مقالات افرند, نگهداری و نظافت فرش

نکات طلایی تا کردن فرش ، فرش را اینگونه “تا” بزنید

تا کردن فرش

تا کردن فرش یکی از نکات اساسی و مهم است که برای افزایش طول عمر فرش باید به آن توجه کنیم. گاهی برای اسباب‌کشی و جابه‌جایی نیاز به حمل فرش داریم، یا اینکه در قسمتی از منزل تعمیرات انجام می‌دهیم و باید موقتاً فرش را جمع کرد. گاهی ممکن است اصلاً نیازی به فرش خود نداشته باشیم و بخواهیم آن را جمع کنیم. در همه این موارد باید به تا زدن فرش و قالی‌های خود توجه کنیم. زیرا فرش‌ها چه فرش دستباف و چه فرش ماشینی، از ارزش مادی بالایی برخوردار هستند.

هرگونه غفلت و سهل‌انگاری در نگهداری از فرش باعث واردشدن آسیب و کم‌شدن ارزش آنها می‌شود. یکی از اقدامات نادرستی که به‌شدت به فرش آسیب می‌زند تا کردن اشتباه فرش است. آیا شما با راه‌های استاندارد برای جمع‌کردن فرش آشنا هستید؟ در این مقاله به معرفی این‌ راه‌ها خواهیم پرداخت پس تا پایان مقاله با ما باشید.

تا کردن انواع فرش

معمولاً چه به دلیل تغییر چیدمان و چه به دلیل جابه‌جایی، بسته‌بندی فرش و آماده‌سازی آن برای حمل‌ونقل ضروری است. بسته‌بندی نادرست فرش می‌تواند یکپارچگی فرش را از بین ببرد و در نتیجه باعث ایجاد چین‌وچروک دائمی و وارد کردن خسارت به آن شود. ما باید با نحوه صحیح تا کردن فرش آشنا باشیم؛ زیرا اینکار از واردشدن آسیب احتمالی به فرش جلوگیری می‌کند. همه فرش‌ها باهم یکسان نیستند و اندازه، جنس، الیاف و وزن فرش شما باید در نحوه آماده‌سازی آن برای حمل‌ونقل تأثیر بگذارد. روش‌های خاصی برای تا کردن فرش شما وجود دارد تا یکپارچگی ساختار آن حفظ شود.

در اینجا به شیوه‌ تا زدن انواع فرش برای حمل‌ونقل اشاره خواهیم کرد.

تا کردن فرش ماشینی ، بایدها و نبایدهای آن

یکی از نکاتی که برای نگهداری از فرش‌ باید توجه کنید، تا زدن اصولی و استاندارد آن است. برای این کار باید ابتدا فرش را برعکس روی زمین پهن کنید. یعنی آن را پشت‌ورو کنید به صورتی که‌ صاف بر روی زمین پهن باشد. در مرحله بعد فرش را باید به شکل طولی، به چپ یا راست تا کنید. یکی از نکات مهمی که باید حین این عمل به آن توجه کنید این است که جهت خاب فرش با جهت تا زدن آن‌یکی باشد. زیرا این اقدام باعث جلوگیری از شکستگی فرش خواهد شد.

اگر فرش ماشینی 12 متری باشد، باید فرش به سه قسمت تقسیم شود. در مرحله بعد از سمت چپ یا راست به‌اندازه یک‌سوم از کل عرض فرش شروع به تا کردن فرش کنید. زمانی که لبه‌های راست و چپ فرش به داخل تا شدند، فرش به شکل مستطیل درمی‌آید. برای اطمینان بیشتر بهتر است با یک طناب مستحکم فرش را ببندید تا حین اسباب‌کشی باز نشود. البته این روش بسته‌بندی فرش یک روش موقتی است و باید بلافاصله بعد از اسباب‌کشی آن را باز کنید!

تا زدن فرش

تا زدن استاندارد فرش دستباف

نگهداری فرش‌های دستباف نیز از حساسیت بالایی برخوردار است. زیرا ارزش آنها نسبت به سایر کف‌پوش‌ها بیشتر است. همچنین الیاف و بافت آنها ظریف است و مستلزم محافظت بیشتری است. برای تا زدن استاندارد فرش ابتدا باید فرش را به پشت‌ورو خواباند. در دومین مرحله می‌بایست فرش را به شکل طولی از همان ابتدا تا کنید، این کار باید تا یک‌سوم فرش انجام شود. همین‌طور فرش را تا بزنید سپس یک‌سومی که از فرش باقی می‌ماند را از قسمت طولی روی قسمتی که تا زدید بگذارید. در این قسمت فرش شما به شکل یک مستطیل باریک در می‌آید.


قیمت فرش 12 متریبهترین فرش ماشینیانواع فرش ماشینیفرش دایره
از فرش ماشینی بیشتر بدانید

باید دقت کنید که قسمت‌ها به‌صورت منظم روی‌هم قرار گیرند. سپس در این مرحله ابتدا خاب فرش را پیدا کنید. بعد بر روی فرش بایستید و آن را در حدود یک‌سوم فرش تا بزنید. در نهایت یک‌سوم باقی‌مانده را روی قسمتی که تا کردید قرار دهید. فرش شما به شکل یک مکعب مستطیل کوچک خواهد شد. برای حمل راحت‌تر و جلوگیری از باز شدن فرش حین اسباب‌کشی، می‌توانید آن را با طناب بپیچید. فرش دستباف نیز به‌هیچ‌وجه نباید برای مدت طولانی در این حالت قرار گیرد. پس بلافاصله بعد از اسباب‌کشی باید آن را باز کنید.

لوله کردن فرش

همان‌طور که در بالا ذکر کردیم گاهی به‌خاطر تعمیرات در منزل باید فرش خود را موقتاً جمع کنیم. همچنین باید آن را در جایی قرار دهیم که در معرض رفت‌وآمد نباشد. گاهی نیز ممکن است بخواهیم برای مدتی از فرش خود استفاده نکنیم و در صدد انبارکردن آن باشیم. در این زمان لزومی به تا زدن فرش نیست؛ بلکه فقط کافی است آن را لوله کنیم و در جایی امن قرار دهیم. در اینجا نکات لوله کردن اصولی فرش را توضیح خواهیم داد.

  1. ابتدا فرش رابادقت جارو بکشید و تمیز کنید.
  2. از عدم وجود هرگونه حشرات موذی مانند بید اطمینان حاصل کنید
  3. جهت خاب فرش را پیدا کنید و آن را در جهت خاب بغلتانید. مطمئن باشید که فرش را صاف لوله می‌کنید.
  4. فرش را بغلتانید و لوله کنید. به‌گونه‌ای این کار را انجام دهید که به بافت فرش آسیبی وارد نشود. سپس با یک طناب آن را محکم ببندید.
  5. فرش را در یک محافظ پارچه ای یا پلاستیکی بپیچید.
  6. فرش را در مکانی نگهداری کنید که خشک، خنک و عاری از هر موجود موذی باشد. همچنین کف محل نگهداری فرش خشک باشد.
  7. فرش را هر از گاهی باز کنید و چک کنید و از سلامت آن اطمینان حاصل کنید.

نکات طلایی "تا کردن فرش"

دلیل اهمیت تا زدن اصولی فرش:
  • افزایش طول عمر فرش.
  • جلوگیری از آسیب به تاروپود فرش.
  • جلوگیری از شکستگی فرش.
  • حفظ زیبایی و شکل ظاهری.
  • حمل و جابه‌جایی راحت‌تر.
  • از دلایل خرید از فروشگاه فرش افرند، علاوه بر تنوع، رنگ و کیفیت، قیمت فرش ماشینی می باشد، با توجه به اینکه فرش‌ها مستقیما از کارخانه وارد فروشگاه می‌شوند با قیمت بسیار مناسبی به‌دست مشتریان عزیز می‌رسد. همچنین شرایط خرید اقساطی فرش از فروشگاه افرند باعث شده که مشتریان عزیز خرید راحت‌تری داشته باشند، جهت اگاهی از نحوه خرید اقساطی با شماره تلفن ۰۳۱۳۶۲۴۹۹۵۱ یا ۰۹۱۰۲۹۱۶۰۰۸ تماس حاصل فرمایید، همچنین جهت خرید اینترنتی فرش ماشینی از وب‌سایت افرند دیدن فرمائید.

    اگه از مطلب خوشتون اومد. خوشحال میشیم امتیاز بدید.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱۰ رای

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *