راهنمای خرید فرش

عیوب ظاهری فرش ماشینی که موقع خرید فرش باید توجه داشت!

عیوب ظاهری فرش

خرید فرش ماشینی مانند هر کار دیگری آدابی دارد. یکی از آداب یا مراحل مهم، مشاهده ظاهر فرش و بررسی عیوب ظاهری آن است. این عیوب ظاهری فرش که معمولاً در کارخانه تولید فرش به وجود می آیند کیفیت فرش را گاهی کاملاً پایین می آورد. این گونه موارد می تواند موقع خرید اینترنتی فرش ماشینی یا خرید حضوری مشکلاتی را پیش بیاورد. اگر شما با آگاهی در مسیر خرید فرش قدم بردارید می توانید مشکلات را تشخیص دهید و فرش سالم را انتخاب کنید.

عیوب فرش ماشینی معمولاً قبل از ارایه به بازار توسط واحد کنترل کیفیت بر طرف می شوند، اما گاهی در اثر بی توجهی این مشکلات تشخیص داده نمی شوند و فرش بی کیفیت وارد بازار می شود.

تشخیص عیوب ظاهری فرش با شناخت این نکات برای شما بسیار ساده تر می شود و لازم نیست حتماً در این زمینه متخصص باشید. شناخت عیوب ظاهری فرش از صرف هزینه های برگشت ناپذیر در روال خرید جلوگیری می کند؛ و نهایتاً شما می توانید فرش بهتری را انتخاب کنید.


۱۰ نکته مهم و کلیدی خرید فرشنکاتی قبل از خرید فرش 1200 شانهنکاتی قبل از خرید فرش 1500 شانه
از نکات خرید فرش ماشینی بیشتر بدانید..

ایرادات فرش ماشینی که هنگام بافت فرش ممکن است، ایجاد گردد شامل موارد زیر است. این ایرادات گاهی به طور کلی کیفیت فرش را پایین می آورد ولی گاهی نیز قابل رفع هستند.

1- دو رنگی رایج ترین ایرادات فرش:

دو رنگی یکی از عیوب فرش ماشینی است که معمولاً رایج است. این مشکل می تواند در اثر استفاده از دو لات متفاوت به وجود بیاید. اگرچه که دو رنگ یکسان به نظر می رسد اما اختلافاتی دارند. با استفاده از لات قبلی می توان از به وجود آمدن چنین مشکلاتی جلوگیری کرد. چنین فرشی اگر به بازار عرضه شود با کمی توجه ظاهر آن قابل تشخیص است.

2- مخلوط شدن مواد اولیه گوناگون

یکی دیگر از عیوب ظاهری فرش مخلوط شدن مواد گوناگون است. این مسئله معمولاً در اثر مجاورت ماشین هایی که با دو نوع نخ متفاوت کار می کنند در یک محیط به وجود می آید. بی توجهی کارگران و مجاورت این دو نوع ماشین در محیط باعث می شود فرش ماشینی نهایی آن کیفیت مورد انتظار ما را نداشته باشد.

3- كم خابی از عیوب ظاهری فرش:

سومین مورد از عیوب ظاهری فرش مربوط به ارتفاع خاب فرش و کم بودن این میزان است. کم خابی فرش باعث کاهش درجه فرش می شود. این نمونه عیوب فرش ماشینی معمولاً به علت تنظیم نادرست تیغه مربوط به تنظیم خاب فرش ماشینی است. اگر این تیغه به درستی تنظیم نشود در اثر عبور فرش از بین دو میز بالایی و پایینی و فاصله کم بین این دو فرش ارتفاع خاب کاهش می یابد.

4-برش ناقص نخ خاب فرش

در صورتی که تیغه مربوط به برش نخ خاب نتواند به درستی برش را کامل کند، در بخش های از سطح فرش نخ خاب بلندتر یا کوتاه تر خواهد بود. این مورد یکی از عیوب ظاهری فرش است که به آسانی قابل مشاهده است. مشکل تیز نبودن تیغه به دو سنگ تیز کنی که در دو طرف ماشین قرار دارند، بستگی دارد. ناظران دستگاه ها لازم است در این خصوص حساسیت بیشتری را به خرج بدهند. این ایراد فرش در بازرسی فنی فرش قابل تشخیص و اصلاح است.

5 – دو پودی:

یکی دیگر از ایرادات فرش ماشینی پارگی نخ پود در وسط فرش است. در این صورت باقیمانده نخ قدیمی و نخ جدید از کار بیرون می زند. این ایراد فرش معمولاً از پشت فرش قابل مشاهده است و در مراحل رفع ایرادات فرش بر طرف می شود.

6- روده شدن پود پشت قالی:

اين عيب در اثر گره های نا یکنواخت و كلفت روی نخ پود يا پرزدار شدن و در هم گره خوردن نخ پود به وجود می آيد كه به صورت برجسته در پشت قالی مشاهده می گردد ولی خبر خوش این است که این قابلیت در کاهش درجه کیفیت فرش اثری ندارد.

7- پارگی و اشتباه طراحی چله:

به این مورد از عیوب فرش ماشینی دقت بیشتری کنید؛ زیرا در صورتی که نخ ها کیفیت و استحکام لازم را نداشته باشند در حین بافت پاره شده و فرش ماشینی شما یکنواختی بافت را نخواهد داشت. اين عيب توسط پاره شدن در ماشين و عدم مشاهده كارگر يا اين كه در موقع نخ كشی چله از وردها طراحی نخ را به اشتباه از ميل ميلیک مربوط به خودش عبور نداده و اشتباهاً از ميل ميلک مجاور عبور داده شود، به وجود می آيد. در هر صورت قالی در آن قسمتی كه نخ چله ندارد، سست می باشد كه اين در رفوگری رفع و باعث كاهش درجه فرش می گردد و در صورتی كه بيش از يک نخ چله باشد، مجبور به ضايعات نمودن آن فرش می شوند.

8- پارگی و اشتباه طراحی نخ خاب:

در صورت پاره شدن نخ خاب در قفسه و يا خالی شدن بوبين مربوط در قفسه قسمتی از نخ خاب در بافت فرش خالی می ماند. این ایراد فرش باعث به هم خوردن نقشه و طرح فرش می شود و حتی تداخل در رنگ نیز به وجود می آید. وجود چنین مواردی از عیوب فرش ماشینی با یک نگاه دقیق در سطح فرش ماشینی و در نور مناسب قابل تشخیص است.

9- ريختگی و خرابی ژاكارد:

کچلی یا ریختگی نخ خاب در سطح فرش یکی دیگر از عیوب ظاهری فرش است که با خرابی ميله فرمان عمود رخ می دهد. این میله موقع حرکت بالابرها اگر پایین بماند نخ خاب هم پایین می ماند و آن رج فرش بافته نمی شود. یکی دیگر از دلایل این عیب ظاهری فرش، عدم رعايت Timing است. در نتیجه تنظيم زمانی بين ژاكارد، دفتين و پرتاب رپیر به هم می خورد. ریختگی از دلایل کاهش کیفیت در فرش است. برای جلوگیری از وقوع چنین مسائلی بايستی علاوه بر تنظيم ژاكارد از نظر زمانی و مكانی، تمامی قلاب ها نيز بازرسی گردد و در صورت شكستگی آن‌ها تعويض کرد.

10- حوله بافت شدن نقشه فرش از عیوب ظاهری فرش:

گاهی بافت فرش به صورت ثابت تکرار می شود این عیب ظاهری فرش به علت مشکلات دستگاه بافت فرش است. به این صورت که ماشین بافت به صورت مرتب همان طرح قبلی را تکرار می کند.

11- به هم ريختگی نقشه از ایرادات فرش:

نقش هایی که وضوح ندارد و یا رنگ ها با تداخل دیده می شوند یکی دیگر از عیوب ظاهری فرش است. اين عيب به علت اشتباه در خواندن نقشه توسط ماشین بافت است. این مورد از عیوب فرش ماشینی به آسانی قابل تشخیص است و فرش حاصل معمولاً جزء ضایعات می شود.

سخن نهایی:

عیوب ظاهری فرش در مراحل قبل از ورود فرش به بازار معمولاً بر طرف می شوند. در واقع تولید کنندگان معتبر فرش پس از کنترل کیفیت و رفع ایرادات فرش ماشینی را برای ارائه به بازار آماده می کنند. ایراداتی که در کارخانه تولید فرش رخ می دهد گاهی باعث کاهش کیفیت فرش می شود و گاهی با رفع ایراد فرشی با همان کیفیت اولیه به بازار عرضه می‌شود. در این مقاله ایرادات و عیوب ظاهری فرش بررسی شده است. خرید از فروشگاه معتبر اصل مهم در خرید فرش است. در این مقاله نکات مهم برای تشخیص فرش مرغوب و با کیفیت از فرش نامرغوب بیان شده است.

اگه از مطلب خوشتون اومد. خوشحال میشیم امتیاز بدید.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۸ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *