راهنمای خرید فرش, فرش ماشینی

ابعاد فرش ماشینی ، بهترین ابعاد فرش برای دکوراسیون

ابعاد فرش ماشینی

چه سایز فرشی برای منزل خود خریداری کنم؟ یکی از سؤالات پرتکراری است که اکثر مردم هر بار به خانه جدیدی نقل‌مکان می‌کنند، مبلمان جدید می‌خرند و یا سبک دکوراسیون جدیدی را در نظر می گیرند، از خود می‌پرسند. اندازه فرش‌ها می‌تواند به طور چشمگیری احساس کلی به یک فضا را تغییر دهد. یک فرش کوچک ممکن است از جلوه اتاق نشیمن شما بکاهد. یا فرشی که خیلی بزرگ است، به طرز عجیبی ظاهر اتاق را کوچک‌ترنشان دهد. انتخاب فرش ماشینی با ابعاد مناسب، تعادل و گرما را به ارمغان می‌آورد و دکوراسیون زیبایی را ایجادمی کند. همچنین احساس راحتی زیر پا را فراهم می‌کند و به محافظت از کف‌پوش شما کمک خواهد کرد. هنگام خرید فرش ماشینی باید به اندازه آن دقت کنید. در این مقاله درباره ابعاد فرش ماشینی و نکات قابل ذکرآن صحبت خواهیم کرد.

ابعاد فرش ماشینی

زمانی که صحبت از اندازه استاندارد فرش ماشینی به میان می‌آید، ذهن ما مستقیماً به سراغ فرش ماشینی 12 متری می‌رود زیرا به طور پیش‌فرض، فرش ماشینی 12 متری اندازه استاندارد محسوب می‌شود. پس تعجب نکنید زمانی که در فروشگاه از فروشنده قیمت فرشی را می‌پرسید او بلافاصله قیمت فرش 12 متری را به شما بدهد. اما ابعاد فرش ماشینی بسیار متنوع است. این فرش ها در سایزهای متنوعی مانند 9 متری، 6 متری و سایزهای دیگر در بازار موجود است. در ادامه درباره اندازه‌های معمول فرش ماشینی صحبت می‌کنیم.


فرش ماشینی 12 متریفرش ماشینی 9 متریفرش ماشینی 6 متریفرش ماشینی 4 متری
ابعاد استاندارد فرش ماشینی

فرش ماشینی 12 متری

همان‌طور که در بالا نیز اشاره کردیم فرش 12 متری اصلی‌ترین اندازه فرش ماشینی و نیز فرش دستباف هست. فرش ماشینی 12 متری از گذشته تاکنون جزو محبوب‌ترین و رایج‌ترین اندازه‌ها است. علت مهم انتخاب این فرش توسط خانواده‌های ایرانی،اندازه مناسب فرش12  متری است که آن را به انتخاب مطلوبی جهت استفاده در سالن‌ پذیرایی  تبدیل کرده است. البته فرش‌های ماشینی بزرگ‌تری نیز وجود دارند، اما اندازه آنها بطور معمول برای استفاده در منازل مناسب نیست و بیشتر برای مساجد و سالن‌های بسیار بزرگ کاربرد دارند.

اندازه فرش 12 متری و ویژگی‌های آن

انواع فرش ماشینی در اشکال مختلفی بافته می‌شود از قبیل مربع، بیضی، مستطیل و دایره‌ای. اما فرش ماشینی مستطیلی، شکل استاندارد و معمول است. سایز این فرش سه‌درچهار متر (عرض 3 متر و طول 4متر) ومستطیلی است. درمنازل ویلایی از این فرش علاوه برسالن پذیرایی برای سایر اتاق‌ها هم استفاده می‌شود، اما در منازل آپارتمانی معمولاً فرش 12 متری را فقط برای سالن پذیرایی استفاده می‌کنند. همچنین آنها را از جنس های مختلفی نظیر اکریلیک، پلی‌استر و غیره می‌بافند. این فرش‌ها در شانه و تراکم‌های مختلفی بافته می‌شوند که معمول‌ترین و پرطرفدار ترین آن ها فرش 1200 شانه است. هنگام خرید فرش 12 متری، باید به وزن آن نیز توجه کنید. فرش‌ 12 متری اکریلیک معمولاً وزن کمتری نسبت به پلی‌استر دارد. البته وزن فرش به عوامل مختلفی مانند شانه، تراکم و ارتفاع نخ خاب نیز بستگی دارد.

ابعاد فرش ماشینی

فرش ماشینی 9 متری

فرش ماشینی 9 متری بعد از فرش 12 متری، فروش زیادی دارد. آنها در شانه‌ و تراکم‌های مختلفی بافته می‌شوند. طبیعتاً فرش 9 متری 1200 شانه و1500 شانه در مقایسه با بقیه از جایگاه ویژه‌ای برخوردار هستند! فرش700 شانه و 500 شانه نیز به ترتیب در جایگاه‌های بعدی قرار می‌گیرند. از  فرش 9 متری برای فضاهای مختلفی استفاده می‌کنند. در سالن پذیرایی، اتاق‌خواب و غیره. محل قرارگیری آن باتوجه‌به سبک دکوراسیون و علاقه مندی افراد، متفاوت است. اگر طرف‌دار سبک مدرن هستید، فرش در وسط سالن جای می‌گیرد و قسمت‌هایی از سالن خالی است. در غیر این صورت فاصله لبه فرش با دیوار تنها چند سانتی‌متر خواهد بود. در هنگام خرید به سبک دکوراسیون خود، فضایی که قصد خرید فرش برای آن را دارید و بودجه خود توجه کنید.

اندازه فرش 9 متری و ویژگی‌های آن

لازم به ذکر است که در اصطلاح به آن 9 متری می‌گویند و اندازه واقعی آن 8.75 متر است. ابعاد فرش ماشینی 9 متری 2.5 در 3.5 متر است ( عرض 2.5 متر و طول 3.5 متر ). یکی از دلایل محبوب بودن این فرش، روی‌آوردن افراد به زندگی در آپارتمان‌ها و نقلی بودن اتاق‌ها و سالن پذیرایی آنهاست. فرش ها را با نخ های مختلفی مانند اکریلیک، بامبو، پلی‌استر، پلی‌پروپیلن و BCF می‌بافند. طبیعتاً فرش ماشینی 9 متری اکریلیک و بامبو در مقایسه با بقیه گران‌تر و باکیفیت‌تر است. همچنین این فرش‌ها در مدل‌ها و طرح‌های مختلفی مانند وینتیج، گل برجسته، سنتی، فانتزی و مدرن بافته می‌شوند.


فرش گل برجستهفرش مدرنفرش وینتیجچه فرش ماشینی بخریم
بیشتر بدانید…

فرش ماشینی 6 متری

بعد از فرش 9 متری، فرش ماشینی 6 متری در بازار فروش خوبی دارد. از نظر تنوع در ابعاد فرش ماشینی، فرش 6 متری کاربرد زیادی دارد. مزیت اصلی آن کوچک بودن فرش است که برای هر قسمتی از منزل قابل‌استفاده است. به‌خاطراندازه کوچک تر، وزن کمتری داشته و سبک تر بوده و امکان جا‌به‌جایی و حمل آن بسیار راحت است. این فرش دارای نقش و نگارهای ظریف‌تر و زیباتری است. لازم به ذکر است که در مناطق مرطوب، مانند شمال کشور عزیزمان  ایران از فرش ماشینی 6 متری به دلیل راحتی در جابجایی، استقبال بیشتری می شود.

اندازه فرش 6 متری و ویژگی‌های آن

عرض این فرش 2 متر و طول آن نیز 3 متر است (به‌اصطلاح 2 در 3). شکل آن نیز مستطیل است. از این فرش برای پهن کردن در فضاهای کوچک تر استفاده می‌شود. البته فرش ماشینی 6 متری برای سالن پذیرایی‌هایی که بزرگ هستند توصیه نمی‌شود، زیرا نمای ظاهری فضا را به هم می‌زند. استفاده از دو فرش 6 متری در کنار هم در سالن‌هایی که طول آنها نسبت به عرض آنها بیشتر باشد هم مناسب است. استفاده از این فرش‌ها برای اتاق‌خواب وآشپزخانه نیز انتخاب مناسبی است. این فرش مانند فرش 12 متری و 9 متری از نخ ها، شانه ها و تراکم‌های مختلف بافته می‌شود.

ابعاد فرش ماشینی

اشکال هندسی فرش

علاوه بر اینکه تنوع بالایی در زمینه ابعاد فرش ماشینی داریم، در اشکال هندسی این فرش‌ها نیز با تنوع گسترده‌ای مواجه هستیم. همان‌طور که در بالا نیز ذکر کردیم، معمول‌ترین و رایج‌ترین شکل، فرش ماشینی مستطیلی است. بااین‌حال اشکال هندسی دیگری نظیر دایره‌ای و مربعی نیز طرف‌داران زیادی دارند.در ادامه توضیحاتی در مورد آنها خواهیم داد.

فرش ماشینی دایره‌ای

فرش دایره معمولاً از نظر طرح و رنگ بسیار متنوع است و در اندازه‌های مختلف و شانه و تراکم متنوعی بافته می‌شود. استفاده از فرش‌های دایره‌ای در فضاهای کوچک، باعث می‌شود فضای موردنظربزرگ‌تر جلوه کند. افرادی که خانه‌ای نقلی با سالن پذیرایی کوچک دارند، به کمک فرش گرد می‌توانند فضای موردنظر خود را به قسمت‌های مختلفی تقسیم کنند. افرادی که طرف‌دار دکوراسیون مدرن هستند، فرش دایره‌ای انتخاب مناسبی برای آنها خواهد بود. فرش دایره‌ای، منازلی که با کف‌پوش یا موکت پوشیده شده‌اند را دلبازتر و چشم نوازتر می‌کند. استفاده از فرش گرد باعث لوکس شدن منازل خواهد شد. یکی از اهداف اصلی استفاده از فرش دایره‌ای در مکان‌های عمومی، جلب‌توجه افراد است. درصورتی‌که فرش گرد رادرسالن پذیرایی قرارمی‌دهید، بهتراست مبلمان دور محور دایره‌ای فرش قرارگیرد.

قیمت فرش ماشینی دایره‌ای

قیمت فرش ماشینی گرد به عوامل مختلفی بستگی دارد. یکی از عوامل مؤثر بر قیمت این فرش‌ها، قطر فرش است. طبیعتاً هرچقدر قطر فرش بیشتر باشد، قیمت آن نیز بیشتر خواهد بود. سایر عوامل مؤثر بر قیمت، شامل جنس نخ فرش، تعداد تراکم و شانه آن است. شما به‌راحتی می‌توانید فرش 1200 شانه طرح گرد، فرش ماشینی گرد 700 شانهو حتی فرش 1500 شانه طرح گرد را خریداری کنید.  فرش‌های گرد وینتیج، گلیم دایره‌ای و  گبه گرد را نیز قابل تهیه است.

ابعاد فرش ماشینی

فرش ماشینی مربعی

یکی دیگر از اشکال هندسی فرش رایج بازار، فرش مربعی است. بهتر است هنگام خرید فرش به مساحت و شکل فضای موردنظر خود توجه کنید. بهترین انتخاب برای اتاق‌ها و سالن پذیرایی مربعی شکل، خرید فرش مربعی خواهد بود. با این کار جلوه ویژه‌ای به دکوراسیون خود می‌دهید. در هنگام خرید فرش به دکوراسیون و سایر المان‌های دکوراسیون توجه کنید. این فرش‌ها با نخ های گوناگون و در طرح‌های مختلف بافته می‌شوند. یکی از پرطرف‌دارترین طرح‌های فرش مربعی، طرح مدرن است. شما می‌توانید فرش‌های مربعی فانتزی را نیز خریداری کنید. 

موارد استفاده از اشکال هندسی مختلف فرش

  • درصورتی‌که میز شما مربعی است؛ بهتر است از فرش مربعی استفاده کنید.
  • درصورتی‌که متراژ اتاق کوچک است؛ انتخاب فرش دایره‌ای فضا را بزرگ‌تر نشان خواهد داد.
  • فرش‌های مربعی برای اتاق‌هایی که جلسه و گفت‌وگو در آنها صورت می‌گیرد انتخاب هوشمندانه‌ای هستند.
  • در صورت داشتن میز گرد از فرش گرد و در صورت بیضی بودن میز از فرش مستطیل استفاده کنید.
  • فرش مربعی بهتر است طوری قرار گیرد که با دیوارها فاصله داشته باشد. فضای خالی باید به‌صورت استاندارد باشد، فضای خالی آن نه زیاد باشد نه خیلی کم! 

نکات طلایی ابعاد فرش ماشینی

  • قبل از خرید حتماً به متراژ منزل، اندازه اتاقی که قصد خرید فرش برای آن را دارید و سبک چیدمان دقت کنید.
  • به محل قرارگیری فرش دقت کنید.
  • حتماً به الیاف به کار گرفته شده در فرش دقت کنید. مخصوصاً اینکه فرشی با الیاف استاندارد برای اتاق‌خواب لازم است.
  • در انتخاب فرش به بودجه خود توجه کنید.
  • سخن نهایی

    در این مقاله به معرفی و توضیح کوتاهی در مورد ابعاد فرش ماشینی و ذکر مزایا و معایب هرکدام پرداختیم؛ و درنهایت تصمیم‌گیری بر عهده شماست که با توجه به اولویت‌ها، شرایط، وضعیت اقتصادی و نیازتان، کدام‌یک از آن‌ها را انتخاب کنید. برای مشاهده انواع فرش ماشینی، می‌توانید وارد صفحه فروشگاه ما شوید و از دسته بندی‌های فرش کلاسیک ماشینی، فرش دستباف‌نما ماشینی، فرش پتینه، گبه ماشینی، فرش ماشینی فانتزی، گلیم ماشینی، فرش آشپزخانه، فرش کودک مشاهده فرمائید.

    اگه از مطلب خوشتون اومد. خوشحال میشیم امتیاز بدید.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۶ رای

    نوشته های مشابه