دکوراسیون, راهنمای خرید فرش

نکات کلیدی ست کردن فرش با مبل و پرده که از آنها بی‌خبر بوده‌ایم!

ست کردن فرش با مبل و پرده

آیا تاکنون تجربه این را داشته اید که شیک‌ترین و گران‌ترین مبلمان یا فرش را خریداری کنید؛ ولی بعد از چیدمان  وسایل متوجه شوید که دکوراسیون جدید چندان باب میل شما نیست؟ گاهی وارد خانه فردی می‌شوید و حس خوبی از سبک دکوراسیون و تزئین منزل می‌گیرید. وقتی دقت می‌کنید متوجه می‌شوید که نه مبلمان و فرش‌های آنها گران‌تر و شیک‌تر از شماست و نه دیگر اکسسوری‌ها؛ پس راز این زیبایی و حس خوب در چیست؟ بله درست حدس زدید، راز آن در هماهنگی وسایل با یکدیگر است. عده‌ای به‌اشتباه تصور می‌کنند که داشتن خانه‌ای با دکوراسیون خاص و جذاب فقط محدود به خرید مبلمان شیک یا صرف هزینه‌های زیاد برای خرید دیگر المان‌های دکوراسیون داخلی است. در این مقاله ما نکات مهم برای ست کردن فرش با مبل و پرده را توضیح می‌دهیم. شما با خواندن این مقاله متوجه می‌شوید که چگونه می‌توانید با صرف کم‌ترین هزینه اضافی، به‌راحتی دکوراسیون داخلی شیک و زیبایی داشته باشید.

ست کردن فرش با مبل و پرده

تطبیق و هماهنگی فرش با مبلمان و انتخاب رنگ مبلمان مناسب با فرش، از مهم‌ترین بخش های طراحی داخلی یک منزل است. بنابراین برای انتخاب این دو باید دقت و حساسیت زیادی به خرج دهید. مهم‌ترین و اصلی‌ترین چیزی که باید با رنگ فرش شما سِت شود، رنگ مبلمان شماست. اگر به دنبال ترکیب رنگی زیبا و ایجاد فضایی دنج در دکوراسیون داخلی منزل خود هستید، باید یک سری نکات را رعایت کنید.

فرش‌ها علاوه بر اینکه کف‌پوشی گرم‌ونرم برای منزل هستند، به‌عنوان یک وسیله تزئینی نیز به‌حساب می‌آیند که فضای سالن پذیرایی یا اتاق نشیمن شما را شیک‌تر و جذاب‌تر می‌کنند. اما متأسفانه شما به‌هیچ‌وجه نمی‌توانید فرشی را تصادفی و بدون تحقیق خریداری کنید! فرش موردنظر باید با مبلمان و سایر وسایل منزل هماهنگ باشد، فرش در دکوراسیون نقش بسیار مهمی ایفا می‌کند.. اغراق نیست که بگوییم طراحی داخلی یک منزل با ست کردن فرش با مبل و پرده تکمیل می‌شود. در ادامه به نکات مهم پیرامون این موضوع اشاره خواهیم کرد.

سِت کردن رنگ فرش با مبل

چیدمان فرش در دکوراسیون بسیار مهم می‌باشد، اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که طرف‌دار سبک دکوراسیون مینیمال و ساده هستند؛ لازم است که  فرش خود را هم‌رنگ با مبلمان خود انتخاب کنید. اگر مبلمان شما خاکستری رنگ است، بهتر است فرش هم خاکستری باشد، البته کمی تیره‌تر از مبل. برای ایجاد تنوع بیشتر می‌توانید سایر اکسسوری‌های منزل مانند مجسمه‌ها، آباژور و غیره را در رنگ‌های متضاد خاکستری انتخاب نمایید.

فرش‌های ایرانی و سنتی معمولاً برخلاف فرش‌های مدرن، دارای رنگ‌بندی شاد و شلوغی هستند و در این فرش‌ها از رنگ‌های شاد مثل قرمز، نارنجی، بنفش و آبی استفاده می‌شود. اگر بخواهید مبلمانی انتخاب کنید که دقیقاً با این رنگ‌ها هماهنگ باشد، کار کمی سخت می‌شود. بهترین ایده برای چنین فرش‌هایی انتخاب مبلمان با رنگ‌های خنثی است.

توجه به شکل هندسی فرش و مبل

 در بازار فرش‌هایی با اشکال هندسی متنوع وجود دارد. فرش‌های به شکل های دایره‌، مربع، بیضی و یا حتی اشکال غیر معمول و خاص. شما نمی‌توانید بدون توجه به سبک مبلمان خود فرش بخرید؛ بلکه باید قبل از انتخاب فرش  به یک سری نکات برای ست کردن شکل فرش با شکل مبل، توجه نمایید.

برای مثال درصورتی‌که مبلمان شما به شکل مستطیل یا مربع باشد؛ دست شما در انتخاب فرش باز است. یعنی هر شکل فرشی با مبلمان مربعی یا مستطیلی سازگار خواهد بود. درصورتی‌که مبلمان و یا میزناهارخوری شما دایره‌ای‌شکل یاشد، انتخاب فرش مربعی برای چنین مبلمانی اشتباه است و بهتر است فرش‌ گرد را انتخاب کنید.

ست کردن فرش با مبل و پرده

توجه به اندازه و ابعاد فرش ماشینی

شاید کمتر کسی به این موضوع توجه کند؛ اما اندازه فرش ماشینی، نقش مهمی در هماهنگی آن با سایر اجزا دکوراسیون دارد. قبل از خرید فرش باید اندازه اتاق و یا سالن پذیرایی‌ای که قرار است برای آن فرش بخرید را در نظر داشته باشید. فرش باید دقیقاً در وسط و مرکز اتاق و مبلمان شما قرار گیرد. پس آگاهی از سایز مبلمان و فضای اتاق بسیار مهم است. برای مثال اگر منزل شما کوچک و نقلی است و سالن پذیرایی نیز چندان بزرگ نیست، فرش 9 متری بهترین انتخاب برای شماست، زیرا این سایز فرش با هر مبلمانی سازگار است. فرش 12 متری نیز برای سالن‌های پذیرایی با متراژ بالا مناسب است.


انداره فرش ماشینیفرش 12 متریفرش 9 متریفرش مناسب فضای کوچک
از اندازه فرش بیشتر بدانید

توجه به طرح‌های فرش

یکی از نکات کلیدی در سِت‌کردن فرش با مبل، توجه به طرح‌های هر کدام از آنهاست. اگر فرشی سنتی با طرح‌ها و رنگ‌بندی شلوغ دارید، بهتر است از پارچه رومبلی ساده استفاده کنید و تا جای ممکن مبلمان شما تک‌رنگ باشد. درصورتی‌که مبلمان شما به‌صورت دورنگ باشد، به‌هیچ‌عنوان از پارچه طرح‌دار استفاده نکنید. بهترین ایده برای چنین وضعیتی، انتخاب مبل با پارچه ساده است.

گاهی ممکن است که فرش و مبلمان شما باهم سِت نباشد. در چنین مواقعی برای شیک کردن دکوراسیون خود و برای ایجاد هماهنگی بین مبل و فرش، کوسن‌هایی برای مبل انتخاب کنید که با طرح‌ و یا رنگ‌های فرش شما هماهنگی داشته باشد.

سِت کردن فرش با پرده

گاهی ممکن است که ست کردن فرش با مبلمان برای شما مقدور نباشد، مثلاً مبلمان را قبل از فرش خریده باشید و الان سِت کردن رنگ آنها برای شما سخت باشد. در چنین شرایطی می‌توانید فرش را با سایر اکسسوری‌ها و وسایل اتاق ست کنید. یعنی به‌جای اینکه روی هماهنگی فرش و مبلمان تمرکز کنید، توجه خود را به سمت دیگر اجزا معطوف کنید. یا اینکه فرش خود را به‌عنوان یک ویژگی خاص برجسته کنید نه اینکه صرفاً آن را با محیط هماهنگ کنید. یکی دیگر از اکسسوری‌های منزل که قابلیت زیادی برای ست‌شدن با فرش دارد، پرده‌‌ است. در ادامه به نکات ست کردن فرش با پرده اشاره می‌کنیم. 

ست کردن فرش با مبل و پرده

نکات مهم برای ست کردن فرش با پرده 

عده‌ای تصور می‌کنند برای ست کردن فرش با پرده باید هر دوی آنها یک‌رنگ باشند. ذکر این نکته لازم است که این کار یک اشتباه بزرگ در دکوراسیون داخلی است. پرده و فرش همرنگ باعث ایجاد یکنواختی می‌شود و بعد از مدتی برای شما خسته‌کننده خواهد شد. اگر به دنبال داشتن دکوراسیونی شیک و خاص هستید، بهتر است به تناسب طرح آنها توجه کنید.

اگر به دنبال پرده‌های طرح‌دار هستید، بهتر است اندازه طرح‌های موجود در پرده از طرح‌های فرش کوچک‌تر باشد. یا اینکه در سِت کردن طرح پرده با فرش به‌هیچ‌عنوان طرح‌ها عیناً شبیه فرش نباشند. بهتر است طرح‌های پرده، مکمل طرح فرش باشند؛ یعنی به‌صورت کامل کپی آن طرح‌ها نباشند.

سخن پایانی

در پایان این نکته مهم را ذکر کنیم که در همه چیز تعادل را رعایت کنید. مثلاً اگر فرش و مبلمان شما دارای طرح‌های شلوغ و پر نقش و نگاری هستند، بهتر است پرده‌هایی را انتخاب کنید که فاقد نقش‌ونگار هستند یا اینکه طرح‌های آن کم است. در این مقاله سعی کردیم نکات مهم ست کردن فرش با مبل و پرده را توضیح دهیم. درصورتی‌که نیاز به دریافت اطلاعات بیشتری پیرامون این موضوع و یا کسب راهنمایی جهت انتخاب فرش مد سال 1402 دارید، با مشاوران وب‌سایت فرش افرند در قسمت تماس با ما در ارتباط باشید.

همچنین اگر نکته خاصی در خصوص ست کردن فرش با دکوراسیون و وسایل خانه وجود دارد، حتما در بخش نظرات انتهای مقاله با ما به اشتراک بگذارید.

اگه از مطلب خوشتون اومد. خوشحال میشیم امتیاز بدید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴ رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *