سبک زندگی, نگهداری و نظافت فرش

طرز استفاده از شامپو فرش در خانه

استفاده از شامپو فرش

استفاده از شامپو فرش یک راه عالی برای رفع آلودگی و شستشوی فرش ماشینی است. تاثیر این روش حتی بهتر از جاروبرقی است و طول عمر فرش شما را افزایش می‌دهد. حتی اگر به طور منظم جاروبرقی بکشید، کثیفی، آلودگی و لکه‌ها می‌توانند در سطوح پایین‌تر فرش و در الیاف فرش باقی بمانند.

برای رفع این مشکل سه راه حل وجود دارد. شما می‌توانید فرش خود را به قالیشویی بسپارید، تا با دستگاه‌هایی که در اختیار دارند آن را بشویند و بعد از اینکه فرش کاملا خشک شد، آن را به شما تحویل دهند. همچنین می‌توانید به وسیله دستگاه بخارشو فرش خود را در منزل تمیز کنید. اگر امکانات لازم را ندارید، کم هزینه‌ترین روش این است که فرش خود را شامپو بکشید. در این مقاله به شما آموزش می‌دهیم برای نگهداری فرش ماشینی چگونه فرش‌های خود را شامپو بکشید.

مزایای استفاده از شامپو فرش

بسیاری از افراد این تصور اشتباه را دارند که جاروبرقی به‌تنهایی می‌تواند باعث از بین بردن کثیفی و آلودگی در فرش شود. جاروبرقی فقط به کاهش آلودگی در سطح فرش کمک می‌کند. بدون شستشوی حرفه‌ای فرش، آلودگی به داخل لایه‌های زیرین نفوذ می‌کند. باکتری‌ها وعوامل ایجاد آلرژی در هوا پخش می‌شوند و شما و خانواده تان را در معرض آلودگی ها و بیماری های مختلف قرار می‌دهند. شست‌و‌شوی منظم و حرفه‌ای فرش، برای سلامتی شما ضروری خواهد بود. همچنین باعث می‌شود تا در خانه خود احساس تمیزی و آرامش بیشتری کنید. شست‌و‌شوی منظم و اصولی فرش‌ها برای خانه‌ای که کودک خردسال، افراد سالمند و یا حیوانات خانگی در آن حضور دارند بسیار مهم است.

استفاده از شامپو فرش

نکات مهم قبل از استفاده از شامپو فرش

اگر که می‌خواهید شست‌و‌شوی فرش کامل صورت گیرد، بهتر است قبل از شروع، شرایط و مقدمات لازم را فراهم کنید. اولین کار این است که در صورت امکان فرش را به جای مناسبی مثل حیاط یا پشت‌بام انتقال دهید. اگر این کار امکان‌پذیر نیست، بهتر است تا جای ممکن مبلمان و سایر وسایل را از روی فرش کنار بگذارید. هنگامیکه این کار را انجام دادید، توصیه می‌کنیم که کل فرش را جاروبرقی بکشید تا از هرگونه گرد و غبار، آشغال و مو پاکسازی شود. مواد و ابزاری که برای شامپو کردن فرش نیاز دارید عبارت است از: جارو برقی، محلول تمیز کننده، پارچه سفید تمیز، جوش شیرین، نمک، و برس یا اسفنج.

لکه زدایی فرش

حالا نوبت به لکه زدایی فرش می‌رسد. زمانی که مطمئن شدید که هیچ گرد و غباری روی فرش شما نیست، باید لکه‌ها را پیدا کنید. سپس با یک لکه‌بر که مخصوص فرش است، آن‌ها را به خوبی خیس کنید. همچنین می توانید از محلول سرکه سفید و آب برای لکه ها استفاده کنید . استفاده از جوش شیرین و آب سرد نیز موثراست.

صبر کنید تا محلول اثر کند، سپس برای مشاهده هرگونه تغییر رنگ یا سایر آسیب های احتمالی، فرش را بررسی کنید. اگر هیچ تغییر قابل مشاهده‌ای در بافت یا ظاهر فرش وجود نداشت، استفاده از آن محلول بی خطر است. همچنین قبل از استفاده از سایر محصولات لکه بر موجود در بازار، دستورالعمل‌های روی برچسب راهنمای مصرف کننده را به دقت بخوانید. به نحوه استفاده از پاک کننده توجه کنید.

استفاده از شامپو فرش

قبل از خرید شامپو فرش حتما در مورد کیفیت آن تحقیق کنید. به هیچ عنوان محصولی که برند شناخته شده و مطرحی ندارد را خریداری نکنید. هنگام خرید به محتویات درون شامپو، جنس فرش‌های خود و نحوه مصرف شامپو دقت کنید. همچنین تا جای ممکن شامپویی را خریداری کنید که مشتریان زیادی از آن راضی هستند و مشهور است. هنگام خرید محصولی را انتخاب کنید که سازگار با محیط زیست باشد.

طبق دستورالعملی که روی محصول است، محلول را آماده کنید. حتما توجه کنید که شامپو را بیش از اندازه توصیه شده به محلول اضافه نکنید زیرا این کار باعث افزایش کف و دشواری عملیات شست‌و‌شو خواهد شد.

برای شروع، قسمتی از فرش را شامپو بزنید که فاصله بیشتری با درب اتاق دارد. این کار باعث می‌شود که از راه رفتن روی نقاطی که شامپو کشیدید جلوگیری شود. یک اسفنج تمیز و نرم یا یک پارچه سفید و تمیز را کفی کنید و آن را در جهت خاب فرش روی فرش بکشید. سپس کف به مدت نیم ساعت روی فرش بماند.

در ادامه یک پارچه نم‌دار را روی فرش بمالید. توجه کنید که به هیچ عنوان نباید آبی که بعد از این کار در پارچه جمع می‌شود روی فرش ریخته شود. بعد از هر بار که پارچه را روی فرش کشیدید بهتر است آن را بشویید تا آب کثیف از آن خارج شود. تا زمانی که فرش به صورت کامل خشک نشود، روی آن راه نروید. بعد از آن‌که مطمئن شدید که فرش کاملا خشک است، روی آن جاروبرقی بکشید. توجه کنید که فرش در معرض هوای آزاد، سیستم تهویه یا نور خورشید باشد که سریع تر خشک شود.

استفاده از شامپو فرش

آب گرم یا آب سرد؟

گرچه این اعتقاد وجود دارد که برای اینکه میکروب‌ها و آلودگی‌ها از بین بروند باید از آب گرم استفاده کنیم یا مواد شوینده با آب گرم بهتر عمل خواهند کرد. اما اگر فرش شما از الیاف طبیعی مانند پنبه و پشم است، فقط از آب سرد استفاده کنید. دمای بالا می‌تواند به الیاف فرش آسیب برساند و باعث چروکیدگی شود گاهی نیز باعث می‌شود رنگ‌بندی فرش خراب شود.

  • اگر دغدغه این را دارید که فرش شما بعد از استفاده از شامپو فرش بوی نامطبوعی بگیرد، حتما شرایط لازم برای خشک شدن آن را فراهم آورید.
  • آب گرم برای حل شدن محلول‌های شوینده مناسب‌تر است، اما به بافت و الیاف فرش آسیب جدی وارد می کند.
  • شامپو بهتر است یا دستگاه بخارشو؟

    این که فرش‌ها را شامپو کنید یا آنها را با بخار تمیز کنید، اغلب به سطح و نوع کثیفی فرش‌ها و همچنین میزان حساسیت شما بستگی دارد. به چند تفاوت بین این دو روش توجه کنید تا بتوانید بهترین روش را انتخاب کنید.

    شامپو فرش اغلب کثیفی‌های غلیظ، گل و لای و سایر آلودگی‌های دیگر را به شکل موثرتری در مقایسه با بخارشو پاک می‌کند. شامپوها و مواد شوینده گزینه‌ های مناسبی برای از بین بردن لکه ، لکه‌های غذا و بوی نا مطبوع هستند. مواد شوینده فرش برای بازگرداندن رنگ اصلی فرش بیشترین تاثیر را دارند. اگر جزو آن دسته از افراد هستید که دارای اختلالات تنفسی یا حساسیت به مواد شیمیایی موجود در شامپوها و مواد شوینده هستید، استفاده از بخارشو را توصیه می‌کنیم. بخارشوی، بیشتر از شامپو فرش به بازیابی الیاف مات کمک می‌کند. اگر فرش‌های خانه شما به شدت مات و فرسوده شدند یا قسمت‌هایی از آن نیاز به ترمیم دارند، استفاده از بخارشو می‌تواند بهترین راه حل باشد. آب گرم اغلب در از بین بردن کپک در پشت فرش و لایه‌های زیرین آن موثر است.

    اگه از مطلب خوشتون اومد. خوشحال میشیم امتیاز بدید.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۲ رای

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *