راهنمای خرید فرش, فرش ماشینی

فرش گل برجسته ، ویژگی یک انتخاب خوب برای دکوراسیون

فرش گل برجسته

یکی از نوآوری‌ها و خلاقیت‌هایی که طی چند سال اخیر در صنعت فرش ماشینی رخ‌داده بافت فرش‌های گل برجسته یا فرش هایبالک (high bulk) است. فرش‌های گل برجسته باوجود سابقه نسبتاً کم در فرش ماشینی به سرعت محبوبیت پیداکرده و امروزه جزو پرفروش‌ترین فرش ماشینی هستند . اگر قصد خرید فرش گل برجسته و نگهداری صحیح این‌گونه فرش را دارید و همچنین قیمت فرش گل برجسته برایتان مهم است، تا انتها با ما همراه باشید.

معرفی فرش گل برجسته

فرش گل برجسته به فرشی گفته می‌شود که نخ خاب گل و نقش آن بلندتر از زمینه است و فرش شکل سه‌بعدی به خود می‌گیرد. دلیل برجسته شدن نقوش بر روی فرش استفاده از نخ خاب متفاوت با نخ خاب زمینه است. معمولاً در این‌گونه  فرش از دو نوع نخ آکریلیک استفاده می‌شود:

  • نخ آکریلیک هیت ست
  • نخ آکریلیک هیت ست هایبالک(high bulk)

معمولاً در فرش 1200 شانه ارتفاع نخ خاب گل برجسته 7 میلی‌متر است درحالیکه ارتفاع نخ خاب زمینه 6 میلی‌متر این اختلاف باعث می‌شود طرح فرش برجسته دیده شود. به دلیل استقبال زیاد مردم از فرش گل برجسته و حمایتی که از این هنر شد، امروزه با پیشرفت صنعت فرش ماشینی، تولیدکنندگان آن، رو به تولید این نوع فرش‌ها آوردند.


فرش ماشینی 1200 شانهفرش ماشینی 1500 شانهقیمت فرش ماشینیفرش دایره
بیشتر بدانید

نحوه بافت فرش گل برجسته

فرش‌های گل برجسته مانند فرش‌های مسطح بافته می‌شوند. به‌عبارت‌دیگر فرایند تولید آن تا قبل از مرحله آهار و تکمیل مشابه فرش‌های مسطح است. در واقع مرحله آهار و تکمیل مرحله‌ای است که در این نوع فرش بافرش های مسطح تفاوت پیدا می‌کنند.در مرحله آهار و تکمیل به‌وسیله حرارت و دمایی که به فرش داده می‌شود فرورفتگی‌ها و برجستگی‌های مختلف روی سطح ان پدید می‌آید.

فرش بافته شده از نظر ارتفاع خاب در قسمت‌های مختلف آن، کاملاً مسطح، یکدست و هموار می‌باشد. فرش بافته‌شده در قسمت تکمیل وارد دستگاه آهار می‌شود.  پس از خوردن آهار مخصوص به پشت فرش توسط غلتک‌های داغ در تونل هوای گرم حرکت می‌کند و در معرض حرارت قرار می‌گیرد.

در چنین شرایطی، نخ‌های خاب هایبالک در اثر حرارت جمع می‌شوند. درنتیجه فرش در قسمت‌هایی که با نخ هایبالک بافته‌شده است، فرورفته و سایر قسمت‌ها برجسته دیده می‌شوند.استفاده از همین تکنیک ساده سبب شد تا بدون افزایش زیاد هزینه تولید، در فرش زیبایی بصری زیادی ایجاد گردد.عملاً قیمت و کیفیت فرش برجسته به فرش‌های معمولی بسیار نزدیک است. استفاده از نخ هایبالک در زمینه فرش نیز مرسوم است.

 در این حالت نخ زمینه فرش ارتفاع خاب کمتری دارد و سایر قسمت‌های آن مانند گل‌ها، بوته‌ها ، شاخه‌ها و برگ‌ها در نقشه فرش به‌صورت برجسته (با ارتفاع نخ خاب بیشتر) خودنمایی می‌کنند. نخ خاب آکریلیک هایبالک شبیه نخ آکریلیک معمولی است و تشخیص این دو از یکدیگر برای افراد غیرمتخصص دشوار است. نخ‌های هایبالک از نوع آکریلیک جمع شونده می‌باشد این نخ‌ها  در اثر حرارت 130 درجه سانتی گراد حدود 15 الی 25 درصد جمع می‌شوند که طول نخ کاهش و ضخامت آن افزایش پیدا می‌کند.

فرش گل برجسته

مزایای فرش ماشینی گل برجسته

این فرش مزیت‌های متعددی دارد که در زیر به چند مورد اشاره خواهیم کرد.

کیفیت بالا

به دلیل استفاده از نخ‌های مرغوب در این نوع فرش، کیفیت و ماندگاری آن‌ها بالاتر است و درگذر زمان و با شستشو کیفیت و حالت خود را از دست نمی‌دهند.

زیبایی و ظرافت

در نگاه اول هر بیننده‌ای مجذوب زیبایی خیره‌کننده طرح و نقش برجسته این فرش‌ها می‌شود. مهم‌ترین ویژگی این نوع فرش زیبایی چشم‌نواز آن است.

تراکم بالا

فرش‌های گل برجسته ماشینی از تراکم بالایی برخوردارند که باعث می‌شود در طرح و نقش آن جزئیات زیادی دیده شود و درنتیجه به فرش دستباف بسیار شبیه هستند. تراکم بالا روی قیمت فرش گل برجسته نیز تاثیر گذار است.

تنوع زیاد

به دلیل برجستگی و استفاده از رنگ‌های مختلف، این فرش‌ها در طرح و نقش از تنوع بالایی برخوردارند و طراحان می‌توانند نقوش زیبایی برای این‌گونه فرش‌ها خلق کنند.

باورهای اشتباه از فرش گل برجسته

  • تمیز کردن و نگهداری این نوع فرش بافرش های معمولی تفاوتی ندارد و به دلیل برجستگی کم نخ‌ها به‌راحتی جارو و تمیزمی شود.
  • به خاطر دارا بودن تراکم بالا گردوخاک به درون فرش نفوذ نمی‌کند.
  • قیمت فرش‌های گل برجسته تفاوت چندانی با فرش‌های بافت ساده ندارد و دارای همان کیفیت است.
  • ماندگاری و کیفیت این فرش‌ها نیز بسیار بالا بوده زیرا نخ‌های خاب آن ثبت دمایی  (هیت ست) شده و درگذر  زمان برجستگی خود را از دست نمی‌دهند.

ویژگی‌های فرش گل برجسته افرند

  • نخ‌های استفاده‌شده در فرش‌های گل برجسته افرند از بهترین نخ بوده و از نخ خاب 100 درصد آکریلیک هیت ست استفاده‌شده که از مقاومت بالای برخوردار بوده و پرزدهی ندارد.
  • تنوع بالا و کم نظیر فرش‌های گل برجسته در فرش افرند در شانه‌های مختلف 1200و 1500 شانه انتخاب فرش را برای شما آسان می‌کنند.
  • در فرش افرند تلاش ما بر این بوده است که بالاترین کیفیت را با مناسب‌ترین قیمت  ارائه کنیم.

این فرش یکی از جدیدیترین مدل‌های فرش ماشینی می‌باشد، فروشگاه فرش افرند ما سعی کرده ایم هر آنچه را که باید در مورد قیمت فرش گل برجسته می دانیم به طور کامل بررسی کنیم ، اما اگر نکته یا سوال خاصی در مورد موارد و موضوعات ذکر شده دارید، می توانید در قسمت نظرات آن را با ما به اشتراک بگذارید. جهت راهنمایی برای خرید این نوع فرش به سایت فروشگاه فرش افرند یا با شماره ۰۹۳۷۸۲۶۱۸۹۲ در صفحات مجازی در ارتباط باشید.

نمونه هایی از فرش‌های گل برجسته

اگه از مطلب خوشتون اومد. خوشحال میشیم امتیاز بدید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۵ رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *