مقالات افرند, نگهداری و نظافت فرش

شستشوی فرش در منزل، روش‌های شستشوی فرش ماشینی

شستشوی فرش در منزل

فرش و قالی نقش مهمی در دکوراسیون داخلی منازل دارد. از قدیم‌الایام ما ایرانی‌ها علاقه زیادی به فرش داشتیم. امروزه با گران شدن و کمیاب شدن فرش‌های دستباف و پیشرفت علم و تکنولوژی تقاضا برای فرش روند افزایشی دارد. خیلی عظیمی از مردم به سمت فرش ماشینی می‌روند. فرش‌های ماشینی در رنگ‌بندی، طرح‌ها و جنس‌های مختلفی در بازار وجود دارد؛ بنابراین در خانه هرکدام از ما دست‌کم دوتخته از این فرش‌ها وجود دارد. فرش‌ها خصوصاً آن‌هایی که در معرض رفت‌وآمد بیشتری قرار دارند در معرض آلودگی هستند و کثیف می‌شوند. آیا شما هم با این مشکل مواجه شدید؟ آیا این سؤال به ذهنتان خطور می‌کند که «چکار کنم تا فرش‌هایم تمیز شوند و به حالت قبل برگردند؟» ما در این مقاله در مورد روش‌های شستشوی فرش ماشینی،  شستشوی فرش در منزل و بایدونبایدهای آن صحبت می‌کنیم.

در حال بارگذاری ویدیو...

انواع روش‌های شستشوی فرش ماشینی

شما به روش‌های مختلفی می‌توانید فرش ماشینی خود را بشویید. این روش‌ها به‌طورکلی به دودسته تقسیم می‌شود. شستشوی فرش در منزل یا توسط مراکز مربوطه. در ادامه به ذکر هرکدام از این روش‌ها می‌پردازیم.

روش‌های لکه بری و شستشوی فرش در منزل

برای انجام این کار باید شرایط لازم را دارا باشید. برای مثال باید مکان مناسب جهت پهن کردن فرش و شستن آن را داشته باشید. یا اینکه قبل از اقدام باید از جنس فرش، استحکام، سالم ماندن طرح و رنگ‌های آن، اطمینان کافی را حاصل نمایید و همچنین از مواد شوینده استاندارد و مناسب استفاده کنید که آسیبی به فرش وارد نشود.


لکه بری فرش با آب ولرم و مایع ظرف‌شویی

همه ما تجربه لکه شدن فرش و قالی را داشتیم. این‌یک اتفاق کاملاً طبیعی و محتملی است. ولی مهم‌ترین چیزی که باید به آن دقت کنیم روش لکه بری است، به‌گونه‌ای که هیچ آسیبی به رنگ‌بندی و تاروپود فرش وارد نشود. هرگونه غفلت و تصمیم اشتباه باعث صدمات جبران‌ناپذیری به فرش ما می‌شود. وقتی چای یا قهوه بر روی فرش می‌ریزد، به‌سرعت آن‌ها را با یک قاشق از روی فرش جمع کنید؛ زیرا قهوه و چای بر روی فرش قدرت جذب بالایی دارند و بعد از جذب شدن ممکن است پودرهای قهوه بر فرش بماند. پس سریع اقدام به جمع‌کردن پودر از روی فرش نمایید. سپس تکه پارچه سفید و بدون رنگی را بردارید و به‌وسیله مایع ظرف‌شویی و آب ولرم آن را مرطوب کنید و بر روی لکه بکشید. چندین بار پارچه را بر روی محل موردنظر بکشید. در آخر نیز با یکپارچه سفید محل لکه را خشک‌ کنید.

لکه بری فرش با سرکه

اگر بعد از تمیز کردن با آب و مایع ظرف‌شویی لکه همچنان باقی‌ ماند می‌توانید از سرکه سفید کمک بگیرید. بدین شکل که محلولی از سرکه و آب درست کنید. داخل یک ظرف اسپری بریزید و آن را روی لکه بپاشید. بعد از گذشت ربع ساعت با یک دستمال سفید و تمیز روی لکه بکشید. می‌توانید منطقه لکه را با آب سرد بشویید. از شستن لکه با آب گرم اکیداً خودداری کنید.

شستشوی فرش در منزل

رفع زردی فرش

در صورت شستشوی غیراصولی امکان اینکه ریشه فرش‌ها زرد شود دور از انتظار نیست. این مشکل معمولاً زمانی که فرش خشک می‌شود روی می‌دهد. مثلاً بعد از شستشوی آب و مواد شوینده در فرش، زردی در ریشه‌های فرش ظاهر می‌شود. برای ازبین‌بردن زردی می‌توانید فرش را مجدد و به‌صورت استاندارد بشویید. راه‌حل دیگر این است که منطقه زرد را شامپو فرش بکشید. یا اینکه ابتدا قسمت زرد را خیس کنید، صابون بکشید و در پایان آب‌کشی و خشک‌کنید. از محلول آب، سرکه و نمک نیز می‌توانید استفاده کنید.

روش‌های سنتی و قدیمی شسشتشوی فرش در منزل

در مرحله اول فرش را روی زمین پهن کنید، گردوخاک و غبارهای آن را با جاروبرقی از بین ببرید. در مرحله بعدی مواد شوینده را به روی نقاط مختلف فرش بریزید، آب ولرم را بر روی سرتاسر فرش بریزید و فرش را بشویید. سپس آن را آبگیری کنید و فرش را از قسمت پشت، در فضای باز، به‌گونه‌ای که در معرض نور آفتاب نباشد پهن کنید. پس از خشک شدن کامل، فرش را به‌آرامی برس بکشید تا خواب آن به حالت اول بازگردد. بعد از پایان شست‌وشو و پهن کردن فرش، به‌هیچ‌وجه روی فرش آب نریزید زیرا باعث می‌شود که ریشه‌های فرش زرد شوند.


عوامل موثر بر قیمت فرش ماشینیرفع سوختگی فرش ماشینیانواع فرش ماشینیاستفاده از شامپو فرش
از فرش ماشینی بیشتر بدانید

استفاده از شامپو فرش

ابتدا گردوخاک داخل فرش را به‌وسیله جاروبرقی با مکش بسیار قوی از بین ببرید. در مرحله بعد مواد شوینده استاندارد و مخصوص فرش را داخل یک ظرف آب ولرم بریزید و آن را میکس کنید. سپس با استفاده از یک برس نرم و لطیف یا یک‌تکه اسفنج تمیز و نرم کف‌های درست‌شده را به‌آرامی روی سطح فرش بکشید. وقتی روی سطح کل فرش این کار را انجام دادید. به مدت نیم ساعت الی چهل‌وپنج دقیقه، به‌هیچ‌وجه روی فرش راه نروید و آن را به حال خود رها کنید تا خشک شود. سپس یک دستمال پارچه‌ای خشک و تمیز را روی فرش بکشید تا خواب آن به حالت اول بازگردد. درنهایت روی فرش را در جهت خواب آن جاروبرقی بکشید.

انواع روش‌های شستشوی فرش ماشینی در قالی‌شویی

امروزه به خاطر سکونت بیشتر افراد در آپارتمان‌ها، مشکلات زیست‌محیطی و صرفه‌جویی در مصرف آب، نبودن مکان مناسب برای شستشوی فرش ماشینی در منزل یا حیاط، افراد زیادی به استفاده از خدمات مؤسسات و مراکز قالی‌شویی روی آوردند. روزبه‌روز تعداد این مراکز، رقابت و تنوع روش‌های کار آن‌ها بیشتر می‌شود. ابتدا به معرفی و توضیح انواع روش‌های مختلف مراکز قالی‌شویی می‌پردازیم.

شستشوی فرش ماشینی

استفاده روش سنتی

در این روش همانند روش سنتی‌ای که در بالا ذکر کردیم فرش‌ها را می‌شویند. تنها تفاوت این روش با روش خانگی، فرایند خشک شدن فرش است. به‌وسیله دستگاه‌های مخصوص خشک می‌شود. این کار به دلیل آن است که فرش را سریع به دست مشتری برسانند.

استفاده از روش نیمه اتوماتیک

در این روش قسمتی از کار توسط نیروی انسانی و قسمت دیگری نیز توسط تجهیزات و وسایل مخصوص انجام می‌شود. بدین شکل که شخصی به‌عنوان اپراتور دستگاه (با کمک وسایلی مانند شلاق‌زن، تجهیزات شست‌وشو نیمه مکانیزه و فرچه) وظیفه شستن فرش را بر عهده‌دارند. سپس همانند روش سنتی، در این روش نیز فرش را به‌وسیله دستگاه‌های مخصوص خشک می‌کنند.

استفاده از روش تمام اتوماتیک

در این روش برخلاف دو روش قبل، به‌صورت کاملاً مکانیزه و بدون اینکه افراد در شست‌وشو دخیل شوند، به‌راحتی فرایند شستت و شو و خشک شدن انجام می‌گیرد. به‌صورت کاملاً پیشرفته و صنعتی و بدون دخالت انسان. درروش تمام اتوماتیک، نقش انسان فقط نظارت بر فرایند شستشوی دستگاه‌ها و تجهیزات است.

5 اشتباه رایج در شستشوی فرش

شستشوی منظم و اصولی فرش باعث می‌شود که رنگ فرش به‌ مرور تغییر نکند و لکه و کثیفی‌ها روی فرش دائمی نشوند. در شستشوی فرش اشتباهات رایجی وجود دارد که می‌تواند به فرش و حتی سلامتی شما آسیب وارد کند. آسیب به الیاف فرش باعث کاهش طول عمر و زیبایی فرش می‌شود؛ حتی یک‌ بار شستشوی اشتباه می‌تواند آسیب جبران‌ ناپذیری به فرش شما وارد کند. به ‌طورکلی،‌ شستشوی فرش در منزل با امکانات محدود موجود انجام می شود و یا در قالی شویی ها با استفاده از دستگاه‌های مدرن عملیاتی می شود. در هنگام شستشوی فرش، اشتباهاتی ممکن است رخ دهد که منجر به آسیب جبران ناپذیر به فرش، تغییر شکل و ظاهر فرش‌ ‌شود. اگر قصد شستشو و تمیز کردن فرش در منزل را دارید باید بدانید که رایج ‌ترین اشتباهات در شستشوی فرش کدم‌اند تا با جلوگیری از انجام آن‌ها، احتمال آسیب به فرش‌هایتان را به حداقل برسانید.

1. جارو نکردن فرش قبل از شستن

جارو کردن فرش به‌ طور منظم باعث می‌شود گردوغبار به عمق فرش نفوذ نکند. این مسئله موجب می‌شود فرش به‌ مرور زمان تمیزتر بماند و حساسیت ایجاد نکند. یکی از اشتباهات رایج قبل از شستشو، جارو نکردن فرش است. این باور اشتباه وجود دارد که با شستشوی فرش نیازی به جارو کردن نیست. در حالی که جارو کردن فرش قبل از شستن، شستشوی فرش را آسان‌تر نیز خواهد کرد. لازم به ذکر است که با خیس شدن فرش، گرد وغبار به عمق فرش نفوذ می‌کند که شستن فرش را نیز سخت می‌نماید.

2. پاک نکردن لکه قبل ازشستشوی فرش

اگر لکه‌ها قبل از خشک و کهنه شدن تمیز نشوند، پاک کردن و از بین بردن آن‌ها می‌تواند شما را با چالش‌های متعددی مواجه کند و بسیار دشوار خواهد بود. لکه‌های چایی، قهوه و غذاهای چرب اگر به‌ سرعت پاک نشوند باعث رنگ گرفتن فرش می‌شوند. دائمی شدن لکه‌ها باعث می‌شود که آن ها هنگام شستشو نیز از بین نروند و به ناچاراز شوینده‌های قوی‌تر استفاده کنید که این امر به‌ سلامتی شما و الیاف فرش نیز آسیب وارد خواهد کرد. پس باید قبل از شستشو فرش را به طور دقیق چک کنید و اگر لکه‌ای مشاهده کردید آن را قبل از شستن فرش تمیز کنید.


پاک کردن لکه قهوهپاک کردن لکه چاییپاک کردن لکه خون
از بین بردن لکه‌های فرش

3. شوینده نامناسب

انواع گوناگون شوینده در بازار وجود دارد که فروش بعضی از آن ها همراه با تبلیغات گمراه‌ کننده است. همواره سعی کنید از شامپو و شوینده‌های توصیه ‌شده برای فرش استفاده کنید. هیچ‌وقت از ترکیب دو یا چند شوینده مختلف و یا از شوینده‌های قوی و سفیدکننده‌ها استفاده نکنید. ضروری است که بدانید ترکیب شوینده‌ها ممکن است باعث آزاد شدن گازهای سمی و یا قوی‌تر شدن اثر آن ها ‌شود  که در نتیجه آسیب جدی به فرش شما وارد می‌کند. دقت کنید که شوینده را به مقدار کافی و به ‌اندازه لازم مصرف کنید. استفاده بیش‌ازحد از شوینده ها، شستن فرش را سخت ترخواهد کرد و مصرف آب را بالا خواهد برد. هم چنین آب زیاد و شستشوی طولانی نیز برای الیاف فرش مضر است.

4. شستشوی بیش‌ازحد فرش

فرش های ماشینی اگر به طور منظم و اصولی شسته و تمیز شوند، سال‌ها با ظاهری نو باقی خواهند ماند. اما اگر در شستشوی فرش زیاده‌روی کنید قطعاً به فرش‌ آسیب خواهید زد. فرش‌های دست‌باف به دلیل حساس بودن رنگ و جنس الیاف، بهتر است چند سال یک‌بار شسته شوند و حتماً به قالی‌شویی‌های معتبر سپرده شوند. فرش‌های ماشینی بامبو و دیگر الیلف طبیعی به دلیل ظرافت و حساسیتی که دارند بهتر است به ‌دفعات کمتر و توسط قالی‌شویی‌های معتبر شسته شوند.

5. آب گرم و بخار شو

لازم است بدانید که لکه‌ها همراه با آب گرم به عمق فرش نفوذ می کنند، لذا آب گرم و یا بخار شو ممکن است باعث رنگ گرفتن فرش شما نیز بشوند. پس در هنگام شستشوی فرش از آب گرم استفاده نکنید زیرا ممکن است به الیاف و رنگ فرش آسیب وارد کند. حتی برای تمیز کردن لکه‌ها بهتر است از حوله یا اسفنج به همراه آب سرد استفاده کنید.

سخن پایانی

در این مقاله انواع روش‌های مرسوم در ایران را به شما معرفی کردیم. حال این انتخاب شما هست که کدام روش را انتخاب کنید. شما باید عین انتخاب، به جنس الیاف موجود در فرش، رنگ‌بندی آن، کیفیت کار و مورداطمینان بودن مراکز قالی‌شویی توجه فرمایید. اگر جنس فرش شما بسیار لطیف و حساس است پیشنهاد ما به شما این است که به قالی‌شویی‌های تمام اتوماتیک رجوع نمایید؛ زیرا آن‌ها به بهترین، استانداردترین و باکیفیت‌ترین روش فرش شما را می‌شویند و ریسک واردشدن آسیب به فرش شما بسیار کمتر از سایر روش‌هاست. در کل اگر سایز فرش شما بزرگ است، فرایند شستشوی آن در منزل و بدون امکانات، بسیار سخت، خسته‌کننده و فرسایشی است بنابراین بهتر است فرش خود را به قالی‌شویی‌ها بسپارید تا به بهترین شکل، کمترین خسارت، بالاترین استاندارد بهداشتی و سریع‌ترین زمان فرش را بشویند.

اگر تخصص و تجربه کافی در شستشوی فرش ندارید بهتر است شستن فرش‌های خود را به قالی‌شویی های معتبر بسپارید. برای شستن فرش‌هایی که زیاد کثیف نیستند نیاز به ارسال فرش ها به قالی‌شویی نیست و در منزل با رعایت اصول می‌توانید انواع لکه‌های مختلف را از بین ببرید. در حال حاضر انواع شامپوهای فرش و اسپری های لکه بر با کیفیت خوب در بازار موجود است که شما می توانید با رعایت دستورالعمل های ذکر شده، در منزل از آن ها استفاده کنید.

تمیز و شاداب ماندن  فرش، زیبایی آن را در نظرشما دوچندان می‌کند. به دلایل بهداشتی نیز بهتر است به صورت منظم و اصولی فرش‌های خود را بشویید، به خصوص اگر بچه کوچک یا خردسال در منزل دارید. لازم به ذکر است که تمیز بودن فرش برای جلوگیری از ایجاد حساسیت نیز بسیار مهم است.


اگه از مطلب خوشتون اومد. خوشحال میشیم امتیاز بدید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۷ رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *