فرش ماشینی, مقالات افرند, نگهداری و نظافت فرش

اصول نگهداری فرش ابریشم ، این توصیه‌ها را جدی بگیرید

نگهداری فرش ابریشم

همان‌طور که می‌دانید یکی از محبوب‌ترین فرش‌ها فرش‌ ابریشمی است که طرفداران زیادی هم در دنیا دارد. این فرش‌های مجلل به فضای داخلی منازل ظرافت و زیبایی و ارزش خاصی می‌بخشند. به همین دلیل اطلاع از نحوه نگهداری صحیح از آنها بسیار ضروری است و نباید بدون تحقیق در مورد نحوه انجام کار، اقدام به تمیز کردن و شست‌وشو کنید. اگر به دنبال راه‌کار و نحوه نگهداری فرش ابریشم هستید، در این مقاله شما را با اصول مراقبت و نگهداری از این فرش‌ها آشنا خواهیم کرد.

فرش ماشینی ابریشمی

امروزه در بافت  تعدادی از فرش‌های ماشینی از انواع  نخ‌های فیلامنت پلی‌استر که براق (bright) هستند به‌عنوان نخ خاب استفاده می‌شود، که این نخ‌ها جلوه‌ای شبیه نخ‌های ابریشمی دارند . در بازار با بهره بردن از این شباهت ظاهری، نام این فرش‌ها را فرش ماشینی ابریشمی گذاشته‌اند، که درواقع ابریشم طبیعی و واقعی نیستند. اصطلاح فرش دستباف نما هم بر اساس شباهت این فرش‌ها به فرش دستباف، برای این‌گونه فرش‌های ماشینی به‌کاربرده می‌شود.

فرش‌های ماشینی دستباف نما با استفاده از مدرن‌ترین دستگاه‌های بافندگی و در شانه و تراکم‌های بالا و مرغوب‌ترین نخ‌ها بافته می‌شوند . این فرش‌ها زیردست بسیار نرم و ظاهری زیبا دارند که باعث تشابه آن‌ها بافرش های دستباف ابریشمی شده است.

نگهداری فرش ابریشمی

با توجه به قیمت بالای فرش، نگهداری از فرش بسیار اهمیت دارد .فرش‌های ایرانی ابریشم از زیباترین و نفیس‌ترین فرش‌های دستباف هستند. ابریشم به دلیل قدرت و استحکامی که دارد، بافندگان را به خلق و بافت طرح‌های پیچیده‌ دعوت می‌کند. فرش‌های ابریشمی عموماً ریزباف تر، ظریف‌تر و انعطاف‌پذیرتر از دیگر فرش‌ها بوده و دارای نقش و نگارهای بسیار زیبا و چشم‌نوازی هستند.

فرش‌های ابریشمی به دلیل ظرافت بالا نسبت به بقیه فرش‌ها نیاز به مراقبت و نگهداری بیشتری دارند تا لطافت و زیبایی بی‌نظیر خود را حفظ کنند. لذا سعی کنید از این نوع فرش‌ها در محل‌های پر رفت‌وآمد استفاده نکنید تا موجب افزایش طول عمر فرش شما شود.

ازآنجاکه نخ‌های ابریشم بسیار قوی و مستحکم هستند؛ بنابراین فرش‌های ابریشمی معمولاً شکل ظاهری خود را از به‌سادگی دست نمی‌دهند. بافت آن‌ها نیز باگذشت زمان متلاشی و فرسوده نمی‌شود، بنابراین فرش‌های ابریشمی به‌شرط نگهداری اصولی، بیشتر از سایر انواع فرش دوام می‌آورند. به همین دلیل آن‌ها قیمت بالایی دارند و ازجمله گران‌ترین و ارزشمندترین فرش‌های بازار هستند. همان‌طور که می‌دانید، این فرش‌های نفیس باید به روشی خاص و دقیق تمیز شوند. فرش ابریشمی مانند سایر فرش‌ها به‌راحتی تمیز نمی‌شود. درواقع، کارشناسان فرش توصیه می‌کنند که به‌محض خرید فرش، برنامه‌ای برای نگهداری آن تنظیم کنید. در ادامه به نکات مهم برای نگهداری فرش ابریشم دستباف اشاره می‌کنیم.

نگهداری فرش ابریشمی

انتخاب محل مناسب

اگر شما نیز اهل تا کردن فرش و نگهداشتن آن در انبار هستید، باید بگوییم که این کار اشتباهی است. برای نگهداری فرش ابریشم اولین نکته، توجه به انتخاب مکان مناسب جهت قرارگیری آن است. ابتدا باید فرش را در محلی صاف و هموار و همچنین روی کف‌پوش‌هایی نظیر سرامیک و پارکت قرار دهید. از گذاشتن فرش بر روی سطوح خاکی، آهکی و گچی خودداری کنید؛ زیرا این سطوح به خاطر اینکه قلیایی هستند باعث ازبین‌رفتن فرش خواهند شد. به وضعیت مکان موردنظر توجه کنید که عاری از هرگونه رطوبت و نم باشد. اگر به دنبال افزایش عمر فرش ابریشمی خود هستید، بهتراست آنرا در مکان‌هایی که درآن‌جا رفت‌وآمد زیادی صورت می‌گیرد قرار ندهید.

درصورتی‌که ناگزیر به قرار دادن فرش در مکانی پرتردد هستید، هرچند گاهی آن را بچرخانید. یکی از نکاتی که باید به آن توجه کنید این است که از قرارگیری فرش در مقابل تابش نور خورشید جلوگیری کنید و در صورت لزوم بر روی فرش ابریشمی خود روفرشی بیندازید. اگر صاحب کودک هستید و یا حیوان خانگی در منزل نگه‌داری می‌کنید، بهتر است فرش خود را در معرض رفت‌و‌آمد قرار ندهید.

جاروکشیدن صحیح فرش ابریشمی

یکی از نکات حائز اهمیت، توجه به نحوه صحیح جاروکشیدن فرش ابریشمی است. بهتراست در ماه بیشتر از دو یا سه بار فرش ابریشمی خود را جاروبرقی نکشید. به‌هیچ‌عنوان جاروبرقی را روی حالت حداکثر مکش قرار ندهید و جاروبرقی را بر روی فرش را با ملایمت بکشید. همچنین در جهت خاب فرش یا قالیچه جارو بکشید.

ازآنجایی‌که فرش‌ها بسیار باارزش هستند، بهتر است از قسمت مکنده جارو استفاده کنید؛ زیرا برس‌های چرخان و ضربه‌ای موجود در سر جاروبرقی ممکن است به تاروپود فرش ابریشمی شما آسیب وارد کند. اگر بیش‌ازحد نگران سلامت تاروپود فرش خود هستید می‌توانید از روش جاروکشی دستی ( جاروی دستی) استفاده کنید. یکی دیگر از راه‌های جایگزین استفاده از جاروبرقی این است که قالیچه را به‌آرامی تکانده تا گردوخاک از درون آن خارج شود.

بافرش ابریشم متفاوت رفتار کنید!

ازآنجایی‌که الیاف ابریشم جزو الیاف ظریف  و خاص محسوب می‌شود؛ بنابراین از قرارگیری فرش‌های ابریشمی در برابر رطوبت زیاد، گرمای بیش‌ازحد و مواد شیمیایی جلوگیری کنید. هنگام تمیز کردن و جارو کردن آن‌ها، نهایت احتیاط را به خرج دهید. برای نگهداری و مراقبت از آن‌ها به‌گونه‌ای متفاوت از سایر فرش‌ها رفتار کنید. الیاف و رنگ آن‌ها بسیار حساس است؛ پس بهتر است از هر ماده شوینده‌ای برای شست‌وشوی آن‌ها استفاده نکنید. بی‌توجهی به شست‌وشوی فرش و استفاده از بدون تحقیق ازهر ماده‌ شوینده‌ای، موجب ازبین‌رفتن رنگ‌بندی و الیاف آن خواهد شد.

شستن فرش ابریشمی

این تصور کاملاً اشتباه است که نباید فرش ابریشم را شست.شست‌وشوی این فرش در هرچند سال یکبار را جدی بگیرید! البته هرقدر این فرش‌ها را کمتر بشویید، عمر آنها بیشتر خواهد شد. مهم‌ترین نکته در شست‌وشوی این‌گونه فرش‌ها حفظ سلامت آنهاست؛ بنابراین در درجه اول به شما پیشنهاد می‌کنیم که آنها را به مجموعه‌های معتبر و امن برای شست‌وشو بسپارید. حتماً قبل از این کار تحقیق کنید که آیا آن قالیشویی در زمینه شست‌وشوی فرش‌های ابریشمی تخصص دارد یا نه؟ اگر تمایل به شستن فرش در منزل دارید مراحل زیر را انجام دهید.

مراقبت از فرش ابریشم

نکات کلیدی شست‌وشو فرش ابریشمی

  • قبل از شروع به این کار مطمئن شوید که فرش رنگ نمی‌دهد. پس یک دستمال سفید تمیز را با آب گرم خیس کنید و روی خاب فرش بکشید. اگر دستمال رنگی نشد؛ یعنی فرش رنگ نمی‌دهد.
  • قبل از شروع، ابتدا فرش را به روش‌هایی که قبلاً در بالا ذکر کردیم جاروبرقی بکشید.
  • شست‌وشوی فرش را با آب خیلی گرم انجام ندهید؛ بهتر است آب ولرم و حتی رو به سرد باشد.
  • توجه کنید که از مواد شوینده ملایم استفاده کنید تا به بافت و رنگ‌های فرش آسیبی وارد نشود.
  • مواد شوینده را با استفاده از پارچه سفید و نرم روی فرش بکشید.
  • هنگامی‌که می‌خواهید پارو بکشید و آب را از فرش خارج کنید، با نهایت احتیاط و ملایمت این کار را انجام دهید.
  • فرش را لوله نکنید و به همان حالت، کف پشت‌بام یا حیاط بیندازید تا آب آن خارج شود.
  • بعدازآنکه آب آن خارج شد، فرش را از پشت در فضای باز بیندازید تا خشک شود. حتماً توجه کنید که در معرض تابش مستقیم نور خورشید قرار نگیرد.
  • بعدازآنکه فرش خشک شد آن را پهن کنید و در صورت لزوم به کمک یک برس نرم به‌آرامی در جهت خاب فرش بکشید.

ضد بید کردن فرش ابریشم چیست؟

حشرات موذی مانند بید یکی از دشمنان مهم فرش‌های ابریشم هستند. اگر مایل به استفاده از سموم شیمیایی قوی برای بید زدایی فرش نیستید بهتر است اقدامات زیر را انجام دهید.

  • از قرارگرفتن  فرش ابریشمی بر روی فرش دیگر جلوگیری کنید.
  • هنگام تکاندن فرش بهتر است در و پنجره باز باشد تا گردوغبار مجدد روی فرش ننشیند.
  • در صورت تمایل به استفاده از مواد شوینده، بهتر است از شوینده‌هایی استفاده شود که درصد اسید کمتری دارند.
  • اگر کف‌پوش‌های سرامیکی و سنگی دارای درز هستند، آنها را پر کنید تا از اجتماع حشرات جلوگیری شود.
  • استفاده از مقادیر استاندارد تنباکو و نفتالین باعث دور شدن حشرات خواهد شد.
  • مکان‌های مرطوب و شرجی، بید و حشرات زیادی را به سمت فرش جذب می‌کنند.
  • در صورت مشاهده بیدزدگی در فرش، ابتدا مکان بید زده را پیدا کنید، حشرات را از بین ببرید و سپس قسمت موردنظر را ترمیم کنید.

لکه بری فرش دستباف ابریشمی

به هر صورت ممکن است فرش شما لکه‌دار شود، پس بهتر است اقدامات لازم برای حذف آن لکه را بیاموزید. درصورتی‌که مایعات بر روی فرش ریخت، به‌سرعت مایع را با استفاده از یک قاشق از روی فرش بردارید. سپس با یکپارچه سفید تمیز و خشک روی آن بکشید تا تمیز شود. حتماً پشت فرش را نیز خشک کنید تا از کپک‌زدگی آن جلوگیری شود. برای حذف لکه باید از بیرون لکه شروع کنید و سپس به مرکز لکه بروید. در ضمن بهتر است تا حد امکان از مواد شوینده شیمیایی استفاده نکنید.


لکه زرد فرشلکه چایی فرشانواع لکه فرش
تمیز کردن انواع لکه فرش

مراقبت از فرش ماشینی ابریشمی

فرش ماشینی ابریشمی یکی از مناسب‌ترین فرش‌ها برای مکان‌های لوکس است. این فرش‌ها بافت ظریفی دارند و الیاف آن‌ها نیز مرغوب است. علی‌رغم شباهت ظاهری آنها با فرش‌های ابریشمی دست‌باف، فرش‌های ماشینی ابریشمی قیمت بسیار مناسب‌تری دارند، زیرا از نخ‌های ابریشمی طبیعی بافته نشده‌اند. این فرش‌ها در مقایسه با سایر فرش‌های ماشینی، نازک‌تر هستند؛ بنابراین آسیب‌پذیری بیشتری دارند و بهتر است آنها را در جاهای پر رفت‌وآمد قرار ندهید. توصیه متخصصان این است شست‌وشوی آنها را به قالیشویی های معتبر بسپارید یا اینکه از روش ذکرشده در بالا برای شست‌وشو استفاده کنید. ضمناً آنها را در معرض گرمای زیاد، تابش نور خورشید و رطوبت قرار ندهید.

نکات مهم در نگهداری از فرش ماشینی ابریشمی

  • این فرش‌ها ضخامت بالایی ندارند؛ بنابراین از قرار دادن مبل، میز و غیره بر روی آن‌ها اجتناب کنید.
  • باهدف یکنواخت کردن الگوی ساییدگی فرش، هر شش ماه یک‌بار آن را بچرخانید.
  • برای شست‌وشو و لکه بری آن‌ها اصلاً از شوینده‌های قوی، پودرهای آنزیم دار و دارای اسید و باز قوی استفاده نکنید.
  • شست‌وشو بیش‌ازحد و زیاد باعث می‌شود رنگ و جلای فرش از بین برود!

نگهداری فرش ابریشمی

  • شست‌وشوی فرش ماشینی ابریشمی بهتر است توسط قالی‌شویی معتبر صورت گیرد.
  • برای افزایش طول عمر فرش ابریشمی، این فرش را در محل‌های پر رفت‌وآمد استفاده نکنید.
  • اگه از مطلب خوشتون اومد. خوشحال میشیم امتیاز بدید.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۶ رای

    نوشته های مشابه