دسته بندی نشده

روش های تمیز کردن لکه فرش | تکنیک هایی برای تمیز کردن انواع لکه

تمیز کردن لکه فرش ماشینی

روش های تمیز کردن لکه فرش:  ایا می دانید چطور لکه های روی فرش را تمیز کنید؟ بعضی روش ها ممکن است لکه ایجاد شده را بدتر کنند. لکه ثابت بماند، آلودگی منتشر شود و سلامتی شما و کودکانتان را به خطر بیندازد.

روزانه مصرف مواد غذایی، مواد دیگر مثل جوهر و … می تواند روی فرش شما لکه هایی را ایجاد کند. هیچ قانون طلایی وجود ندارد که در مورد همه لکه ها جواب بدهد. اما برای هر نوع لکه می توان با تشخیص نوع لکه، روشی مناسب را انتخاب و آن را از روی فرش برطرف کرد. در این مقاله قرار است که تمیز کردن لکه فرش را بررسی کنیم.

در قدم اول می توانید اقداماتی را انجام دهید که از ایجاد لکه ها جلوگیری کنید. مثلا می توانید از مهمانان خود بخواهید با کفش های خود وارد پذیرایی نشوند. یا یک فرش مقاوم در برابر لکه بخرید. اما قدم اساسی تر دانستن روش هایی است که چطور از شر لکه های فرش خلاص شوید. چون در هر صورت بروزاین لکه ها اجتناب ناپذیر است .

استفاده از جاروبرقی به صورت مداوم می تواند تا حدی این مساله را حل کند. اما لکه هایی که سفت و سخت هستند با جاروبرقی هم قابل رفع نیستند. برای هر مشکلی راه حلی وجود دارد وهر لکه ای به روش خاص خود تمیز می شود . از جمله لکه های معمولی، نشت نوشیدنی هایی مانند نوشابه، چای، قهوه، کثیفی های لایه لایه و الودگی های حیوانات خانگی .

در این مقاله نکاتی برای شستشو فرش در خانه بدون استفاده از دستگاه هایی که ممکن است فرش را خراب کنند بیان شده است

نکاتی که قبل از تمیز کردن لکه فرش باید رعایت کنید:

نکته: هرچه فرش خاب بلندتری داشته باشد ، از بین بردن لکه مشکل تر خواهد بود. در این نوع فرش حتما مقدار مایع استفاده شده در نظافت فرش را محدود کنید. البته می توانید از پنکه برای خشک کردن کامل فرش استفاده کنید.

نکته 2: قبل از استفاده از محلول ها روی فرش آن ها را در قسمت داخلی یا فرشهای دیگر تست کنید تا به بافت و رنگ فرش اسیب نزند.

دستوالعمل کلی در تمیز کردن لکه فرش:

  • دو بطری اسپری خالی را بردارید و یکی را با آب سرد پر کنید. در ظرف دیگر ،4/1 قاشق چای خوری مایع ظرفشویی مانند صابون ماشین ظرفشویی و یک فنجان آب گرم را مخلوط کنید.
  • محلول شامل شوینده را روی یک پارچه جاذب (نه فرش ) اسپری کنیدو توجه داشته باشید پارچه خیلی مرطوب نشود. آن را روی محل لکه بکشید. به محض حل شدن لکه ، با قسمت تمیز پارچه روی لکه بکشید. تا زمانی که لکه از بین نرفته به کار خود ادامه دهید.
  • یک پارچه دیگر را با آب سرد اسپری کرده و از آن برای شستشوی محلول شوینده از روی فرش استفاده کنید و دوباره با یک پارچه خشک آن را تمیز کنید.
  • یک حوله را روی محل مرطوب قرار دهید و یک گلدان سنگین را روی آن قرار دهید وبگذارید یک شب، حوله روی لکه باقی بماند. صبح ، الیاف را با انگشتان خود بشویید و اجازه دهید در مجاورت هوا خشک شود.
  • اگر هنوز اثراتی از لکه باقی مانده است ، بر اساس لکه ای که با آن سروکار دارید ، روش هدفمند تری را امتحان کنید.

روش تمیز کردن لکه فرش با جوش شیرین:  یکی از روش های طبیعی تمیز کردن فرش استفاده از جوش شیرین است. با بکارگیری جوش شیرین می توانید  فرش های فرسوده را جلا بدهید. پس از پاشیدن جوش شیرین روی نقاط دارای لکه ، آن را با یک برس نرم پخش کنید و بگذارید 15 تا 30 دقیقه بماند سپس جاروبرقی بکشید.

پاک کردن لکه چای از روی فرش

نحوه تمیز کردن فرش از لکه چای

برای تمیز کردن لکه چای از روی فرش فورا پس از ریختن چای اقدام کنید و نگذارید که چای در فرش خشک شود. برای تمیز کردن لکه فرش دو روش پیشنهاد می شود. روش اول:

  • در قدم اول لکه را با اب آغشته کنید تا ببینید لکه کمی پاک می شود یا خیر.
  • سپس لکه را با محلول 1 قاشق غذاخوری سرکه سفید مقطر و 1 تا 2 فنجان آب آغشته کنید.
  • بگذاریدمحلول فوق 10 دقیقه روی لکه بنشیند و در صورت لزوم تکرار کنید تا لکه از بین برود.
  • با خیساندن یک اسفنج مرطوب در آب خنک محل لکه را بشویید.
  • محل لکه در فرش را با پارچه میکرو فیبر خشک کنید.

روش دوم:

  • با اغشته کردن محل لکه به آب شروع کنید تا ببینید که لکه پاکسازی می شود یا خیر.
  • سپس 1 قاشق غذاخوری مایع ظرفشویی ، 1 قاشق غذاخوری سرکه سفید مقطر و 2 فنجان آب گرم را با هم مخلوط کنید. کمی با حوله تمیز روی لکه بمالید و با یک پارچه میکرو فیبر تمیز تا زمانی که لکه از بین برود ادامه دهید.
  • محلول تمیز کننده در محل لکه را با خیساندن یک اسفنج مرطوب و آب سرد بشویید.
  • با پارچه میکرو فیبر محل لکه ی فرش را خشک کنید.

نحوه تمیز کردن لکه  آلودگی های حیوانات خانگی از فرش

مهم نیست که حیوان خانگی شما چقدر ناز است، هر حیوانی لکه های پوستی و ادراری را به جا می گذارد. برای از بین بردن لکه حیوان خانگی، می توانید از مواد صنعتی مخصوص این کار استاده کنید و یا از مواد پاک کننده طبیعی استفاده نمایید

نکته مشترک در دو روش: لکه را بدون مالش بر طرف کنید. مالیدن لکه با حوله فقط باعث گسترش بیشتر لکه می شود .مرتباً محل لکه را مرطوب نگه دارید تا محل خشک نشود.

  • از یک تمیز کننده فرش آنزیم دار استفاده کنید تا بوی نا مطبوع را هم از بین ببرد و محلی برای رشد باکتری ها فراهم نشود.
  • بعد از پاشیدن تمیز کننده ، آن را با یک پارچه تمیز و مرطوب تمیز کنید
  • سپس محل لکه را با یک پارچه تمیز و مرطوب بشویید و تا 12 ساعت با پارچه بپوشانید.

از مواد طبیعی هم می توان برای تمیز کردن لکه فرش از آلودگی های حیوانات خانگی استفاده کرد. این روش به صورت زیر است:

مرحله 1: در یک سطل یا بطری اسپری، محلول 50٪ آب و 50٪ سرکه سفید را با هم مخلوط کنید.

مرحله 2: محل مورد نظر را با محلول آب / سرکه خیس کنید. آمونیاک موجود در سرکه ادرار سگ را خنثی می کند و به از بین بردن بوی آن کمک می کند و ادرار حیوان خانگی را از روی فرش تمیز می کند.

مرحله 3: در حالی که لکه هنوز مرطوب است ، جوش شیرین و مقداری از محلول سرکه را مخلوط کنید روی لکه بریزید و سپس صبر کنید. جوش شیرین را روی فرش بریزید تا کاملاً خشک شود. بسته به میزان محلول  مخلوط آب / سرکه شما ، ممکن است یک یا دو روز طول بکشد ، یا ممکن است فقط یک شبه باشد.

مرحله 4: هنگامی که کاملاً خشک شد ، جوش شیرین را از روی فرش با جاروبرقی تمیز کنید ، فرش شما به همان اندازه تازه می شود.

نکته: برای بوی بد یا لکه روی فرش ، از محلول 100٪ سرکه استفاده کنید

نکته: جوش شیرین کمک می کند تا بوی بد ادرار و لکه های حیوانات خانگی از عمق فرش بیرون بیاید و فرش تازه شود.

نحوه تمیز کردن لکه قهوه از فرش

مرحله اول: از یک پارچه تمیز و سفید استفاده کنید تا حد امکان قهوه روی فرش را به خود جذب کند. قسمت های تمیز پارچه را روی لکه فشار دهید تا قهوه از پارچه دوباره به فرش منتقل نشود.از کشیدن حوله روی فرش جلوگیری کنید تا لکه پخش نشود. همچنین فرش را پاک نکنید ، چرا که می تواند به الیاف آسیب برساند.

مرحله دوم: مقدار کمی آب سرد را روی لکه قهوه بریزید. برای تمیز کردن لکه فرش از یک پارچه تمیز و سفید جدید استفاده کنید. بسته به میزان قهوه که روی فرش قرار دارد ، ممکن است حداقل دو بار این روند را تکرار کنید. فرش را با اب بیش از حد اشباع نکنید. شما سعی دارید قهوه را رقیق کنید.

مرحله سوم: سپس یک قاشق غذاخوری مایع ظرفشویی، یک قاشق غذاخوری سرکه سفید و دو فنجان آب گرم را با هم مخلوط کنید. سپس یک پارچه تمیز و سفید را با مخلوط آغشته کرده و کمی روی لکه بمالید و با پارچه خشک مرتباً روی لکه بکشید تا لکه از بین برود و پس از آن  بگذارید تا فرش کاملاً خشک شود.

نحوه تمیز کردن لکه نوشابه و نوشیدنی های گازدار را از روی فرش

مرحله 1: به محض اینکه لکه نوشابه را دیدید فورا دست به کار شوید، و مایع نوشابه را از فرش جدا کنید.  می توانید از قاشق برای جداسازی نوشابه از روی فرش استفاده کنید یا پارچه تمیزی را بکار ببرید تا لکه خشک شود.

نکته: از شستن فرش خودداری کنید ، چرا که ممکن است باعث شود که نوشابه بیشتر درسطح  فرش پخش شود.

مرحله 2: در یک کاسه، یک قاشق چایخوری مواد شوینده ملایم  را با آب ولرم مخلوط کنید. در یک کاسه دیگر مقدار زیادی سرکه سفید را با آب مخلوط کنید (سعی کنید از نسبت 1 به 2 استفاده کنید).

مرحله 3: یک پارچه تمیز را درون مخلوط مواد شوینده فرو کنید و لکه نوشابه را با پارچه تمیز کنید. پارچه را به آرامی داخل ناحیه لکه فشار دهید و 15 دقیقه صبر کنید. سپس با استفاده از یک پارچه خشک ، لکه نوشابه را خشک کنید.

مرحله 4: از یک پارچه تمیز جداگانه دیگر استفاده کنید و آن را درون محلول سرکه فرو کنید. لکه نوشابه را با پارچه بپوشانید و پارچه را به لکه فشار دهید. یک جسم سنگین را روی پارچه قرار دهید و 15 دقیقه صبر کنید.

مرحله 5: لکه را با پارچه تمیز بشویید اگر لکه هنوز قابل مشاهده است مراحل بالا را تا زمانی که کاملا از بین نرفته است تکرار کنید.

سخن پایانی برای نحوه تمیز کردن لکه فرش:

سبک زندگی ما و حضور کودکان، مهمانان و حیوانات خانگی، آلودگی و لکه را گریز ناپذیر کرده است. با این اوصاف بهتر است به فکر یافتن راه حلی برای رفع انواع لکه ها باشیم. در این مقاله سعی گردیده در گام اول به برطرف کردن لکه ها با اب پرداخته شود  و در گام های بعدی با توجه به نوع لکه از محلول های طبیعی یا غیر طبیعی برای تمیز کردن لکه فرش استفاده کنیم. دراین مقاله لکه های مربوط به چای، قهوه، نوشیدنی های گازدار حیوانات خانگی و لکه های دیگر توضیح داده شده است.

اگه از مطلب خوشتون اومد. خوشحال میشیم امتیاز بدید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴ رای

نوشته های مشابه

1 دیدگاه در “روش های تمیز کردن لکه فرش | تکنیک هایی برای تمیز کردن انواع لکه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *