نگهداری و نظافت فرش

چگونه لکه‌ های زرد فرش را از بین ببریم؟

لکه‌های زرد فرش

« فرش رو شستم زرد شده چیکار کنم؟» این سوالی است که برای خیلی از خانم‌های خانه‌دار پیش آمده است. قطعا اگر تجربه شستن فرش داشته باشید، متوجه شده‌اید که فرش شما بلافاصله پس از تمیز شدن زرد می‌شود. این موضوع نه تنها آزاردهنده است، بلکه حذف این لکه‌ها نیز دشوار است و تمیز کردن لکه های زرد فرش بسیار حائز اهمیت می باشد.

تعداد زیادی از عوامل می‌توانند باعث تغییر رنگ فرش و زرد شدن آن شوند. خبر خوب این است که می‌توانید با رعایت برخی از نکات، زردی فرش خود را از بین ببرید.  این مقاله از فرش افرند را با دقت بخوانید تا بدانید چه چیزی باعث لکه‌ های زرد فرش می‌شود و چه کارهایی می‌توانید انجام دهید تا  فرش خود را به شرایط عالی برگردانید و تمیز کردن لکه های زرد فرش بدرستی انجام شود.


بهترین فرش‌های کلاسیک ماشینیبهترین فرش‌های فانتزی ماشینیبهترین فرش ماشینی

علت لکه‌های زرد فرش چیست؟

در برخی از موارد ممکن است به دنبال علت زرد شدن فرش پس از شستن باشید که می‌تواند ناشی از نوع مواد شوینده شما باشد. دلایل زیادی برای زرد شدن فرش شما وجود دارد. به طور کلی بهتر است بدانیم که چه مواردی باعث تغییر رنگ فرش می‌شوند؟

لکه‌های روزانه

هنگامی که مواد روزمره در فرش شما جمع می‌شوند، ممکن است باعث ایجاد لکه‌ های زرد شوند. این امر به ویژه در مناطقی که ترافیک و رفت و آمد زیادی را تجربه می‌کنند، صادق است. گرد و غبار، کثیفی، زباله‌ها و حتی ادرار حیوانات خانگی از دلائل این موضوع هستند. حتی علت زرد شدن فرش دستبافت هم می‌تواند همین موارد گفته شده باشد.

استفاده از مواد شیمیایی برای شستن فرش

از بین بردن لکه خون روی فرش

همانطور که از نام آن پیداست، زردی شیمیایی ناشی از واکنش برخی مواد شیمیایی با ترکیب الیاف فرش است. برخی از پاک کننده‌های شیمیایی حاوی مقادیر زیادی مواد شوینده قلیایی یا pH هستند که پس از استفاده از آن‌ها لکه زرد ایجاد می‌کنند.

شاید سوال خیلی از افراد این باشد که « برای شستن فرش از چه شوینده‌ای استفاده کنم؟» با توجه به تار و پود فرش، مواد شوینده‌ مختلفی برای شستن فرش وجود دارد که می‌تواند شامپو یا تاید باشد. بهترین کار این است که خودتان فرش را نشویید و این کار را به یک قالیشویی حرفه‌ای بسپارید.

لکه‌های زرد فرش

همترین عامل به وجود آمدن لکه های زرد در سطح فرش استفاده از شوینده ها ومواد نامناسب جهت شستشوی فرش است. عامل دیگر در ایجاد این لکه ها خارج نشدن کامل آب کثیف داخل فرش است که پس از خشک شدن به صورت لکه های زرد قابل رویت است . تابش مستقیم نور خورشید ، آلودگی هوا و کشیدن سیگار از عوامل دیگر زرد شدن سطح فرش هستند .

اکسیداسیون

اکسیداسیون عکس زمانی اتفاق می‌افتد که فرش بیش از حد در معرض نور خورشید یا دودهای جوی قرار می‌گیرد. با گذشت زمان، الیاف فرش تحلیل رفته و لکه زرد ایجاد می‌شود. بیشتر فرش‌ها دارای مقدار زیادی رنگ زرد هستند و قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید می‌تواند باعث محو شدن رنگ‌های دیگر شود و در نتیجه رنگ زرد نمایان خواهد شد.

محصولات خانگی

برخی از محصولات خانگی می‌توانند با فرش شما واکشن نشان دهند و آن را زرد کنند؛ مانند پولیش مبلمان، حشره کش‌ها، سفید کننده‌های خانگی و … برخی از این محصولات حاوی بنزوئیل پراکسید هستند، بنابراین لکه‌ای زرد رنگ با حلقه‌ای گاهی نارنجی در اطراف فرش ایجاد می‌شود.


از بین بردن انواع لکه روی فرشتمیز کردن لکه خون از روی فرشاز بین بردن لکه چای از روی فرش

سیگار کشیدن

سیگار کشیدن در داخل خانه به دلیل تجمع قطران چسبنده می‌تواند منجر به ایجاد لکه‌های زرد دائمی بر روی فرش شود. از بین بردن لکه‌های نیکوتین بسیار دشوار است و در واقع می‌تواند الیاف فرش را به کلی خراب کند.

چگونه لکه‌ های زرد فرش را پاک کنیم؟

لکه های زرد فرش

لکه‌های مختلف به روش‌های تمیز کردن متفاوتی نیاز دارند و همین موضوع در مورد رنگ‌های زرد نیز صدق می‌کند. برخی  از لکه‌ها را می‌توان به راحتی پاک کرد در حالی که برخی دیگر به سختی پاک می‌شوند. در ادامه بررسی می‌کنیم که چگونه می‌توانید لکه‌های زرد فرش را با استفاده از روش‌های مختلف تمیز کردن پاک کنید؟

تمیز کردن با بخارشوی

یکی از بهترین راه‌ها برای از بین بردن لکه‌های زرد، تمیز کردن فرش با بخارشوی فرش است. بخارشوی فرش، کثیفی‌های عمیق را می‌کشد، برخی از مواد شیمیایی باقی مانده در فرش را حل می‌کند و لکه‌های زرد را به طور موثری از بین می‌برد. نکته مهم در مورد تمیز کردن با بخارشو این است که باکتری‌ها و سایر میکروارگانیسم‌ها را نیز از بین می‌برد.

شستشوی اسیدی

همانطور که قبلا اشاره کردیم، محصولات پاک کننده با پایه قلیایی می‌توانند لکه زردی روی فرش ایجاد کنند. یکی از راه‌های کاهش آن، انجام شستشوی اسیدی است. شستشوی اسیدی شامل استفاده از یک محصول مبتنی بر اسید برای شستشوی موثر لکه‌های شیمیایی است. این کار نه تنها بقایای قلیایی را از بین می‌برد، بلکه رنگ فرش را تثبت می‌کند.

قرار دادن فرش در معرض هوای کافی

اگر تغییر رنگ ناشی از لکه‌های روزانه باشد، قرار دادن فرش در معرض هوا ممکن است برای رفع لکه‌های زرد کافی باشد. این نوع زرد شدن فرش معمولا در مناطقی که مبلمان در بالای فرش قرار داشته باشند،رایج است. برداشتن مبلمان و قرار دادن فرش در معرض هوا باعث از بین رفتن تدریجی لکه زرد می‌شود. برای جلوگیری از ایجاد لکه‌های زرد، هر از چند گاهی مبلمان را جابه جا کنید.

جوش شیرین

جوش شیرین یک پاک کننده فرش طبیعی است که به خوبی لکه‌های زرد را از بین می‌برد. ۱ فنجان جوش شیرین را با ½ فنجان آب مخلوط کرده و روی ناحیه لکه دار فرش بمالید. از یک برس نرم استفاده کنید و جوش شیرین را در عمق الیاف فرش مالش دهید. این کار را تا زمانی تکرار کنید که لکه زرد به طور کامل از روی فرش پاک شود.

اگر لکه زرد برای مدت طولانی پاک نشود، ممکن است بعدها پاک کردن آن بسیار دشوار باشد. اکسیداسیون می‌تواند منجر به زرد شدن دائمی الیاف فرش شود، بنابراین بهتر است از قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور مستقیم خورشید خودداری کنید.

این نکته هم در نظر داشته باشید که ادرار حیوانات خانگی می‌تواند باعث زردی فرش شوند. برای خلاص شدن از شر این آشفتگی، از دستورالعمل‌های زیر استفاده کنید:

  • ناحیه آسیب دیده را با یک تکه پارچه سفید پاک کنید. (این کار رطوبت را جذب می‌کند)
  • پارچه سفید دیگری را با ایزوپروپیل الکل خیس کنید.
  • برای اطمینان از اثربخشی، الکل را در قسمتی از فرش که قابل مشاهده نیست تست کنید.
  • پس از آن می‌توانید لکه فرش را تمیز کنید.

آب لیمو و نمک

لکه‌های زرد ناشناخته روی فرش‌های دارای الیاف مصنوعی یا پشمی را می‌توان با استفاده از آب لیمو و نمک از بین برد. انجام این کار بسیار ساده است:

  • مخلوطی از آب لیمو و نمک را روی محلی از فرش که دارای لکه است، بریزید.
  • سپس آن منطقه را با آب بشویید.
  • در این مرحله، از یک حوله سفید برای خشک کردن محل استفاده کنید.

به طور متناوب، می‌توانید از این روش زیر هم استفاده کنید:

  • مخلوطی از سرکه و آب را در یک قوطی ترکیب کنید.
  • محل آسیب دیده را با محلول اسپری کنید.
  • اگر کثیفی در الیاف وجود دارد، حسابی آن را بشویید و اجازه دهید خشک شود.
  • این روند را تا زمانی که رنگ فرش شما بازگردد، می‌توانید تکرار کنید.

نگهداری و تمیز کردن فرش دستبافتروش‌هایی برای رفع سوختگی فرششستشوی فرش در منزل

سخن پایانی

عوامل مختلفی می‌توانند باعث زرد شدن رنگ فرش شما شوند. این موضوع می‌تواند آزاردهنده و خجالت‌آور باشد، به خصوص زمانی که فرشی با رنگ روشن دارید؛ زیرا لکه‌ها بیشتر نمایان می‌شوند. اولین نکته این است که در انتخاب بهترین مواد شوینده برای فرش دقت کنید که چرا برخی از این مواد شوینده بیشتر باعث می‌شوند لکه‌های زرد روی فرش شما باقی بمانند.

در حالی که می‌توانید برخی از این لکه‌ها را با محصولات خریداری شده از فروشگاه پاک کنید، برخی دیگر به خدمات حرفه‌ای نیاز دارند. برخی از لکه‌ های زرد فرش همیشه قابل برگشت نیستند. تنها راه خلاص شدن از شر این لکه‌‌ها، خرید فرش جدید است.  اما شما می‌توانید عوامل اصلی و روش مناسب مورد نیاز برای بازگرداندن فرش به رنگ اولیه را بشناسید تا دیگر در این زمینه دغدغه‌ای نداشته باشید.

اگه از مطلب خوشتون اومد. خوشحال میشیم امتیاز بدید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۰ رای

نوشته های مشابه

3 دیدگاه در “چگونه لکه‌ های زرد فرش را از بین ببریم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *