز در اندازه 4 متری برای اتاق کودکان تولید شدند که اتفاقاً جزو بهترین فرش 4 متری ارزان محسوب می‌شوند.

نکات طلایی انتخاب بهترین فرش چهار متری

اگر شما هم طرف‌دار این فرش‌ها هستید، قبل از اقدام به خرید باید نکات زیر را رعایت کنید تا فرشی بادوام و باکیفیت را انتخاب کنید و در آینده با مشکل خاصی روبه‌رو نشوید.

  • قبل از انتخاب فرش حتماً به مکانی که قرار است فرش را در آنجا پهن کنید و نیز جنس و رنگ زمینه فرش توجه کنید.
  • در صورتی که فرش برای آشپزخانه و یا اتاق کودک است، ترجیحاً فرش‌هایی که رنگ تیره‌تری دارند و یا شست و شوی آنها راحت‌تر است را انتخاب نمایید.
  • برای انتخاب فرش 4 متری اتاق کودک حتماً به جنس الیاف فرش توجه کنید. در صورتی که فرزند شما با مشکلات آلرژیک و تنفسی روبه‌رو است، فرش‌هایی با الیاف استاندارد را انتخاب نمایید.

خرید فرش 4 متری ارزان

در صورتی که قصد خرید فرش ماشینی ارزان کوچک برای منزل خود را دارید، می‌توانید به وب سایت فرش افرند مراجعه کنید. مجموعه فرش افرند بدون شک یکی از بهترین ارائه کنندگان انواع فرش ماشینی در سطح کشور است. برای آشنایی با انواع فرش‌های ماشینی چهار متری و اطلاع از قیمت فرش 4 متری کودک و دیگر فرش‌های این برند می‌توانید وارد وب سایت فرش افرند شوید.

نمونه فرش های 4 متری فرش افرند

اگه از مطلب خوشتون اومد. خوشحال میشیم امتیاز بدید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *