نگهداری و نظافت فرش

راهنمای کامل از بین بردن انواع لکه روی فرش

از بین بردن لکه فرش

لکه‌ی خون، لکه‌ی لاک ناخن، لکه‌ی چای، سوختگی سیگار و موارد این قبیل اگر روی فرش پدیدار شوند، تأثیری بسیار روی ظاهر فرش می‌گذارند. خوشبختانه روش‌هایی وجود دارند که بابه‌کارگرفتن‌شان می‌توان انواع لکه روی فرش را از بین برد. تمرکز ما در این نوشتار از مجله‌ی اینترنتی فرش افرند روی روش‌های کاربردی برای از بین بردن انواع لکه روی فرش است.

روش‌های از بین بردن لکه خون روی فرش

لکه خون روی فرش می‌تواند به دو شکل باشد: شکل نخست لکه‌ی خون تازه است و شکل دوم لکه‌ی خونی که خشک شده‌است. سعی ما بر این است که در ادامه گام‌به‌گام روش‌های از بین‌بردن لکه خون به هر دو شکل را توضیح دهیم.

برای ازبین‌بردن لکه خون تازه روی فرش ابتدا از یک پارچه‌ی تمیز استفاده کنید و تا جایی که می‌توانید مانده‌ی خون از روی فرش را پاک کنید. در نظر داشته باشید که نیازی به سابیدن خون با پارچه نیست، کافی‌ست فقط مقدار خونِ باقی‌مانده را از روی فرش پاک کنید و پس از آن مقداری آب سرد درون یک بطری اسپری بریزید و با آن محلی که خون روی آن ریخته را اسپری کنید. پس از هر بار اسپری‌کردن محل، از پارچه‌ی میکروفایبر تمیز استفاده کرده و محل را خشک کنید. چندین بار این کار را انجام دهید.

از بین بردن لکه خون روی فرش

در گام بعد، مقداری نمک با آب ترکیب کنید و خمیر به‌دست‌آمده از ترکیب این دو را روی لکه بمالید. اجازه دهید خمیر به عمق فرش نفوذ کند و پس از آن با یک پارچه‌ی میکروفایبر تمیز محل را پاک کنید. به احتمال بسیار زیاد در این مرحله، لکه خون از روی فرش پاک شده‌است. اگر باز هم لکه از بین نرفته‌بود، باری دیگر خمیر نمک و آب به محل بزنید و آن را پاک کنید. بهتر است برای پاک‌کردن لکه از جاروبرقی استفاده کنید.

اگر باز هم لکه پاک نشده بود، چند قطره مایع ظرفشویی با آب ترکیب کنید و با پارچه به محل بزنید. قطعاً در این مرحله، دیگر لکه‌ای باقی نخواهد ماند.

برای ازبین‌بردن لکه خون خشک روی فرش باید مقداری با احتیاط رفتار کنید. یک راه این است که با چاقو به جانِ لکه‌ی خون خشک‌شده بیفتید که البته این روش برای فرش‌های نو و با ارزش روشی مناسب نیست. روش دوم این است که مقداری مایع ظرفشویی را با آب ترکیب کنید و درون بطری اسپری بریزید. این ترکیب را باید روی لکه اسپری کنید. بعد از 5 دقیقه باید مقدار بسیار کمی پودر آمونیاک با آب ترکیب کنید. در نظر داشته باشید که ممکن است آمونیاک به فرش آسیب برساند و بنابراین بهتر است قبل از آن‌که این ترکیب را روی لکه امتحان کنید، در قسمتی محدود از فرش – مثلاً گوشه‌ی فرش یا زیر فرش – امتحان‌اش کنید. اگر باعث آسیب نشد، ترکیب آمونیاک و آب را روی لکه اسپری کنید و باز هم 5 دقیقه صبر کنید. به احتمال بسیار زیاد لکه از بین خواهد رفت.


لکه چای از روی فرشلکه خون روی فرشلکه‌ های زرد فرش
برای از بین بردن لکه فرش بیشتر بخوانید…

روش‌های از بین بردن لکه چای روی فرش

لکه چای روی فرش هم متأسفانه با روش‌های عادی از بین نمی‌رود و باید از روش‌های اختصاصیِ از بین بردن این نوع لکه روی فرش استفاده شود.

از بین بردن لکه روی فرش

یکی از بهترین روش‌ها برای از بین بردن این نوع لکه روی فرش استفاده از ترکیب آب گازدار و نمک است. در این راستا، مقدار کمی نمک روی لکه‌ی چای بریزید. سپس یک فنجان آب گازدار روی نمک و لکه بریزید و به‌واسطه‌ی یک پد مرطوب و تمیز آن منطقه را بسابید. این کار را تا زمانی ادامه دهید که لکه چای روی فرش به طور کامل از بین برود. پس از آن با جاروبرقی نمک‌های باقی‌مانده روی آن قسمت را جارو کنید.

همین کار را با جوش شیرین هم می‌توانید انجام دهید. جوش شیرین هم ماده‌ای مناسب برای از بین بردن لکه چای روی فرش است.

روش‌های از بین بردن سوختگی سیگار روی فرش

سوختگی سیگار روی فرش هم خوشبختانه راه‌حل دارد. استفاده از یخ یکی از راه‌حل‌های مناسب برای رفع سوختگی روی فرش است. البته اگر لکه‌ی سیگار خیلی عمیق نیست و مدت‌زمان زیادی هم از آن نمی‌گذرد، می‌توانید از یخ استفاده کنید. برای این منظور، یک قطعه یخ را روی قسمت سوخته‌شده بگذارید و اجازه دهید حدود 15 دقیقه بماند. پس از 15 دقیقه، یخ را بردارید و با یک شانه نخ‌های فرش را شانه بزنید.

اما اگر مدت‌زمان زیادی از سوختگی فرش می‌گذرد، بهترین راه‌حل استفاده از چسب و قیچی است. برای این منظور، ابتدا با یک قیچی کوچک رشته‌های سوخته‌شده را قیچی کنید. پس از آن با موچین رشته‌هایی که قیچی کرده‌اید را از محل بردارید. در واقع باید کاری کنید که محل سوختگی تماماً عاری از هر نوع رشته‌ی بلند شود.

رفع لکه روی فرش

در مرحله‌ی بعد، از سایر قسمت‌های فرش مقداری رشته‌ی هم‌رنگ ببُرید و آن‌ها را روی پلاستیک یا بشقاب بریزید. دست‌آخر مقداری چسب مایع روی سوختگی بریزید و پس از آن رشته‌هایی که از قسمت‌های مختلف بریده‌اید را در آن قسمت قرار دهید. سپس یک جسم سنگین – مثلاً یک کتاب حجیم – را روی آن قسمت بگذارید و اجازه دهید مدتی روی آن قسمت بماند و فشار وارد کند. پس از چند روز کتاب را بردارید. خواهید دید که لکه سوختگی از بین رفته و رشته‌هایی هم که چسبانده‌اید به‌خوبی جای گرفته‌اند.

روش‌های از بین بردن لکه لاک ناخن از روی فرش

لاک‌پاک‌کن‌های بدون استون بهترین ابزارها برای ازبین‌بردن لکه لاک ناخن از روی فرش هستند. با استفاده از قطره‌چکان، چند قطره لاک‌پاک‌کن‌ بدون استون روی لکه‌ی لاک ناخنِ روی فرش بریزید و سپس با استفاده از یک اسفنج یا یک پارچه‌ی میکروفایبر لکه را فشار دهید و بردارید. چند بار این کار را انجام دهید تا لکه به‌تدریج از بین بروید. توجه داشته باشید که نباید پارچه را روی لکه بسابید، فقط باید فشار دهید و بردارید.

از هیدروژن پراکسید یا همان آب‌اکسیژنه هم می‌توانید استفاده کنید. در این راستا، مقداری آب‌اکسیژنه روی لکه بریزید و اجازه دهید حدود نیم ساعت باقی بماند. پس از نیم ساعت با پارچه‌ی تمیز محل را پاک کنید.

سخن آخر

با هم مروری بر روش‌های متعدد برای رفع انواع لکه روی فرش داشتیم. خوشبختانه اکثر لکه‌ها قابل‌رفع‌شدن هستند، به‌شرطی که از روش‌های اصولی استفاده کنید. جز روش‌هایی که نام بردیم اگر شما هم روشی می‌شناسید لطفاً آن را با ما و کاربران در میان بگذارید.

در آخر آن‌که برای خرید انواع فرش ماشینی می‌توانید روی فروشگاه فرش افرند حساب کنید. فروشگاه افرند عرضه‌کننده‌ی انواع فرش‌های ماشینی – از جمله کلاسیک، دستباف‌نما، فانتزی، کودک، پتینه و گبه – است. تنوع و کیفیت دو عنصر اساسیِ فرش‌های فروشگاه افرند هستند. برای مشاهده‌ی کاتالوگ فرش‌های فروشگاه افرند از لینک زیر استفاده کنید:

محصولات فروشگاه افرند

اگه از مطلب خوشتون اومد. خوشحال میشیم امتیاز بدید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *