راهنمای خرید فرش, فرش ماشینی, مقالات افرند

قیمت فرش ماشینی چگونه مشخص می‌شود، قیمت فرش ماشینی در سال 1403

اگر هنگام خرید فرش دچار سردرگمی شده‌اید و نمی‌دانید تفاوت قیمت‌ فرش‌ها به چه دلیل است و ملاک تعیین قیمت فرش ماشینی چیست. اینجا را کلیک کنید.

حتماً برای شما هم پیش آمده هنگامی که برای خرید فرش‌ ماشینی در فروشگاه‌ها مشغول بازدید از فرش‌ها هستید، متوجه تفاوت در قیمت هرکدام از فرش‌ها شوید. مثلاً دو فرش از نظر ظاهری و کارخانه تولیدی شبیه هم هستند ولی تفاوت قیمت بسیار زیادی دارند. ممکن است بارها از خود بپرسید که چه دلیلی باعث این حجم از تفاوت قیمت در بین فرش‌ شده است؟ یا اینکه چه عوامل و ویژگی‌هایی بر قیمت فرش ماشینی مؤثر است؟ ما در این مقاله به دنبال این هستیم تا عوامل و ملاک‌های مؤثر بر قیمت‌ فرش‌ را به شما توضیح دهیم تا شما بتوانید بهترین فرش ماشینی را انتخاب کنید.

قیمت‌گذاری بر اساس سایز و ابعاد فرش ماشینی

طبیعی است که هرچقدر سایز و ابعاد فرش بزرگ‌تر باشد قیمت آن‌هم بالاتر است. ابعاد فرش به دودسته تقسیم می‌شود.

دسته اول ابعاد استاندارد است. شامل فرش با سایزهای  1در 1.5 متر،  1.5 در 2.25 متر، 1 در 2 متر،  1در 3 متر، 1 در 4 متر، 6 متری، 9 متری و 12 متری. طبیعتاً فرش 12 متری قیمت بالاتری نسبت به بقیه دارد. قیمت فرش 6 متری نیز متأثر از قیمت فرش 12 متری است؛ یعنی حدوداً نصف قیمت دوازده متری است. قیمت فرش 9 متری نیز قیمتی بین فرش‌های 12 و 6 متری دارد.

دسته دوم ابعاد سفارشی است که با توجه به سلایق مشتری بافته می‌شود. در دسته اول طبیعتاً هرچقدر سایز بالاتر رود قیمت بیشتر می‌شود. در ابعاد سفارشی قیمت فرش ماشینی بالا می‌رود و ارتباطی با بزرگ و کوچکی فرش ندارد.

تأثیر تعداد شانه فرش ماشینی

تعداد شانه‌های فرش باقیمت آن رابطه مستقیم دارد؛ یعنی هرچقدر تعداد شانه فرش بیشتر باشد قیمت آن نیز گران‌تر است. برای مثال فرش 700 شانه در مقایسه بافرش 1200 شانه قیمت و ارزش کمتری دارد. در مقابل فرش 1500 شانه که ازنظر شانه و تراکم از سایر فرش‌ها بالاتر است، گران‌ترین فرش ماشینی بازار است. تراکم به معنای تعداد گره‌های موجود در یک متر طول است. دلیل این موضوع به خاطر این است که افزایش تعداد شانه اغلب به معنای بهبود کیفیت و جنس فرش است.


انواع فرش ماشینیپرفروش ترین فرش ماشینیخرید اینترنتی فرش ماشینی

با توجه به نوسانات بازار و شرایط اقتصادی موجود در کشور، نمی‌توان به جد گفت که قیمت فرش همواره ثابت هست، بلکه نوسانات بازار، قیمت متریال موجود و چندین عامل دیگه قیمت فرش را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

فرش‌های 12 متری افرندقیمت فرش 12 متری(تومان) به تاریخ 25 آذر ماه 1402
فرش 12 متری 1500 شانه گل برجسته با انواع رنگ زمینه و طرححداکثر قیمت 22,000,000
فرش 12 متری 1200 شانه گل برجسته با انواع رنگ زمینه و طرحشروع از 13,100,000 تا حدااکثر 19,400,000
فرش 12 متری 700 شانه گل برجسته با انواع رنگ زمینه و طرحشروع از 8,100,000 تا حدااکثر 17,200,000
فرش 12 متری 500 شانه گل برجسته با انواع رنگ زمینه و طرحشروع از 2,700,000 تا حدااکثر 8,900,000
چه فرش ماشینی بهتره

تأثیر جنس الیاف مورداستفاده فرش بر قیمت فرش

جنس نخ و الیاف یکی از عوامل کلیدی در فرش ماشینی است. فرش‌های ماشینی را از الیاف مختلفی مانند پلی‌استر، پشم، آکریلیک و پلی پروپیلن می‌بافند. برای مثال فرش‌های آکریلیک یا آکریلیک هیت ست شده به نسبت سایر فرش‌ها لطافت بیشتری دارند و در مقابل گرما نیز مقاومت بالاتری نشان می‌دهند؛ بنابراین قیمت آن‌ها بالاتر است.  سپس فرش‌هایی از جنس ابریشم مصنوعی فیلامنت پلی استر ارزش بالاتری دارند. یا فرش‌هایی از جنس پلی‌استر به خاطر مقاومت بالا در برابر رطوبت، طرفدار بیشتری در شهرهای شرجی و مرطوب دارند بنابراین قیمت آن‌ها در این مناطق گاهی بیشتر است. در پایان فرش‌های پلی پروپیلن نبست به موارد بالا قیمت کمتری دارند. این فرش‌ها معمولاً رنگ‌های درخشانی دارند ولی به خاطر پایین بودن دوام و مقاومت، قیمت پایین‌تر است. اغلب فرش‌هایی که جنس الیاف آن‌ها کیفیت کمتری دارد پرزدهی بیشتری دارند پس قیمت آن‌ها کمتر است.

تأثیر دستگاه بافت فرش

یکی از عوامل مهم و تأثیرگذار بر روی قیمت فرش‌ ماشینی، نوع دستگاهی است که فرش‌ را با آن می‌بافند. با توجه به تحریم‌هایی که کشور با آن مواجه است و گرانی نرخ ارز، واردات دستگاه‌های بافت فرش با مشکل روبه‌رو است؛ بنابراین فرش‌هایی را که با دستگاه‌های پیشرفته خارجی می‌بافند قیمت نسبتاً بالاتری دارند. همچنین نوع دستگاه نیز بر فرآیند تعین قیمت مؤثر است. مثلاً تراکم و شانه فرش متأثر از نوع دستگاه است. دستگاه‌های که توانایی بافت فرش‌هایی با تراکم بالا رادارند گران‌تر هستند.

تأثیر رنگ‌بندی بر قیمت فرش ماشینی

هرچقدر رنگ‌بندی فرش‌ ماشینی متنوع‌تر و همگام با مد روز باشد ارزش آن فرش بالاتر و قیمت آن‌هم بیشتر است. معمولاً در بافت فرش‌های ماشینی از 8 تا 10 رنگ استفاده می‌شود. البته این نکته را نیز باید بگوییم که رنگ‌بندی عامل اصلی تأثیر بر قیمت‌گذاری نیست. بلکه به‌عنوان یک عامل جانبی در کنار مجموعه‌ای از دیگر ویژگی‌ها به آن توجه می‌شود.

تأثیر وزن فرش

وزن فرش نیز در قیمت‌گذاری آن مؤثر است؛ زیرا فرشی که سنگین‌تر است بیانگر استفاده بیشتر از مواد اولیه و همچنین بالا بودن شانه، تراکم و همچنین نخ خاب آن است. همچنین بهای بیشتری بابت حمل‌ونقل آن پرداخت می‌شود.

شرکت تولیدکننده فرش ماشینی و اثر آن بر قیمت

شرکت‌های معتبر و مشهور محصولاتی باقیمت‌های بالاتری دارند. طبیعتاً می‌توان بخشی از این قیمت رابه‌خاطر شهرت برند آن‌ها دانست. ولی این نکته را باید متذکر شویم که معمولاً این‌گونه شرکت‌ها قدمت و تجربه بیشتری در زمینه تولید فرش دارند. حتی بعضی از آن‌ها جزو بنیان‌گذاران تولید فرش ماشینی در ایران هستند؛ بنابراین تجربه کاری و اعتبار بالایی دارند. از طرفی هم به‌هیچ‌وجه حاضر نیستند که کیفیت و اعتبار خود را زیر سؤال ببرند و مشتری از محصول آن‌ها ناراضی باشد. همچنین به خاطر تجربه‌ای که در طول سال‌ها کسب کرده‌اند راه‌حل‌های بهینه و مفیدی در زمینه کاهش ضایعات، افزایش کیفیت در زمینه بافت فرش کشف کرده‌اند و قیمت فرش ماشینی در این تولیدکننده‌ها کمی بالاتر است.

فرش‌هایی که استوک محسوب می‌شوند

در صنعت فرش به فرش‌هایی استوک می‌گویند که مثلاً خط تولید آن‌ها متوقف‌شده و یا مدل فرش‌ها دیگر مطابق با مد روز نیست. این فرش‌ها استوک و تک سایز نام دارند. معمولاً با توجه به تقاضای کمی که برای آن‌ها وجود دارد قیمتشان زیر پایین‌تر است.

طرح و مدل فرش

طرح و مدل فرش‌های ماشینی تاثیر چندانی بر تفاوت قیمت فرش‌ ماشینی ندارد. این مورد سلیقه‌ای است و بنا به سلایق مختلف هر طرح و مدل فرشی طرفداران خاص خودش را دارد؛ بنابراین اگر در فروشگاهی فروشنده سعی داشت به بهانه تفاوت در طرح‌ها، قیمت‌های متفاوتی بدهد آن را قبول نکنید.

تأثیر نوع فروشگاه بر قیمت فرش ماشینی

با توجه به اینکه بعضی فروشگاه‌ها فرش را به‌صورت مستقیم از کارخانه سفارش می‌دهند یا خود فروشگاه نمایندگی معتبر محصولات آن کارخانه است، بنابراین به خاطر نبود واسطه یا کم بودن حلقه‌های واسطه، قیمت کمتری نسبت به سایر فروشگاه‌ها دارند.


فرش کمتر از 5 میلیون تومانفرش بین 5 تا 10 میلیون تومان فرش‌ بالای 10 میلیون تومانفرش ارزان
فرش ماشینی بر اساس قیمت

سخن پایانی

در این مقاله سعی داشتیم تا به‌صورت کوتاه و مختصر معیارها و عوامل مؤثر در قیمت فرش ماشینی را ذکر کنیم. ولی درنهایت این انتخاب شماست با توجه به بودجه‌ای که برای خرید فرش کنار گذاشتید، همچنین سلیقه و کاربردی که از فرش انتظار دارید، دست به انتخاب بزنید. از دلایل خرید از فروشگاه فرش افرند، علاوه بر تنوع، رنگ و کیفیت، قیمت فرش ماشینی می باشد، با توجه به اینکه فرش‌ها مستقیما از کارخانه وارد فروشگاه می‌شوند با قیمت بسیار مناسبی به‌دست مشتریان عزیز می‌رسد. همچنین شرایط خرید اقساطی فرش از فروشگاه افرند باعث شده که مشتریان عزیز خرید راحت‌تری داشته باشند، جهت اگاهی از نحوه خرید اقساطی با شماره تلفن ۰۹۱۰۲۹۱۶۰۰۸ تماس حاصل فرمایید.

فروشگاه فرش افرند افتخار دارد به پشتوانه‌ی سال‌ها تلاش مستمر شرکت نساجی سبحان (از سال ۱۳۷۳) که در زمینه‌ی تولید، عرضه و صادرات فرش ماشینی فعالیت داشته است. حاصل این تجارب را طی فرآیندی علمی و مطابق با اصول و مبانی بازاریابی جدید، پیاده سازی نموده و در جهت رونق بیشتر این هنر فعالیت نماید و شعار افرند کیفیت فرش و رضایت مشتری می‌باشد. از دسته بندی‌های فرش کلاسیک ماشینی، فرش دستباف‌نما ماشینی، فرش پتینه، گبه ماشینی، فرش ماشینی فانتزی، گلیم ماشینی، فرش آشپزخانه، فرش کودک مشاهده بفرمائید.

اگه از مطلب خوشتون اومد. خوشحال میشیم امتیاز بدید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۷ رای

نوشته های مشابه

3 دیدگاه در “قیمت فرش ماشینی چگونه مشخص می‌شود، قیمت فرش ماشینی در سال 1403

  1. سارا گفت:

    سلام. ممنون از مقاله خوبتون .عوامل زیادی روی قیمت فرش تاثیر دارد. چرا در بازار آنقدر قیمت فرش نویان دارد ؟

    1. Manager گفت:

      عرض سلام و تشکر از ابراز لطف و دقت شما،
      نوسانات قیمت فرش در بازار به عوامل مختلفی بستگی داره از جمله:
      * وضعیت ناپایدار و پرنوسان اقتصاد کشور
      * تفاوت کیفیت مواد اولبه مصرفی در فرش ها که تابعی از وضعیت بازار هم هست
      * انصاف فروشندگان فرش
      * تطابق نوع مواد اولیه مصرفی در فرش با آنچه فروشندگان ابراز می کنند
      ……

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *