راهنمای خرید فرش, مقالات افرند, نگهداری و نظافت فرش

نکات طلایی برای دوام فرش

دوام فرش

هنگام خرید فرش ماشینی، یکی از مهمترین دغدغه‌های ما کیفیت و دوام فرش است. از جمله سوالاتی که به ذهن ما می‌آید این است که فرش چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد تا مدت زمان بیشتری در منزل پهن باشد؟ چه الیافی انتخاب کنیم که فرش کیفیت بیشتری داشته باشد؟ دوام و ماندگاری فرش ارتباط مستقیم با کیفیت آن دارد. هرچه کیفیت فرش بالاتر باشد، ظاهر اولیه ، رنگ و شکل خود را دیرتر از دست می‌دهد.

ماندگاری و دوام فرش

فرش‌های با کیفیت علاوه بر زیبایی که سال‌ها به خانه شما هدیه می‌دهند، تغییر شکل نیافته و حالت کوبیدگی پیدا نمی‌کنند. طول عمر فرش ماشینی ممکن است تعریف‌های مختلفی داشته باشد. درکل، یک فرش ماشینی که به مرور زمان تغییر رنگ وکیفیت ندهد، یک فرش ماشینی مرغوب بشمار می‌رود.

عوامل موثر در دوام و ماندگاری فرش

همانطور که قبلا گفته شد عوامل متعددی در کیفیت و دوام فرش دخیل است که به موارد مهم اشاره می‌کنیم.

جنس الیاف فرش

مهم ترین عامل در ماندگاری فرش، جنس نخ و الیاف فرش است، جنس الیاف فرش شامل اکریلیک، پلی استر، پلی پروپیلن،پشم، بامبو و غیره می شود. فرش‌ دستباف به خاطر پشم به کار رفته عمر بیشتری دارند. فرش های تولید شده با نخ های اکریلیک و بامبو ماندگاری بیشتری دارند.

نخ‌های پلی استر و پلی پروپیلن ارزان تر از اکریلیک هستند و بالطبع عمر کوتاه‌تری دارند. این نخ‌ها  بیشتر در فرش‌های ارزان قیمت استفاده می‌شود. اگر قصد تعویض زود هنگام فرش و یا استفاده از آن در محل های کم تردد مثل اتاق خواب را دارید فرش با نخ خاب پلی استر را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

شانه و تراکم فرش

با افزایش شانه و تراکم، فرش ها فشرده تر خواهند شد و این فشردگی گره ها باعث استحکام بیشتر فرش می‌شود . تراکم بالای فرش از ورود گرد غبار به عمق فرش جلوگیری کرده و موجب افزایش عمر فرش می‌شود. این فرش‌ها ریزباف بوده و شبیه به فرش های دستباف هستند.

دوام فرش

فرش کلاسیک

واژه‌ی کلاسیک به‌طورکلی نشان‌دهنده‌ی قدیمی و اصیل ‌بودن آن است. طرح و نقشه فرش کلاسیک اصیل و قدیمی هستند. الیاف بکار رفته در نخ خاب معمولا ازجنس اکریلیک، پشم و بامبو است که علاوه بر زیبایی ،کیفیت وطول عمر بیشتری به این فرش‌ها می‌دهند.

طرح های زیبای کلاسیک در فرش ماشینی بهترین انتخاب برای سالن پذیرایی هستند. این فرش ها بخاطر دوام و عمر بالایی که دارند گزینه‌ی مناسبی برای مکان های پر تردد هستند و با شستشوی متعدد تغییر رنگ و شکل ظاهری نمی‌دهند. در هنگام خرید حتما به جنس نخ خاب توجه کنید که نخ اکریلیک هیت شده یا از الیاف طبیعی با دوام مثل پشم و بامبو باشد.

فرش پتینه و وینتیج

امروزه با پیشرفت تکنولوژی و سبک‌های جدید دکوراسیون داخلی ، فرش‌های به بازار عرضه شده‌اند که برگرفته از دوطرح مدرن و سنتی هستند. این فرش‌ها فرش کهنه‌نما( وینتیج) یا فرش پتینه نامیده ‌می‌شوند. فرش پتینه از زیبایی فوق‌العاده ‌ای نسبت به دیگر فرش‌های مدرن و فانتزی برخوردار است. ظاهرا شبیه فرش های گرانبها و به اصطلاح عتیقه است.

این فرش ها انواع مختلفی دارند از جمله:

  • فرش پتینه‌ی کلاسیک
  • فرش پتینه‌ی مدرن
  • فرش پتینه‌ی آنتیک‌کاری
  • فرش پتینه‌ی پلاستر
  • فرش پتینه‌ی برجسته

جنس نخ خاب فرش های پتینه و وینتیج معمولا اکرویلیک، بامبو و پلی استر است.  دوام فرش های اکریلیک و بامبو نسبت به پلی استر بالاتر بوده و قیمت بیشتری نیز دارند.


فرش پرز بلند چیستفرش بامبو چیستفرش کلاریس چیسترفو فرش ماشینی
بیشتر بدانیم…

فرش کودک

بدیهی است که کودکان بیشتر در معرض خطرات و بیماری‌ها قراردارند. بنابراین می‌توان گفت مهم‌ترین فاکتور در خرید هر یک از وسایل اتاق کودک توجه به سلامتی و امنیت کودک است. فرش نیز ازاین قاعده مستثنی نیست.  باتوجه به دو ویژگی جنس الیاف و تعداد شانه انواع فرش‌ کودک را بررسی می‌کنیم.

جنس نخ فرش تاثیر بسیار زیادی برکیفیت آن دارد. معمولاً فرش‌های دستباف ازالیاف طبیعی و فرش‌های ماشینی از الیاف مصنوعی تولید می‌شوند. هرچند امکان بافت فرش ماشینی با الیاف طبیعی مثل پشم نیز وجود دارد. به طورکلی در تولید فرش‌های ماشینی کودک اغلب از سه نوع نخ بهره می‌برند: پلی‌استر، پلی‌پروپیلن و اکریلیک.

یک فرش نامرغوب ممکن است با پرز دهی بالا برای فرزند شما حساسیت تنفسی ایجاد کند. علاوه براین بعضی از فرش‌ها‌ برای کودکان مشکلات پوستی به وجود می‌آورند. بهترین نخ برای فرش اتاق کودک پلی استرو پلی پروپیلن هیت ست شده است که پرز دهی ندارد و برای کودک حساسیت ایجاد نمی‌کند.

فرش های از جنس پلی استر و پلی پروپیلن قیمت مناسبترو دوام کمتری نیز نسبت به اکریلیک دارند، اما مشکلی برای سلامتی فرزند شما ایجاد نمی‌کنند.

گبه ماشینی

گبه ماشینی از پشم گوسفند و موی بز بافته می‌شود. اما جنس نخ خاب گبه ماشینی معمولاً پلی‌پروپیلن و جنس نخ تار آن پلی‌استر و پنبه است. این الیاف از نرمی و لطافت زیادی برخوردارند. همچنین درمقابل حرارت، سایش و ریختن موادشیمیایی برروی فرش مقاوم هستند.

الیاف پلی‌پروپیلن جذب رطوبت کمی دارند. بنابراین هر لکه‌ای که حلال در آب باشد به راحتی از روی گبه ماشینی پاک می‌شود. تنها پاک کردن لکه‌های روغنی از روی این قالیچه‌ها کمی دشوار است. همچنین این نکته را نیز می‌توان بیان کرد که این قالیچه‌های زیبا به خاطر استفاده ازفن‌آوری هیت‌ ست ، فاقد پرزدهی‌ هستند وحساسیت و آلرژی ایجاد نمی‌کنند.

سخن نهایی

در انتها ذکر این نکته ضروری است که مراقبت صحیح از فرش ماشینی مانند جلوگیری از تابش مستقیم نور خورشید، رطوبت و… موجب ماندگاری و دوام فرش می شود که در مقالات فرش افرند به طورکامل به آن ها پرداخته شده است.

اگه از مطلب خوشتون اومد. خوشحال میشیم امتیاز بدید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *