فرش دستباف, فرش ماشینی, نگهداری و نظافت فرش

پرز فرش چه دلایلی دارد؟  راه های خانگی و ساده­ مقابله با پرز فرش چیست؟

رفع پرز فرش

فرش­‌ها با طرح و نقش­های اعجاب انگیز خود زیبایی بخش خانه ما هستند. اما گاهی پرز فرش آنقدر شدید می شود که جایی برای لذت بردن باقی نمی ماند. در این مقاله سعی میکنیم دلایل و همچنین راه­‌کارهای برطرف کردن پرز فرش و قالی را بررسی کنیم.

علت پرز فرش چیست؟

پرز دادن فرش سه متهم اصلی دارد:

  • جنس فرش
  • بافت فرش
  • نگهداری فرش

 جنس فرش

فرش دست باف

مواد تشکیل دهنده فررش خصوصا فرش دستباف‌نما نقش مهمی در استحکام آن دارند. هر کدام از این مواد کیفیت، استحکام و زیبایی خاص خود را دارند. بدیهی است که غیر از نوع نخ، کیفیت محصولات مختلف هم متفاوت است. مثلا همه‌ی انواع ابریشم به یک اندازه مرغوب نیستند یا به قول معروف پشم داریم تا پشم! معمولا گوسفندهایی که در نقاط مرتفع کوهستانی می‌چرند پشم با دوام تر و مرغوب‌تری از همنوعان خود که در نقاط کم ارتفاع پرورش می‌یابند دارند. بعلاوه مسائلی همچون سلامت، نگهداری و پشم چینی مناسب تاثیر بسزایی در کیفیت محصول نهایی خواهند داشت.

فرش ماشینی

در فرش­ ماشینی هم قضیه مشابهی وجود دارد. فرش­های ماشینی که با مواد اولیه مرغوب تر تولید شده اند با دوام تر و زیباتر هستند. به عنوان مثال الیاف پلی­ استر درخشش بیشتری دارند اما دوام فرش­های اکریلیک بیشتر و پرزدهی آنها کمتر است.

علت پرز فرش چیست؟

بافت فرش

قالی­بافی دستی شامل بهم گره زدن هزاران و بلکه میلیون ها قطعه نخ با استفاده از تکنیک­های چند هزار ساله است. قالی­باف‌های سنتی دانه به دانه گره‌ها را در هم می‌تنند. آنها تار و پود قالی را طوری در هم عجین می‌کنند که به این زودی­ها خم به ابرو نمی‌آورد. امروزه با استفاده از دستگاه های بافندگی مدرن و نقشه های کامپیوتری، با کنار هم قرار دادن و درگیر کردن نخ ها، فرش های ماشینی متنوعی تولید می شود.


چرا فرش تازه پرز می‌دهد۸ نکته‌ی مهم برای افزایش عمر فرشفرش ماشینی 700 شانه
بیشتر بدانید..

نگهداری فرش

اگر شما جزو آن دسته خانواده هایی هستید که مانع دویدن بچه‌­ها روی قالی نمی­‌شوید یا خودتان از فرش به عنوان پد ورزش استفاده می کنید، همینطور اگر فرش را برای شستشو به حیاط می اندازید و از برس و مواد شوینده برای برق انداختنش استفاده می­کنید باید کمی در رابطه­ خود با قالی عزیزتان تجدید نظر کنید.

جلوگیری از پرز فرش

در ادامه سعی خواهیم کرد تا راه‌کارهایی ساده و خانگی برای کاهش یا جلوگیری از پرز فرش معرفی کنیم.

قالی را در نقاط کم آمد و رفت خانه پهن کنید

اولین نکته کاهش پاخور فرش است. باید تا حد امکان قالی را در نقاط کم ترافیک خانه پهن کرده و برای پوشش مناطق پر رفت و امد خانه از کفپوش های دیگر استفاده کنیم. راه رفتن بیش از حد روی فرش باعث از بین رفتن استحکام تار و پود و در نتیجه جدا شدن پرز از سطح فرش می‌شود. کفش قاتل فرش است! پس راه رفتن روی قالی را محدود به پای برهنه کنید و حتی از مهمانهای خود هم درخواست کنید کفشهایشان را همانجا دم در از پا در بیاورند.

جارو برقی بکشیم یا نه؟

جاروبرقی دوست فرش شماست. فرش­های خود را به صورت مرتب جاروبرقی بکشید تا هم همیشه تمیز و زیبا باشند و هم کثیفی روی آنها تبدیل به چرک و لکه نشود. با این کار استحکام قالی شما بیشتر می شود. چون حداقل هیچ وقت نیاز به “سائیدن” هیچ نقطه از آن را نخواهید داشت و پرزهای خفته را بیدار نخواهید کرد.

شستشوی فرش با شوینده مناسب

 اگر نیاز به شستشوی فرش خود دارید از مواد شوینده لطیف استفاده کنید. به طور کلی میبایست شوینده هایی خریداری کنید که لکه، گرد و غبار و باکتری مناسب را از بین می برند. اگر از مناسب بودن یک ماده شوینده خاص برای قالی خود مطمئن نیستید ابتدا آن ماده شوینده را روی قسمت کوچکی از حاشیه قالی امتحان کنید و بعد اگر همه چیز خوب پیش رفت سمت شست و شوی باقی قسمتها بروید. شامپو فرش‌های با کیفیت بهترین انتخاب برای تمیز کردن فرش‌های شما و در عین حال حفظ استحکام آنها می باشند. با این حال اگر به شامپو فرش مناسب دسترسی ندارید محلول ولرم آب و صابون بهترین انتخاب است.

حیوانات خانگی و پرز فرش

شستشوی استاندارد و اصولی فرش

باید توجه کنید که تنها وقتی می­‌توانید به شستشوی فرش در منزل اقدام نمایید که یک قالیشویی حرفه ای در دسترس شما نباشد. قالیشویی های حرفه‌ای با استفاده از ابزار و تکنیک‌های مطمئن فرش را بهتر و اصولی­تر تمیز می‌کنند. همین موضوع امکان خراب شدن و در نتیجه پرزدادن را به حداقل می‌رسانند.

چرخاندن و عوض کردن موقعیت قرارگیری فرش

یکی از بزرگترین لطف‌هایی که می توانید در حق فرش خود بکنید چرخاندن آن در فواصل زمانی چند ماهه است. معماری و چیدمان خانه شما باعث می‌شود که بعضی نقاط فرش بیشتر و برخی دیگر کمتر پا بخورند. ضمنا شدت نور و دما در نقاط مختلف اتاق متفاوت می‌باشد. بنابراین بهترین توصیه پخش کردن مساوی فشار روی قسمتهای مختلف فرش است. مطمئن باشید با این کار کیفیت نخ و بافت فرش هم بهتر حفظ می شود و پرزها دیرتر هوس پرواز خواهند کرد.

حیوانات خانگی و پرز دادن فرش

 هیچ چیز به اندازه پنجه های قدرتمند و دندانهای تیز نمی تواند باعث فرار پرز از سطح فرش های شما شود. اگر در محیط زندگی خود از حیوان خانگی مراقبت می کنید باید اگاه باشید که اصولا سگها و گربه ها تمایلی شدید برای وررفتن با کف پوشها دارند. ترس، بیش فعالی و استرس از جمله عواملی هستند که باعث کلنجار رفتن سگها با قالی می شوند و در نقطه مقابل گربه ها به دلایلی همچون مشخص نمودن قلمرو و خارش بدن به جان فرش می­افتند.

سخن پایانی

پرزدادن یک فرش می­تواند علاوه بر کاهش ارزش و استحکام آن باعث تشدید آلرژی در اعضای خانواده شود. برای داشتن یک فرش خوب اولین نکته خرید از فروشگاهی معتبر است. همچنین با پیروی از اصولی که برای مراقبت از قالی ذکر شد می توانید عمر فرش خودتان را افزایش دهید. امیدواریم اوقات لذت بخشی را در کنار این دارایی ارزشمند خود تجربه کنید.

اگه از مطلب خوشتون اومد. خوشحال میشیم امتیاز بدید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۷ رای

نوشته های مشابه

1 دیدگاه در “پرز فرش چه دلایلی دارد؟  راه های خانگی و ساده­ مقابله با پرز فرش چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *