راهنمای خرید فرش

شانه و تراکم فرش چیست؟ رابطه تراکم با قیمت و زیبایی فرش

شانه و تراکم فرش

شاید شما هم موقع خرید فرش با اصطلاحاتی مثل شانه و تراکم فرش مواجه شده باشید و سؤالاتی برایتان مطرح شده باشد: تراکم در فرش به چه معنی است؟ شانه فرش چیست؟ شانه با تراکم چه تفاوتی دارد؟ در این مقاله ما برای سؤالات شما جواب های روشنی را ارائه داده ایم.

شانه فرش چیست؟

در دستگاه های بافندگی فرش بخشی به نام شانه فرش وجود دارد که تار فرش از بین شانه رد می شود. در واقع تراکم عرضی گره هایی که بافته شده اند را همان شانه فرش می گویند. واحد شانه متر است و به راحتی محاسبه می شود. به زبان ساده می توانیم شانه فرش را تعداد ریشه یا تعداد گره در یک متر از عرض فرش تعریف کنیم.

به طور مثال اگر می گوییم فرشی 700 شانه است یعنی در هر یک متر از عرض آن فرش 700 گره وجود دارد. یک تفاوت فرش ۷۰۰ شانه با 1200 شانه همین تعداد گره هاست. البته تفاوت های دیگری نیز دارند.

تراکم فرش چیست؟

اصطلاح رایج دیگر در بازار فرش تراکم فرش است. تراکم در دستگاه بافندگی به تعداد رج یا تعداد گره ای که در یک متر طولی فرش بافته می شود اشاره دارد.

به طور مثال فرش با تراكم 1000 يعني در يك متر طولي فرش معادل 1000 گره بافته شده است، تراكم‌هاي طولي بسیاری در بازار رایج هستند

تفاوت بین شانه فرش و تراکم فرش چیست؟

همان طور که در بالا هم اشاره شد شانه فرش ریشه یا گره ی است که در هر یک متر از عرض فرش بافته می شود. تراکم تعداد گره هایی است که در هر متر از طول فرش وجود دارد.

رابطه تراکم و شانه با زیبایی فرش

  • هرچه تراکم فرش بیشتر باشد استحکام و دوام فرش افزایش می یابد و در مقابل سایش و مشکلات دیگر ماندگاری بیشتری دارد.
  • هر چه شانه فرش بیشتر باشد طرح روی فرش ظرافت بیشتری دارد.
  • شانه فرش به ریزی و نقشه فرش مربوط می شود، چنین فرشی با شانه بالا شباهت بیشتری به فرش دستباف خواهد داشت. معمولاً به این نوع فرش ها فرش ماشینی دستباف گونه می گویند که محبوبیت بالایی در بازار فرش دارند.
  • هرچه تراکم فرش بیشتر و با تعداد شانه های آن متناسب باشد. کیفیت فرش بالاتر خواهد بود.
  • بالاترین تراکم ماشینی مربوط به فرش‌های 1500 شانه است که تراکمی معادل 4500 دارند.

انواع تراکم و شانه های فرش ماشینی

اگر دقت کرده باشید فرش هایی که در خانه شما یا آشنایانتان وجود دارد تراکم و همینطور شانه های متفاوتی دارند. ما اینجا نمونه ای ازیک دسته بندی برای انواع  تراکم  و شانه در فرش معرفی کرده ایم. این راهنما در شناخت بهتر و خرید آگاهانه به شما کمک می کند

  • فرش ماشینی 700 شانه که تراکم 2550 دارد
  • فرش ماشینی 1200 شانه که تراکم 3600 دارد
  • فرش 1500 شانه که تراکم 4500 گره دارد.

تفاوت اصلی این سه نوع تراکم ضخامت، لطافت، ریز بافتی فرش های ماشینی است که با افزایش این عدد بالاتر می رود.


فرش 700 شانه را بهتر بشناسیمفرش ۱۲۰۰ شانه را بهتر بشناسیمفرش 1500 شانه را بهتر بشناسیمفرش چند شانه خوب است؟
ار شانه فرش ماشینی بیشتر بدانید…

نحوه تشخیص شانه تراکم فرش چگونه است؟

تشخیص تراکم فرش مسلما توسط افراد غیر متخصص دشوار است. برای همین پیشنهاد ما به شما این است که فرش تان را از مراکز معتبر خریداری کنید. فرشی که اصل باشد اعداد و ارقامی که برای معرفی فرش پشت آن برچسب شده دقیق هستند. برای تشخیص فرش اصل می توانید این مقاله را مطالعه کنید.

روش های دیگری هم وجود دارد که زمان و حوصله بسیاری می طلبد. می توان تعداد گره ها و ریشه های آن را شمرد. البته روش های ساده تری هم وجود دارد مثلاً برای تشخیص شانه فرش یک سانت از فرش را در نظر بگیرید و تعداد گره در این واحد را بشمارید. مثلاً در فرش های 1000 شانه در هر یک سانتی متر از عرض فرش ده گره وجود دارد.

اما برای تشخیص تراکم طولی فرش 1000 شانه با تراکم 3000 باید در هر سانتی متر از طول آن تعداد 30 تا گره وجود داشته باشد.

رابطه تراکم فرش با هزینه فرش

تراکم فرش با هزینه فرش رابطه مستقیم دارد و بر روی قیمت اثرگذار است.

  • هر اندازه تراکم فرش‌های ماشینی بیشتر باشد، قیمت آن هم بیشتر است.
  • تراکم در کیفیت و ماندگاری تأثیر می گذارد. در نتیجه نقش مهمی در قیمت نهایی فرش دارد.
  • گفته می شود فرش‌های ماشینی تراکم بالا مانند 1000، 1200، 1500 شانه طول عمر بیشتری نسبت به 500 شانه ها دارند؛ زیرا تراکم بالا باعث می شود؛ که دوام و ماندگاری فرش بالاتر باشد.

فرش با کدام تراکم را بخرم؟

خرید فرش براساس نیاز شما متغیر می شود. بسته به این که برای چه کاربردی فرش را خریداری می کنید این عدد متفاوت می شود؛ اما اگر به دنبال فرش برای اتاق پذیرایی خود هستید و هزینه برای شما اهمیت ندارد فرش با شانه و تراکمی که بالاتر انتخاب کنید. در حال حاضر بالاترین شانه مربوط به فرش 1500 شانه است. تراکم بالاتر ظرافت و زیبایی فرش را بالا می برد و فرش با تعداد شانه بالاتر استحکام و ماندگاری بالاتری دارد.

البته به این معنا نیست که فرشی که تراکم کمتری دارد کیفیت خوبی ندارد. فرش با تراکم 700 برای مکان هایی که تردد کمتری دارند مانند اتاق خواب یا آشپزخانه شما مناسب تر است. ضمن اینکه خاب بلندتری هم دارد.

سخن نهایی برای خریداران فرش:

شناخت مفاهیم مهم فرش در خرید بسیار اثر گذارند. اگر این مفاهیم را نشناسید نمی توانید فرش مناسب خود را انتخاب کنید. فرش ها برای تزیین اتاق خواب، اتاق پذیرایی و حتی آشپزخانه شما به کار می روند با شناخت این مفاهیم و آشنایی با نکات مهم در خرید فرش می توانید بهترین انتخاب را داشته باشید.

اگه از مطلب خوشتون اومد. خوشحال میشیم امتیاز بدید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۸ رای

نوشته های مشابه

2 دیدگاه در “شانه و تراکم فرش چیست؟ رابطه تراکم با قیمت و زیبایی فرش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *