دسته بندی نشده

کدام عوامل بر قیمت فرش‌ ماشینی تأثیرگذار اند؟

عوامل مؤثر بر قیمت فرش ماشینی

قیمت فرش‌ ماشینی برای بسیاری از آن‌ها که به‌دنبال خرید فرش ماشینی هستند از مهم‌ترین فاکتورها محسوب می‌شود؛ اما مسئله این است که عوامل مختلفی در تعیین قیمت فرش‌ ماشینی نقش دارند. آشنایی با عواملی که در تعیین قیمت فرش ماشینی لحاظ می‌شوند می‌تواند به خریداران در انتخابی بهتر و مقرون‌به‌صرفه کمک کند و بهتر است هر خریدار پیش از اقدام برای خرید فرش ماشینی درباره‌ی این عوامل حداقل اطلاعاتی داشته باشد. ادامه‌ی این نوشتار از مجله‌ی فرش افرند روی معرفی عوامل مؤثر بر قیمت فرش ماشینی تمرکز دارد.

عوامل مؤثر بر قیمت فرش‌ های ماشینی

فاکتورهای متعددی در تعیین قیمت فرش‌ ماشینی مؤثر هستند و تولیدکنندگان این فرش‌ها با درنظرگرفتن تمامی این فاکتورهاست که فرش را قیمت‌گذاری می‌کنند. البته که قیمت‌گذاری یک فرش ماشینی به‌طور غیرمستقیم تحت تأثیر فاکتورهایی که در قیمت‌گذاری کلی‌ هر کالایی دخیل هستند، مثل بهای تمام‌شده‌ی مواد اولیه، دستمزد کارگران یا استهلاک ماشین‌آلات هم قرار دارد، اما بعضی از عوامل به‌صورت مستقیم بر قیمت فرش‌ ماشینی اثر می‌گذارند – از جمله:

1- اندازه‌ی فرش

همه می‌دانیم که اندازه‌ی فرش تأثیری مستقیم بر قیمت آن دارد. اندازه‌ی فرش براساس مساحت آن و معمولاً با واحد مترمربع مشخص می‌شود و معمولاً از بین دو فرش کاملاً مشابه از سایر جوانب، فرش بزرگ‌تر قیمت بیشتری دارد.

2- تراکم و تعداد شانه‌ی فرش

منظور از تراکم فرش تعداد گره‌های موجود در طول فرش است و به‌شکل یک عدد که نشان‌دهنده‌ی تعداد گره‌ها در یک متر طولی فرش است مشخص می‌شود. به‌عنوان مثال فرشی با تراکم طولی 1000 دارای 1000 گره در یک متر از طول است. نخ‌های بیشتری در بافت فرش‌هایی با تراکم بالاتر مورد استفاده قرار می‌گیرد و درنتیجه قیمت آن فرش هم بیشتر می‌شود. تراکم بالای فرش قیمت آن را افزایش می‌دهد، اما از سویی باعث دوام و استحکام بیشتر فرش می‌شود.

منظور از تعداد شانه‌های فرش تعداد گره‌های موجود در یک متر از عرض آن است. به‌عنوان مثال یک فرش 700 شانه دارای 700 گره در عرض است. هرچه تعداد شانه‌های فرش بیشتر باشد، نخ‌های بیشتری در بافت آن استفاده شده و این باعث افزایش بهای تمام‌شده‌ی فرش و درنتیجه قیمت نهایی آن برای خریدار می‌شود.

قیمت فرش ماشینی

در بررسی تعداد شانه‌های فرش باید دقت داشت که بعضی از کارخانه‌ها برای تولید فرشی 700 شانه‌ از دستگاه‌هایی که مخصوص بافت فرش 500 شانه است استفاده می‌کنند و با پردازش فرش آن را از نظر ظاهری به تراکم اعلام‌شده می‌رسانند. به این نوع فرش‌ها فرش‌های تبدیلی گفته می‌شود. فرش‌های تبدیلی درواقع 500 شانه دارند و برای تشخیص آن‌ها از فرش‌هایی که دارای 700 شانه‌ی واقعی هستند، تنها کافی‌ست به‌صورت دقیق تعداد گره‌ها در 10 سانتی‌متر از عرض فرش را شمرد. چنان‌چه تعداد گره‌ها در 10 سانتی‌متر 50 عدد باشد، این فرش 500 شانه یا 700 شانه‌ی تبدیلی است.

فرش‌های تبدیلی نسبت به فرش‌های 700 شانه‌ای که با دستگاه‌های مخصوص بافت فرش 700 شانه بافته شده‌اند و به‌اصطلاح فرش 700 شانه‌ی واقعی هستند کیفیت پایین‌تر، تراکم کمتر و تعداد رنگ‌های محدودتری دارند، ارزان‌تر هستند و البته به‌علت قیمت پایین‌تر برای بسیاری از خریداران مقرون‌به‌صرفه‌تر خواهند بود.


قیمت فرش 12 متریفرش ماشینی 1200 شانهفرش جهیزیه عروس

3- نوع نخ‌های استفاده‌شده در بافت فرش

نخ‌های استفاده‌شده در بافت فرش یعنی نخ‌های تار و پود فرش هم از فاکتورهای مهم در تعیین قیمت فرش‌ ماشینی است. قطعاً تمامی نخ‌هایی که در بافت فرش ماشینی استفاده می‌شوند کیفیت و قیمت مشابهی ندارند و بعضی بهتر و گران‌تر هستند. استفاده از نخ‌های گران‌تر باعث افزایش بهای تمام‌شده‌ی فرش برای تولیدکننده و درنتیجه افزایش قیمت فرش برای خریدار می‌شود.

درحال‌حاضر بخش زیادی از فرش‌های ماشینی موجود در بازار با استفاده از نخ‌های اکریلیک بافته می‌شوند، چرا که این نخ‌ها دوام قابل‌قبولی دارد و باعث بروز حساسیت نمی‌شود. فرش‌هایی که با نخ‌های 100 درصد اکریلیک، به‌ویژه اکریلیک هیت‌ست‌شده، بافته می‌شوند، کیفیت و قیمت نسبتاً بالاتری دارند.

علاوه‌بر نخ‌های اکریلیک از انواع دیگر نخ مانند پلی‌استر یا ابریشم مصنوعی و بی‌سی‌‌اف (BCF) هم در بافت فرش استفاده می‌شود. البته در بسیاری از موارد ترکیبی از این نخ‌ها با نسبت‌های مختلف در بافت فرش به‌کارگرفته می‌شوند و در این شرایط هر چه درصد نخ‌های با‌کیفیت‌تر بیشتر باشد فرش گران‌تر خواهد بود.

فرش ماشینی

4- کارخانه‌ی تولیدکننده‌ی فرش

کارخانه‌های تولید محصولات مختلف همواره به‌دنبال بهینه‌کردن تولید و کاهش قیمت تمام‌شده‌ی محصولات‌شان هستند تا بتوانند آن‌ها را با قیمتی پایین‌تر نسبت به رقبا و به میزان بیشتری به‌فروش برسانند. دراین‌بین بعضی از تولیدکنندگان فرش ماشینی هم با داشتن مهارت‌های مدیریتی بیشتر، داشتن ماشین‌آلات پیشرفته‌تر یا استفاده از تخصص کارگران ماهرتر قادر اند فرش‌هایی باکیفیت‌تر تولید کنند و حتی با مدیریت بهترِ منابع مالی، قیمت تمام‌شده‌ی تولیدات خود و درنتیجه قیمت مصرف‌کننده را کاهش دهند. بنابراین می‌توان گفت کارخانه‌ی تولیدکننده‌ی فرش خود عاملی بسیار مهم در قیمت فرش ماشینی است.

5- درجه‌ی کیفیت فرش

فرش‌های ماشینی با لحاظ‌ کردن فاکتورهایی مانند کامل‌بودن نقشه، نبودن پارگی نخ خاب، نبودن روزدگی آهار، ازتفاع یکسان سرتاسر سطح فرش و نبودن نقص در ریشه‌ها به درجات مختلفی شامل فرش ماشینی درجه‌یک، فرش ماشینی درجه‌ی یک و نیم، و فرش ماشینی درجه‌ی دو تا 5 دسته‌بندی می‌شوند. فرش‌های ماشینی درجه‌ی یک بالاترین کیفیت و قیمت و فرش‌های ماشینی درجه‌ی 5 پایین‌ترین کیفیت و قیمت را دارند.

قیمت فرش ماشینی

6- فروشگاه عرضه‌کننده‌ی فرش

افزایش شمار واسطه‌های بین تولید و مصرف‌کننده‌ی یک کالا معمولاً باعث افزایش قیمت آن برای خریدار نهایی می‌شود. فروشندگانی که فرش‌های ماشینی را به‌صورت بی‌واسطه و مستقیم از کارخانه به‌دست مشتریان می‌رسانند، باعث کاهش قابل‌توجهی قیمت نهایی فرش می‌شوند و می‌توانند تأثیر مهمی بر قیمت فرش ماشینی برای مصرف‌کننده داشته باشند.

خرید اینترنتی فرش ماشینی

چنان‌چه قصد خرید فرش ماشینی در هر اندازه، طرح، مدل و بافتی را دارید می‌توانید روی فروشگاه آنلاین افرند حساب کنید. انواع فرش ماشینی در اندازه‌ها و طرح‌ونقش‌های مختلف و البته با قیمت‌های متنوع در فروشگاه آنلاین افرند در دسترس هستند. برای مشاهده‌ی کاتالوگ محصولات فروشگاه افرند از لینک زیر استفاده کنید:

کاتالوگ محصولات فروشگاه افرند

اگه از مطلب خوشتون اومد. خوشحال میشیم امتیاز بدید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۵ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *