راهنمای خرید فرش, فرش ماشینی, مقالات افرند

انواع فرش ماشینی در سال 1403 – به قیمت کارخانه

انواغ فرش ماشینی

فرش و قالی جزء اقلام و وسایل ضروری در زندگی ما ایرانی‌هاست. از دوران باستان ایرانیان به فرش و قالی اهمیت زیادی می‌دادند. این روزها قیمت فرش نیز همانند سایر اجناس و محصولات افزایش داشته است. در وضعیت گرانی و رکود اقتصادی موجود، همه ما مجبوریم خریدهایمان را با دقت و تحقیق بیشتری انجام دهیم. همچنین به دلیل گرانی و سخت بودن نگهداری از فرش‌های دستباف، تمایل مردم به سمت فرش‌ ماشینی روزبه‌روز در حال افزایش است. قبل از خرید فرش ماشینی باید آشنایی لازم با انواع فرش ماشینی جدید در سال 1403 را داشته باشیم و بدون تحقیق و شتاب‌زده اقدام به خرید نکنیم! بنظرتون برای خرید بهترین فرش ماشینی چه مواردی را باید در نظر گرفت؟

در این مقاله به معرفی انواع فرش ماشینی جدید می‌پردازیم تا شما همراه عزیزبا جدیدترین مدل فرش ماشینی آشنا شده و با آشنایی کامل به خرید خود بپردازید. به‌طورکلی فرش ازنظر جنس نخ خاب، شانه و تراکم به انواع مختلفی تقسیم می‌شود. ابتدا به تعریف هرکدام از این دو معیار می‌پردازیم.


قیمت فرش ماشینیقیمت فرش 12 متری

انواع فرش ماشینی ازنظر شانه و تراکم

شانه فرش به معنای تراکم عرضی فرش است. به‌عبارتی‌دیگر به تعداد گره‌های موجود در یک متر عرض فرش “شانه” می‌گویند. بافت فرش در شانه های مختلف مانند 320 شانه، 340 شانه، 440 شانه، 500 شانه و 700 شانه با تراکم های مختلف و تعداد رنگ های متغیر انجام می شود. اکثر فرش ماشینی فانتزی به صورت بافته شده از 8 رنگ نخ رنگرزی شده، 500 شانه با تراکم 1000 و جنس نخ پلی‌پروپیلن هیت ست شده هستند. و دارای رده کیفی درجه یک می‌باشند. پرطرفدارترین فرش‌های بازار بر اساس شانه به‌صورت زیر است:

فرش 350 شانه

فرش 350 شانه جزء اولین مدل فرش‌های ماشینی می‌باشد و در حال حاضر طرفدار زیادی ندارد و جای خود را به فرش‌های 500 شانه داده است. همچنین قیمت و ارزش آن نیز در مقابل سایر مدل‌ها بسیار پایین است. ظرافت فرش رابطه مستقیمی با تعداد شانه دارد بنابراین فرش 350 شانه از ظرافت کمی برخوردار است. می‌توان گفت که تولید آن‌ها تقریباً متوقف‌شده است.

فرش 500 شانه

فرش 500 شانه نسبت به نوع قبلی ظرافت بیشتری را داراست. همچنین نسبت به فرش‌های 700 شانه ضخیم‌تر است؛ و به دلیل اینکه مقاومت و ضخامت خوبی دارد در مکان‌های پرتردد بسیار کاربردی است. همچنین ازنظر نقش و نگار، طرح و رنگ‌بندی ساده می‌باشد. شست و شوی این نوع فرش‌ها نسبت به انواع ظریف‌تر آن بسیار راحت و کم ریسک است. قیمت آن‌ها نیز نسبتاً پایین است.

فرش 700 شانه

فرش 700 شانه نسبت به دو نوع قبلی پیشرفته‌تر، دارای طرح‌ها و رنگ‌های متنوع‌تر و ظریف‌تر هستند. سهم بازار بالایی درزمینهٔ فروش دارند؛ و قیمت آن نیز معمولاً به‌صرفه است.  به دلیل تراکم بالا نسبت به مدل‌های قبلی طرح‌هایی با جزئیات بیشتر و متنوع‌تری را داراست. وزن آن تقریباً زیاد است و یکی از مزایای این فرش نرمی و لطافت است. همچنین اگر جزء آن دسته از خانواده‌هایی هستید که علاقه زیادی به شستن فرش‌هایتان دارید این مدل را به شما توصیه می‌کنیم؛ زیرا با شست‌وشو صحیح مشکلی برای آن ایجاد نمی‌شود. این فرش نیز مانند مدل قبلی بیشتر مناسب محیط‌های پر رفت‌وآمد است.

فرش 1000 شانه

فرش 1000 شانه نسبت به نوع قبلی قیمت بالاتری دارند و همچنین محبوبیت آن‌ها زیاد طول نکشید و جای خود را به فرش‌های 1200 شانه دادند. این فرش در مقایسه با مدل‌های بالاتر، نرم‌تر و لطیف‌تر است و همچنین شست و شوی آن نیز کم ریسک‌ بوده و قیمت آن نیز مناسب است.

فرش 1200 شانه

فرش 1200 شانه حدود 7 سال پیش وارد بازار شد و دارای تنوع در رنگ و طرح بالایی است. ظرافت آن بسیار زیاد و دارای طرفداران زیادی می‌باشد. طرح و نقش‌های آن بسیار واضح، دقیق و ظریف است. شباهت بسیار زیادی به فرش دستباف دارد. فرش 1200 شانه کلاسیک و پتینه را می‌توان یکی از پرفروشترین فرش‌ ماشینی سال در نظر گرفت، این مدل فرش اصلاً مناسب محیط‌های پرتردد نیست. ضخامت فرش کم است و به دلیل بالا بودن کمیت و کیفیت نخ مورداستفاده در آن، قیمت فرش در مقایسه با انواع قبلی بالاتر است و در زمره فرش‌های لوکس قرار دارد.


فرش 1500 شانه

فرش 1500 شانه در مقایسه با مدل‌های پیشین دارای نقش‌های بسیار ظریف و زیبایی است. در طرح‌ها و رنگ‌های بسیار متنوع و خیره‌کننده‌ای موجود است. این فرش‌ها بسیار ظریف هستند و ضخامت آن‌ها کم است؛ بنابراین نگهداری از آن‌ با دقت بیشتری باید انجام پذیرد و آن را در محیط‌های کم رفت‌وآمد قرار دهیم. نخ خاب مورداستفاده در این فرش جزء باکیفیت‌ترین نخ است و ضخامت بسیار کمی را داراست. بالطبع قیمت آن‌ها نیز بالاست.

انواع فرش ماشینی ازنظر جنس نخ خاب

نخ خاب ازجمله مهم‌ترین قسمت‌های تشکیل‌دهنده فرش است. به عبارتی همان قسمت ظاهری روی سطح فرش را نخ خاب می‌گویند. به بیان ساده‌تر نخ خاب زیربنای اصلی فرش است.

آکریلیک

این نخ در دسته الیاف مصنوعی قرار دارد. از ویژگی‌های منحصربه‌فرد این الیاف می‌توان به دوام بالا و بازگشت‌پذیری بسیار عالی اشاره کرد. وزن فرش‌های آکریلیکی در مقایسه با بعضی فرش‌ها مخصوصاً فرش‌های پشمی کم‌تر است و استحکام آن نیز متوسط می‌باشد. فرش آکریلیک در مقایسه با انواع دیگر فرش قیمت بیشتری دارد. از نکات مثبت این فرش‌ها می‌توان به مقاومت بالای آن در برابر رطوبت، آب‌رفتگی، دما و سوختگی اشاره کرد.

پلی‌استر

این فرش رنگ‌بندی و طرح‌های متنوع و زیبایی دارد. جزء الیاف مصنوعی و آزمایشگاهی می‌باشد که جنس آن از پلیمر است. پرزدهی این فرش بسیار کم می‌باشد و اگر شما جزء آن دسته از افرادی هستید که از مشکل آلرژی رنج می‌برید ما به شما فرش‌های پلی‌استر را معرفی می‌کنیم! این فرش جذب رطوبت پایینی دارد بنابراین مشکلی درزمینهٔ شستن فرش ایجاد نمی‌کند. مزیت اصلی و برجسته این فرش‌ها قیمت بسیار پایین و اقتصادی آن‌هاست. فرش‌های پلی‌استر در مقابل حرارت مقاومت چندانی ندارند. به‌علاوه بهتر است در مکان‌های پرتردد قرار نگیرند زیرا گردوغبار به‌راحتی روی فرش می‌نشیند و ظاهر آن را تحت تأثیر قرار می‌دهد. مقاومت در مقابل سایش و مواد شیمیایی جزء مزایای فرش پلی‌استر است متأسفانه فرش پلی‌استر عایق مناسبی در برابر سرما و گرما نیست.

پلی‌پروپیلن

فرش پلی‌پروپیلن از الیاف مصنوعی است که مواد اصلی تشکیل‌دهنده آن جزء محصولات پتروشیمی می‌باشد. الیاف آن باعث ایجاد حساسیت افراد نمی‌شود، شست و شوی این نوع فرش‌ها راحت است و به‌راحتی خشک می‌شوند. در برابر نور خورشید به نسبت مقاوم است و رطوبت کمتری را به خود جذب می‌کند. ظاهر این فرش‌ها شباهت زیادی به فرش‌های آکریلیک دارد (با این تفاوت که بعد از مدتی پلی‌پروپیلن نرمی و خواب خود را از دست می‌دهد) ولی قیمت پلی‌پروپیلن ارزان‌تر است. این فرش پیشنهاد خوبی برای کسانی هست که به دنبال فرش ارزان و مناسب هستند.

نایلونی

بیشتر فرش‌های بازار از الیاف نایلونی بافته‌شده‌اند و جزء خانواده الیاف مصنوعی هستند. این فرش‌ها دارای مقاومت بالا، تحمل وزن و فشار زیاد و همچنین برگشت‌پذیری عالی هستند. بنابراین قرار دادن آن‌ها در مکان‌های پر رفت‌وآمد امکان‌پذیر است. همچنین تنوع رنگ‌بندی و طرح‌های آن بسیار زیاد است. الیاف این فرش‌ها تقریباً گران‌تر از سایر الیاف است، بنابراین در مقایسه با فرش‌های پلی‌استر قیمت بالاتری دارند. این را به خاطر بسپارید که فرش‌های الیاف نایلونی در طولانی‌مدت در معرض تابش نور خورشید قرار نگیرند، زیرا به‌مرورزمان رنگ آن‌ها کم می‌شود.

اندازه های استاندارد و سفارشی انواع فرش ماشینی

انواع فرش‌ ماشینی معمولا جهت صادرات طبق اندازه های مورد نیاز مشتری بافته می‌شود ولی بصورت کلی اندازه‌های زیر جزء ابعاد استاندارد فرش محسوب شده و بصورت معمول در فروشگاه‌ها موجود می‌باشد.

  • سایزهای مستطیل شامل : ۳*۴, ۲.۵*۳.۵, ۲*۳, ۱.۵*۲.۲۵, ۱.۵*۱ و سایز ۶*۴ متر (سفارشی) است.
  • سایز کناره شامل : ۲*۱ ، ۳*۱ ، ۴*۱ متر و غیره.
  • سایز پادری : ۸۰*۵۰ سانتی متر.

سخن پایانی

در این مقاله به معرفی و توضیح کوتاهی در مورد انواع فرش ماشینی ازنظر شانه و تراکم و جنس نخ خاب و ذکر مزایا و معایب هرکدام پرداختیم؛ و درنهایت تصمیم‌گیری بر عهده شماست که با توجه به اولویت‌ها، شرایط، وضعیت اقتصادی و نیازتان، کدام‌یک از آن‌ها را انتخاب کنید. شما می‌توانید از دسته بندی‌های فرش کلاسیک ماشینی، فرش دستباف‌نما ماشینی، فرش پتینه، گبه ماشینی، فرش ماشینی فانتزی، گلیم ماشینی، فرش آشپزخانه، فرش کودک و فرش چاپی مشاهده بفرمائید.

اگه از مطلب خوشتون اومد. خوشحال میشیم امتیاز بدید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳۵ رای

نوشته های مشابه

6 دیدگاه در “انواع فرش ماشینی در سال 1403 – به قیمت کارخانه

  1. سلام
    معرفی خوبی بود. بعضی از این محصولات رو ندیده بودم، ممنون که باعث شدید با این محصولات آشنا بشیم.
    من هم می خوام چند تا محصول خوب دیگه معرفی کنم:
    فرش ماشینی

    1. fatahi گفت:

      عرض سلام و تشکر بابت پیام محبت آمیز شما، هر سوالی در زمینه فرش ماشینی داشتید جهت پاسخگویی در خدمتتان هستیم.

  2. ندا گفت:

    سلام، فرش ماشینی تنوع زیادی داره چه در طرح و چه در رنگ، فروشگاه فرش افرند هم تنوع خوبی داره. بنظرتون جهت ست کرده فرش ماشینی با دکوراسیون علاوه بر رنگ چه مواردی هم باید در نطر گرفت. تشکر

    1. fatahi گفت:

      عرض سلام و تشکر از حسن نظر شما. ما چند مقاله در این رابطه نوشته ایم. بطور کلی علاوه بر رنگ، این موارد هم می تونه قابل ذکر باشه:
      سایز فرش که باید با دکوراسیون شما همخوانی داشته باشه یعنی نه بیش از اندازه بزرگ و نه کوچک باشه،
      طرح فرش که مثلا اگر افشان باشه یا ترنج دار باشه تاثیر متفاوتی بر دکوراسیون شما می گذاره.
      نکته دیگه شکل هندسی فرش هست که اغلب مستطیل هست ولی در بعض موارد از دایره ، بیضی و … هم میشه استفاده کرد،
      در مکان های مختلف نوع فرش ها نیز می تونه متفاوت باشه، مثلا فرش اتاق خواب با سالن پذیرایی فرق می کنه،
      برای کسب اطلاعات بیشتر میتونید به بخش وبلاگ سایت مراجعه کنید. نکات دیگه ای هم هست که اگه نیاز بود در خدمتتون هستیم.

  3. سلام
    معرفی عالی، بعضی از ای باعث شدید با این محصولات آشنا بشیم.
    پیشنهاد میکنم این محصولات رو هم ببینید:
    فرش ماشینی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *