راهنمای خرید فرش

فرش مناسب منطقه آب و هوایی خود را بشناسیم

ایران در منطقه‌ی معتدل خشک شمالی و در عرض متوسط روی کره زمین در ناحیه‌ی جنوب استوایی و استوایی قرار دارد. همین موقعیت جغرافیایی با دوری از دریاهای بزرگ، به‌ویژه جریانات هوایی موجب شده است تا آب و هوای ایران خشک و بَری باشد. وسعت زیاد و وجود عوارض گوناگون طبیعی مانند ارتفاعات بلند در شمال و غرب و پستی­های وسیع، چون دشت های مرکزی در داخل فلات و افزون بر آن، مجاورت دریای مازندران و خلیج فارس و اقیانوس هند، باعث شده که هریک از این ها اقلیمی جداگانه بسازند. به دلیل وسعت جغرافیایی ایران ، شهرهای مختلف آب و هوای کاملا متفاوتی دارند. سه نوع آب و هوا به طور کلی در ایران دیده می‌شود :آب و هوای بیابانی و نیمه بیابانی، آب و هوای معتدل کوهستانی و آب و هوای معتدل و مرطوب. حال شما می توانید با توجه به آب و هوای محل زندگی خود بهترین فرش ماشینی را انتخاب کنید. تا پایان مقاله با ما همراه باشید تا درمورد انواع فرش با ویژگی های منحصر به فرد آن صحبت می کنیم، تا فرش مناسب اب و هوا خود را انتخاب کنید.

فرش مناسب برای منطقه معتدل و نیمه خشک

این مناطق زمستان های نسبتا سرد و تابستان های گرمی دارند.از جمله می توان به شهرهای اصفهان و تهران اشاره کرد. برای این شهرها انتخاب فرش به عنوان عایق گرما و سرما اهمیت دارد. در زمستان های سرد، فرش ها در کنار وسایل گرمایشی مانند بخاری و شومینه مهم ترین نقش را در گرم نگه داشتن خانه ها دارند؛ اما هر قدر هم از وسایل گرمایشی برای منازل استفاده شود تا زمانی که کف خانه، کف پوشی مناسب نداشته باشد، فضای منزل گرمایی به خود نمی گیرد و به صورت مطلوب گرم نمی شود.

فرش علاوه بر گرم کردن منزل، قدم زدن در خانه بر روی آن را در روز های سرد سال لذت بخش می کند و لازم نیست روی سطوح سرد قدم بگذارید. از طرفی در تابستان های گرم نیز به عنوان عایق حرارتی عمل میکند. بهترین نوع فرش برای این مناطق، فرش هایی از جنس اکریلیک است که بسیار نرم هستند  و از عمر بالایی برخوردارند. درمکان های خشک تقریبا می توان از هر فرشی استفاده کرد و شما می توانید با توجه به نیاز خود بهترین فرش مناسب اب و هوا را انتخاب کنید.

فرش برای منطقه گرم و خشک

برای مناطق خشک مثل قم و کاشان که تابستان های نسبتا گرمی دارند فرش با الیاف طبیعی بهترین انتخاب است. الیاف طبیعی مانند پشم ، پنبه و بامبو خاصیت خنک کنندگی دارند . اگر دراین مناطق زندگی می‌کنید، فرش بامبو گزینه مناسبی برای مناطق گرم و خشک است. این فرش از نخ های ریسیده شده با الیاف بامبو تولید می شود. الیاف بامبو از جنس سلولز است و از پالپ گیاه بامبو بدست می آید. الیاف بامبو بسیار لطیف است و با پوست بدن سازگاری زیادی دارد. به دلیل طبیعی بودن، این الیاف حساسیتی ایجاد نمی‌کنند و دارای خاصیت ضد باکتری هستند که حتی با بارها شستشو نیز این خاصیت خود را از دست نمی‌دهند. علاوه بر خاصیت خنک کنندگی بامبو، این فرش ها همانند فرش های ابریشمی نرم و لطیف هستند.

فرش مناسب منطقه با رطوبت بالا

فرش مناسب اب و هوا مناطق با رطوبت بالا به دو دسته سرد مرطوب و گرم مرطوب تقسیم می‌شود .

فرش مناطق گرم

شهرهای شمالی و شهر هایی که در رشته کوهای زاگرس و البرز هستند هوای سرد و مرطوب دارند. انتخاب و خرید فرش برای مناطق سرد و مرطوب کشور کمی دشوار است، چرا که آن مناطق با توجه به رطوبت موجود در هوا می توانند به نخ های تار و پود بافته شده در فرش آسیب وارد کنند. نخ های تار و پود فرش تاثیرگذار ترین عامل در حفظ استحکام و یک  پارچگی فرش است. از بهترین نخ ها برای تار و پود، پلی استر پنبه است که در محیط های مرطوب از دوام بالایی برخودار است. برای مناطق سرد و نمناک باید از فرشی به عنوان کف پوش منزل استفاده کنید که هم گرما را به خود جذب کند و هم رطوبت به الیاف فرش آسیبی وارد نکند.

فرش مناطق سرد

از مناطق گرم و مرطوب می توان به شهر های جنوبی و شمالی کنار دریا اشاره کرد. در این مناطق بهتر است از فرشی با جنس پلی پروپیلن استفاده کرد که در برابر کپک زدگی و رطوبت مقاومت بالایی دارد . در این مناطق بهتر است از فرش با الیاف طبیعی استفاده نشود، زیرا رطوبت به شدت به فرش آسیب وارد می کند و عمر آن را کاهش می‌دهد . فرش های اکرولیک برای این مناطق مناسب هستند اما باید به طور منظم و دوره ای رطوبت را از فرش خارج کنید. برای این کار میتوانید هر چند هفته یک بار فرش را از لبه آن به صورت نیمه تا کنید. این کار باعث می شود پشت فرش نیز خشک باقی بماند و طول عمر فرش افزایش یابد و بوی بد به خود نگیرد.

فرش پلی استر و پلی پروپیلن

فرش های پلی پروپیلن و پلی استر به طور کلی رطوبت را به خود جذب نمی‌کنند، یا رطوبت را سریع از خود خارج می‌کنند و بنابراین احتمال ایجاد کپک یا پوسیدگی در آن ها کمتر است. این موضوع باعث می‌شود که نگرانی کمتری بابت رطوبت روی فرش داشته باشید.

ویژگی‌ فرش ماشینی پلی‌پروپلین

الیاف پلی پروپیلن از جمله الیاف مصنوعی ارزان قیمت هستند. اگر به دنبال فرش ارزان قیمت هستید، فرش‌های پلی پروپیلن گزینه خوبی برای شما هستند . فرش پلی پروپیلن دوام خوبی دارد و به خود لکه نمی‌گیرد و نیز به راحتی شسته می‌شود. این نوع فرش در برابر رطوبت و کپک مقاوم است، بنابراین برای خانه‌های واقع در مناطق مرطوب بسیار مناسب است. درضمن به دلیل نرمی و لطافت برای اتاق خواب نیز قابل استفاده است.

فرش ماشینی آکریلیک درجه یک

یکی از پرطرفدارترین نخ هایی که در تولید فرش های ماشینی استفاده می شود نخ آکریلیک است. این نخ بسیار شبیه نخ پشمی فرش های دستباف است و به همین خاطر فرش های آکریلیک بسیار به فرش های دستباف شبیه است. از ویژگی های فرش آکریلیک می توان به مواردی اشاره کرد. از جمله بافت محکم و قوی که در برابر پاخور و شستشوی زیاد آسیبی نمی‌بیند، نکته دیگر این که فرش های آکریلیک لکه ها را به خود نمی گیرند و به راحتی پاک می شوند. بهترین فرش مناسب مناطق  سرد، فرش ماشینی آکریلیک است. از ویژگی های بی نظیری که باعث شده است فرش های اکریلیک جزو پر فروش ترین فرش های ماشینی شوند می توان به تنوع محصولی زیاد در آن ها اشاره کرد. هر کس با توجه به هزینه مورد نظر خود و با توجه به سبک دکوراسیون منزل یا محل کار خود می تواند این فرش های ماشینی درجه یک را خریداری کند.

سایز فرش برای مکان های مرطوب

از سایز فرش برای مناطق مرطوب نباید غافل شوید و بهتر است فرش با سایز کوچک تر را انتخاب کنید. در مناطق مرطوب بهتر است به طور منظم و دوره ای فرش خود را در معرض هوای آزاد قرار دهید تا رطوبت از عمق فرش خارج شود. برای این کار فرش را مدتی از پشت پهن کنید تا پشت آن نیز خشک شود. فرش 6 متری و فرش 9 متری را به دلیل کوچک تر بودن راحت تر می توان جابجا کرد. پس با توجه به دکوراسیون منزل خود بهترین سایز را انتخاب کنید.

گردوغبار و آلودگی هوا

امروزه اکثر کلان شهرها مانند تهران، اصفهان و اهواز دچار آلودگی هوا هستند و یا در بعضی شهر ها گرد وغبار فروان وجود دارد . برای این مناطق بهتر است فرش های متراکم 1500 و 1200 شانه استفاده کنید تا آلودگی و غبار کمتری به داخل فرش نفوذ کند. در ضمن رنگ های طوسی و تیره باعث میشود ظاهرفرش دیرتر کثیف شود.

سخن نهایی

بهترین جنس فرش برای مناطق مرطوب، پلی پروپیلن و پلی استر است که البته عمر فرش اکریلیک بیشتر است. اگر عمر و دوام فرش برای شما مهم است فرش اکریلیک بهترین گزینه برای شما است، اما سعی کنید به طور منظم و دوره ای رطوبت را از فرش خارج کنید تا دچار پوسیدگی نشود. بعد از خواندن این مقاله فرش مناسب اب و هوا را بدرستی انتخاب می کنید اگر همچنان سؤالی دارید و راهنمایی بیشتری جهت انتخاب فرش می خواهید لطفا با کارشناسان ما تماس بگیرید و یا نظرتان را در باکس پایین بنویسید.

اگه از مطلب خوشتون اومد. خوشحال میشیم امتیاز بدید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *