راهنمای خرید فرش, نگهداری و نظافت فرش

نکات بسیار مهم علت سایه روشن شدن فرش ماشینی و رفع آن

سایه روشن شدن فرش

فرش که به تازگی خریده‌ایم، در برخی قسمت‌ها یا کل فرش از نظر ظاهری تغییر می‌کند. برخی قسمت‌ها یا کل فرش دورنگ و یا سایه‌روشن شده‌اند. گاهی وقت‌ها حس می‌کنیم که فرشمان کثیف است؛ اما در حقیقت اینطور نیست. زیرا فرش را به‌تازگی خریداری کردیم و همه نکات درباره نگهداری فرش را موبه‌مو رعایت کرده‌ایم. پس مشکل در چیست؟ آیا شما هم با چنین مواردی روبه‌رو شده‌اید؟ طبیعتاً فرش یکی از اجزا اصلی دکوراسیون داخلی منزل است و وضعیت ظاهری آن تأثیر مستقیمی بر زیبایی ظاهری منزل می‌گذارد؛ پس بدون شک، هرگونه تغییر ظاهری و یا تغییر رنگ در آن برای همه ما دغدغه‌آفرین خواهد بود. نگران نباشید؛ زیرا ما در این مقاله سعی بر آن داریم تا علت سایه روشن شدن فرش را به شما توضیح دهیم. در پایان نیز راهکارهایی برای رفع این مورد و جلوگیری از بروز مجدد آن را به شما معرفی خواهیم کرد.

علت سایه روشن شدن فرش چیست؟

ممکن است فرش را که از یک طرف نگاه می‌کنیم، رنگ فرش روشن‌تر از زمانی باشد که از طرف دیگر به آن نگاه می‌کنیم. گاهی ممکن است ازیک‌طرف به فرش نگاه کنیم و قسمتی از فرش را روشن‌تر از دیگر قسمت‌ها ببینیم. یا ممکن است در برخی مواقع که روی فرش راه می‌رویم، رنگ آن قسمت فرش که زیر پای ماست با بقیه قسمت‌ها متفاوت باشد. این‌ها نمونه‌هایی از سایه روشن شدن فرش ماشینی است.

اگر شما هم با این مورد رو‌به‌رو شده‌اید، احتمالا نگران این هستید که مبادا فرشی را که خریداری کردید بی کیفیت باشد و یا جنس الیاف آن نامرغوب باشد! خبر خوب اینکه فرش شما مشکلی ندارد و سایه روشن شدن آن نیز ارتباطی با کیفیت الیاف و جنس فرش ندارد. علت سایه روشن شدن فرش تفاوت در بازتاب نور از سطح جانبی نخ‌ها است. یعنی تفاوت انعکاس نور از سطح مقطع نخ‌ها و سطح کناری ریشه‌ها باعث بروز چنین موردی می‌شود.

یکی از دلایل مهم این موضوع این است که نخ‌هایی که در بافت فرش مورد استفاده قرار می‌گیرند همگی یک خصوصیت مشخص دارند و آن این است که همه آنها تا حدودی دارای اختلاف رنگ سطح مقطع نخ با بدنه نخ هستند. یعنی زمانی که از بالا نخ‌ های فرش را نگاه می‌کنیم در مقایسه با زمانی که کل بدنه نخ را می‌بینیم، رنگ آن تیره‌تر است.

دلیل دیگر علت سایه روشن شدن فرش این است که نخ‌ها در زمان بافت به صورت صد در صد عمودی در کنار هم قرار نمی‌گیرند؛ بنابراین زمانی که از طرفی فرش را نگاه می‌کنیم که در آن سطح مقطع همه نخ‌ها مشخص است، فرش پررنگ‌تر از زمانی است که از طرف دیگر فرش را نگاه می‌کنیم و بدنه تمام نخ‌ها مشخص است.

گبه ماشینی زمینه فيروزه آبي

چه فرش‌هایی بیشتر در معرض سایه روشن شدن قرار می‌گیرند؟

فرش‌ ماشینی 1200 شانه در مقایسه با فرش‌ ماشینی 700 شانه بیشتر دچار سایه روشن می‌شوند. همچنیندرصد سایه روشن شدن فرش‌هایی که با الیاف صد در صد اکریلیک بافته می‌شوند در مقایسه با دیگر فرش‌ها کمتر است. البته یک دسته فرش اکریلیک وجود دارد که به فرش‌ لایت مشهور است، این فرش‌ها معمولاً بیشتر سایه روشن می‌شوند.

اگر از سایه روشن شدن فرش گریزان هستید؛ بنابراین فرش‌های ابریشم مصنوعی و فیلامنت پلی استر را انتخاب نکنید. همچنین فرش‌هایی با رنگ‌های نقره‌ای، طوسی، آبی روشن، آبی کاربنی و بژ بیشتر در معرض سایه روشن شدن قرار دارند.

پیشگیری و رفع سایه روشن شدن فرش

همان‌طور که ذکر کردیم سایه روشن شدن ارتباطی با کیفیت فرش و یا کارخانه تولیدی ندارد. البته در صورتی که در حال حاضر با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کنید، می‌توانید با رعایت نکات زیر، مشکل خود را رفع کنید. لازم به ذکر است که فرش‌های طرح‌دار و فرش‌هایی که پر از نقش و نگار هستند، در مقایسه با فرش‌های خلوت، کمتر در معرض سایه روشن شدن قرار می‌گیرند.

اگر به دنبال رفع مشکل دورنگی فرش خود هستید، می‌توانید فرش را در جهت خاب آن جاروبرقی بکشید. این کار باعث می‌شود که جهت خاب دلخواه شما تنظیم شود و سایه روشن آن نیز رفع شود. روش فوق تا حدی این مشکل را حل خواهد کرد. همچنین بهتر است از ایجاد شرایطی که موجب شود تا خاب فرش خلاف جهت اصلی آن قرار گیرد، جلوگیری کنید.

فرش 1200 شانه ذغالي

سخن پایانی

اگر به دنبال خرید فرش ماشینی هستید که سایه روشن نشود و برای خرید فرش مناسب خود نیازمند کسب راهنمایی بیشتر هستید، می‌توانید به وب سایت فرش افرند مراجعه نمایید. کارشناسان ما به صورت تلفنی، آنلاین و به صورت حضوری در خدمت شما هستند تا پرسش‌های شما در زمینه انواع فرش‌ها و خصوصیات تخصصی مربوط به هر فرش را پاسخ دهند.

سایه روشن شدن فرش

  • سایه روشن شدن فرش به هیچ عنوان بیانگر مشکل در فرش شما و یا پایین بودن کیفیت آن نیست!
  • نخ فرش‌ها اگر به صورت 90 درجه قرار گیرند نور بیشتری با به خود جذب می‌کنند و در نتیجه تیره تر به چشم می‌آیند.
  • فرش‌هایی با الیاف 100 در 100 اکریلیک با این مشکل مواجه نمی‌شوند.
  • این موضوع هیچ ارتباطی با قصور در زمینه بافت فرش و ایراد شرکت تولید کننده ندارد.
  • مجموعه فرش افرند افتخار دارد به پشتوانه‌ی سال‌ها تلاش مدیران خود که در زمینه‌ی تولید، عرضه و صادرات فرش ماشینی فعالیت داشته است، حاصل این تجارب را طی فرآیندی علمی و مطابق با اصول و مبانی بازاریابی جدید، پیاده سازی نموده و در جهت رونق بیشتر این هنر فعالیت نماید. با توجه به سیاست مجموعه در تکریم مشتری، ارسال کلیه محصولات مجموعه فرش افرند بصورت رایگان می باشد، فرش افرند این امکان را به تمام همراهان خود می‌دهد که بعد از تحویل فرش و رضایت از آن، اقدام به پرداخت نمایند. همچنین شرایط خرید اقساطی فرش از فروشگاه افرند باعث شده که مشتریان عزیز خرید راحت‌تری داشته باشند.اگر دغدغه خرید فرشی را دارید که کمتر در معرض سایه روشن شدن قرار گیرد؛ پس همین حالا با مشاوران بخش تماس با ما فرش افرند ارتباط بگیرید.

    اگه از مطلب خوشتون اومد. خوشحال میشیم امتیاز بدید.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *