نگهداری و نظافت فرش

رفو فرش ماشینی و نکات طلایی درباره آن

رفو فرش ماشینی

خرابی وسایل منزل امری غیر قابل پیش‌بینی و عادی است که برای همه اتفاق می‌افتد و زیاد هم قابل‌کنترل نیست. باتوجه‌به قیمت بالای وسایل و اثاثیه منزل، امکان خرید مجدد آنها تقریباً سخت و گاهی غیرممکن است. الزامات زیست‌محیطی ایجاب می‌کند که تا جای ممکن مصرف‌گرایی را کنار بگذاریم و وسایل خراب خود را تعمیر کنیم تا قابل‌استفاده مجدد شوند. فرش‌ها جزو یکی از حساس‌ترین اثاثیه منزل هستند. آنها معمولاً در معرض سوختگی با اتو، پارگی و سوراخ‌شدن، لکه و دیگر خرابی‌ها هستند و این اتفاقی طبیعی و معمول است. فرش‌ها ارزش و قیمت زیادی دارند؛ بنابراین با بروز یک مشکل کوچک نمی‌توان آنها را تعویض کرد. زیرا از جنبه اقتصادی امری دشوار است و همچنین آسیب جدی‌ای به محیط‌ زیست وارد می‌شود. یکی از راه‌حل‌های آسان برای تعمیر فرش‌های آسیب‌دیده، رفوکردن آنهاست. در این مقاله شما را با رفو فرش ماشینی آشنا می‌کنیم.

رفو فرش ماشینی چیست؟

قبل از آنکه به اصل مطلب بپردازیم ابتدا تعریفی مختصر از رفو فرش برای آن دسته از عزیزانی که با این فرایند آشنا نیستند، داشته باشیم. شاید باورش سخت باشد؛ ولی رفوگری یکی از هنرهای ارزنده در زمینه صنعت فرش است که از طریق آن عمر مفید و همچنین ظاهر فرش ارتقا می‌یابد. آسیب‌هایی مثل سوختگی، پارگی، نامتقارن بودن فرش‌ها ظاهر آنها را  به‌شدت تحت‌تأثیر قرار می‌دهند و حتی باعث کم‌شدن عمر فرش‌ها خواهند شد. به کمک رفوگری ایرادات فوق برطرف می‌شوند و فرش مجدد قابل‌استفاده می‌شود.

مرمت و رفوگری برای فرش‌های دستباف و همچنین فرش‌ ماشینی انجام می‌شود. این صنعت مانع ازبین‌رفتن بسیاری از فرش‌های دستباف نفیس کشور شده‌ است، به صورتی که فرش مجددا ارزش خود را به دست آورده و حتی آن را به موزه منتقل کرده‌اند. البته لازم به ذکر است که رفوگری معمولاً برای عیوب جزئی کاربرد دارد. گاهی فرش دچار پوسیدگی و یا حتی سوختگی وسیعی می‌شود که در چنین شرایطی باید به کمک فرایند مرمت فرش، مشکل آن را برطرف کرد.

خلاصه‌ای کلی از فرایند رفوگری فرش

اگر فرش شما نیز نیاز به ترمیم دارد، طبیعتاً مایل به کسب اطلاعاتی از نحوه فرایند رفوگری آن هستید. برای همین در این قسمت همه کارهایی که در پروسه ترمیم فرش انجام می‌شود را به‌صورت کوتاه و مختصر ذکر می کنیم:

  • جاروکشی پشت و روی فرش و غبارزدایی آن.
  • شست‌وشوی فرش به روش اصولی و استاندارد.
  • قرارگیری فرش در سطحی صاف و هموار به همراه نور استاندارد.
  • بررسی میزان آسیب و خرابی فرش.
  • تهیه نقشه‌ای کلی از طرح‌ها و رنگ‌بندی فرش به کمک قسمت‌های سالم آن.
  • باز کردن گره‌های تاروپود آسیب‌دیده فرش به کمک سوزن و یا درفش.
  • انجام تارکشی و گره‌زنی تا زمانی که فرش شما به شکل قبل خود بازگردد.
  • درصورتی‌که قسمت خراب فرش بزرگ است، آن را در قابی چوبی قرار ‌می‌دهند تا از چروکیدگی آن قسمت جلوگیری شود.
  • اگر نخ‌های فرش در اثر گذر زمان کمرنگ شده باشند، رفوگر معمولاً در پروسه رفوگری باید از نخ‌هایی دقیقاً هم‌رنگ فرش استفاده کند.

البته لازم به ذکر است که فرایند رفوگری فرش‌ها باتوجه ‌به نوع آنها و میزان آسیب وارده به هر کدام متفاوت است.


سوختگی فرش ماشینیکوبیدگی فرش ماشینیعیوب ظاهری فرش ماشینیشستن فرش ماشینی
از فرش ماشینی بیشتر بدانید

انواع رفو فرش

 صنعت رفوگری بسیار وسیع و گسترده است و شاخه‌های متنوعی دارد. همان‌طور که ذکر کردیم پروسه و نوع رفوگری متناسب با مشکلات و خرابی‌های هر فرش متفاوت است. بنابراین همه فرش‌ها از یک راه ترمیم نمی‌شوند؛ بلکه باتوجه‌به نوع فرش، میزان و نوع خرابی آنها از مناسب‌ترین روش استفاده خواهد شد. انواع رفوگری عبارتند از:

ترمیم و رفو پارگی فرش ماشینی

پارگی یکی از اتفاقات رایجی است که برای بسیاری از فرش‌ها اتفاق می افتد. خانواده‌هایی که فرزند خردسال دارند بیشتر با این مشکل مواجه می‌شوند. خوشبختانه این مشکل به کمک رفوگری به‌سرعت برطرف می‌شود و ظاهر فرش مثل روز اول آن خواهد شد. درصورتی‌که فرش شما دچار پارگی شد، به‌سرعت از مراکز رفوگری و تعمیر فرش کمک بگیرید؛ زیرا پارگی ممکن است گسترش پیدا کند و دیگر قسمت‌های دیگر فرش نیز با این مشکل رو‌به‌رو شوند.

رفو فرش

رفو فرش ماشینی پوسیده

افرادی که در مناطق مرطوب و شرجی زندگی می‌کنند با مشکلات زیادی در این مورد مواجه هستند. برای مثال فرش‌های ماشینی و دستباف آنها دچار پوسیدگی می‌شود، زیرا  رطوبت عامل اصلی پوسیدگی فرش است. دشمن دوم فرش‌، تابش مستقیم نور خورشید به آن است. این دو عامل باعث سست شدن و شکنندگی تاروپود فرش‌ها می‌شود، به صورتی که حتی با باز کردن فرش نیز ممکن است الیاف فرش دچار ازهم‌گسیختگی شوند. قرارگیری فرش در آشپزخانه یا نزدیک گلدان باعث می‌شود بیشتر در معرض آسیب قرار گیرد. رفو فرش ماشینی پوسیده در مقایسه با دیگر فرش‌ها کاری دشوار و زمان‌بر است. این کار از طریق چله‌کشی و جایگزین‌کردن چله‌های خراب صورت می‌گیرد و در نهایت فرایند سوزن‌کاری و ترمیم قسمت‌های پاره انجام می‌شود.

رفو ریشه فرش ماشینی

یکی دیگر از آسیب‌هایی که ممکن است فرش‌های ماشینی و دست‌باف با آن مواجه شوند، آسیب و پوسیدگی ریشه‌ فرش است. ریشه‌های فرش به‌مرورزمان و در اثر عوامل مختلف بیرونی و یا جنس فرش با آسیب مواجه می‌شوند. در رفوگری ریشه فرش، ریشه‌های آسیب‌دیده را به‌صورت دقیق و اصولی برمی‌دارند و متناسب با نقشه فرش، ریشه‌های سالم برای فرش جایگزین می‌کنند.

شیرازه دوزی فرش

قسمت‌های حاشیه‌ای فرش (حاشیه طولی فرش‌ها) که به روش‌ها و در رنگ‌های مختلفی دوخته می‌شود را شیرازه می‌نامند. شیرازه‌ها که جزو  قسمت‌های مهم و حساس فرش هستند و در سمت چپ و راست فرش قرار دارند، ممکن است با گذر زمان دچار پوسیدگی، آسیب و یا پارگی شوند. در شیرازه‌دوزی، یک شیرازه شبیه شیرازه اصلی فرش دوخته و جایگزین آن می‌شود.

رفوگری فرش ماشینی

بایدها و نبایدهای رفو فرش ماشینی

ازآنجایی‌که فرش‌ها جزو اقلام ضروری و لوکس هر خانه هستند، هرگونه کوتاهی در نگهداری و تعمیر آنها منجر به واردشدن هزینه‌های جبران‌ناپذیر خواهد شد. به همین دلیل در این قسمت نکات طلایی رفو فرش ماشینی را توضیح می‎‌دهیم تا فرش شما درست شبیه روز اول خود شود:

  • مهم‌ترین نکته این که به‌هیچ‌عنوان شخصاً اقدام به رفوی فرش در منزل نکنید. رفوگری نیازمند دانش تخصصی، آشنایی با بافت، الیاف و اجزا مختلف آن و داشتن تجربه زیاد در این حرفه است. 
  • قبل از هر چیزی در مورد بهترین مرکز تعمیر و رفوگری فرش تحقیق کنید و از اعتبار مجموعه و رضایت دیگر مشتریان اطمینان حاصل کنید.
  • فرش شما یکی از دارایی‌های ارزشمند منزل شماست، آن را به مراکز غیرمعتبر که قیمت‌های پایینی هم ارائه می‌کنند نسپارید. 

آسیب‌دیدگی فرش‌ها به سه دسته کلی تقسیم می‌شود:
  • آسیب‌های جزئی‌ای مثل لکه‌های سطحی، فرسودگی ریشه‌ها و شیرازه‌ها به روش رفوی آسان و یا رفوگری درجه سه برطرف می‌شوند.
  • فرش‌های بیدزده، ساییده و فرش‌هایی که پارگی جزئی دارند؛ اما چله فرش سالم و قابل‌استفاده است، از طریق رفوی متوسط یا درجه‌دو قابل‌تعمیر هستند.
  • فرش‌هایی که در اثر حمل‌ونقل غیراصولی، رطوبت زیاد، سوختگی و پارگی زیاد دچار ازبین‌رفتن گره‌ و چله شده‌اند، برای تعمیر نیازمند صرف زمان و تخصص بیشتری هستند و به رفوگری کامل و یا رفوگری درجه یک نیازمندند.
  • سخن آخر

    در این مقاله سعی کردیم شما را با رفو فرش ماشینی آشنا کنیم. درصورتی‌که نیازمند راهنمایی بیشتر و کسب اطلاعات در مورد فرش‌های ماشینی باکیفیت و ماندگار هستید با مشاوران مجموعه فرش افرند در قسمت تماس با ما در ارتباط باشید.

    اگه از مطلب خوشتون اومد. خوشحال میشیم امتیاز بدید.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۳ رای

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *