راهنمای خرید فرش, سبک زندگی

فرش تراکم بالا خوبه یا تراکم پایین؟ بهترین تراکم کدام است؟

فرش تراکم بالا خوبه یا تراکم پایین

تصور عده‌ای این است که برای خرید فرش فقط به جنس الیاف بکار رفته، طرح و رنگ‌بندی آن باید توجه کرد. برای همین است که برخی افراد علی رغم صرف هزینه‌ای بسیار بالا، از خرید خود خیلی ناراضی هستند. زیرا آنها معیارهای انتخاب فرش ماشینی مناسب را نمی‌دانند. اکثر افراد هنگام خرید یک فرش جدید به نکات مختلفی توجه می‌کنند. اگر شما هم به دنبال خرید بهترین فرش ماشینی برای منزل خود هستید؛ پس تراکم و تعداد شانه فرش باید یکی از عواملی باشد که در ارتباط با کیفیت فرش در نظر می‌گیرید. توجه به این نکته مهم است که یک عامل به تنهایی نمی‌تواند نشانه کاملی از کیفیت آن فرش به شما بدهد. بهتر است عوامل مختلفی از جمله تراکم فرش، نوع الیاف، وزن، ضخامت و جنس نخ خاب را در نظر بگیرید. در این مقاله به سوال شما درباره اینکه فرش تراکم بالا خوبه یا تراکم پایین و بهترین تراکم فرش کدام است، پاسخ دادیم.

فرش تراکم بالا خوبه یا تراکم پایین؟

بهترین تراکم فرش کدام است؟ سوالی متداول و پر تکرار که اکثر مشتریان با آن مواجه می‌شوند. اصلا آیا با اصطلاحات تخصصی فرش، مثل تعداد شانه و تراکم آشنایی دارید؟ قبل از آنکه سراغ بحث اصلی برویم، ابتدا تعریف مختصری از شانه و تراکم فرش، برای آن دسته عزیزانی که با این دو اصطلاح آشنایی ندارند، داشته باشیم. همانطور که در مقالات پیشین وب سایت نیز ذکر کردیم، به تعداد ریشه یا گره‌هایی که در یک متر از عرض فرش وجود دارند، شانه فرش گفته می‌شود. یعنی مثلا فرش ماشینی 1200 شانه، دارای 1200 گره (ریشه) در هر یک متر عرضی خود است!

تراکم فرش نیز به تعداد گره‌های موجود در یک متر از طول فرش گفته می‌شود.

بالاترین تراکم فرش

 بالا رفتن تعداد تراکم تاثیر مستقیمی بر دوام و کیفیت فرش دارد. تعداد شانه بالا نیز ارتباط مستقیمی با زیبایی و جزئیات بیشتر در طرح و نقشه‌های فرش ماشینی ایفا می‌کند.

برای مثال فرش ماشینی 1500 شانه، بالاترین تراکم فرش را دارد؛ یعنی تراکم آن 4500 است. به عبارتی ساده‌تر، در هر متر طولی فرش 1500 شانه، 4500 عدد گره وجود دارد!

بعد از آن، فرش ماشینی 1200 شانه نیز به عنوان یک فرش تراکم بالا شناخته می‌شود و تراکم آن 3600 است.

ویژگی‌های فرش ماشینی تراکم بالا

خب حتما برای شما سوال است که فرش‌های ماشینی تراکم بالا چه ویژگی و خصوصیتی دارند؟ یا اینکه تراکم بالا چه مزیتی برای فرش ماشینی دارد؟ هر چقدر  تراکم فرش بالاتر باشد، به همان میزان طرح و نقش و نگار فرش بیشتر و جزئی‌تر خواهد شد. یعنی فرش‌های 1500 شانه و فرش‌های 1200 شانه از نظر طرح و نقشه در مقایسه با فرش‌هایی که تراکم پایینی‌ دارند، زیباتر هستند. در این فرش‌ها شما شاهد جزئیات بیشتری در نقشه فرش ماشینی هستید.

فرش تراکم بالا خوبه یا تراکم پایین

در صورتی که از سبک دکوراسیون اصیل ایرانی پیروی می‌کنید و به دنبال فرشی پر نقش و نگار با رنگ‌بندی متنوع و خیره کننده هستید، فرش ماشینی 1200 شانه و بالاتر از آن را به شما پیشنهاد می‌کنیم. چنین فرش‌هایی را بیشتر در سالن پذیرایی و در معرض دید قرار می‌دهند تا همه از زیبایی خیره کننده آنها لذت ببرند. به دلیل بالا بودن تعداد شانه‌های فرش‌های متراکم، نقشه‌ها جزئی‌تر و ریزتر می‌شوند به طوری که چنین فرش‌هایی اغلب با فرش دستباف اشتباه گرفته می‌شوند. به طور کلی فرش‌ ماشینی با  شانه و تراکم بالا، ضخامت کمی دارد و اغلب وزن کمتری نیز دارد. لازم به ذکر است این فرش‌ها بسیار لطیف و نرم هستند؛ پس راه رفتن روی آنها بسیار لذت بخش است.

فرش‌ ماشینی با شانه و تراکم بالا، میزان آلودگی و گرد و غبار کمتری را به خود جذب می‌کند؛ بنابراین این فرش‌ها مناسب مناطقی هستند که در آنجا آلودگی، دود و گرد و غبار بیشتری وجود دارد. زیرا آلودگی به میزان کمتری می‌تواند وارد عمق فرش‌های ماشینی 1200 شانه و 1500 شانه شود.

فرش مناسب هر منطقهفرش ضخیم یا نازکفرش مناسب فضای کوچک
بیشتر بدانیم

با بالا رفتن تراکم یک فرش ماشینی به همان میزان دوام آن نیز بالا می‌رود. پس اگر منزل شما در شهری صنعتی و آلوده است، حیوان خانگی دارید و یا رفت و آمد و تردد روی فرش زیاد است، فرش‌ ماشینی با تراکم بالا را انتخاب کنید.

فرش ماشینی تراکم پایین

فرش تراکم پایین بدین معناست که تعداد گره کمتری در یک متر طولی این فرش‌ها وجود دارد. فرش‌های 500 شانه و 700 شانه جزو رایج‌ترین فرش‌های ماشینی با تراکم پایین هستند. البته فرش 700 شانه تقاضای بیشتری نسبت به فرش‌های دیگر (دیگر فرش‌های‌ تراکم پایین) دارد و تراکم این فرش اغلب 2550 است.

از خصوصیات برجسته فرش ماشینی 700 شانه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • به دلیل اینکه شانه و تراکم پایینی دارد؛ ضخامت بیشتری نسبت به فرش‌ 1200 شانه دارد.
  • خاب این فرش‌ها بلندتر است؛ بلند بودن خاب و ضخامت بالا باعث می‌شود تا نشست و برخاست روی آنها راحت‌تر باشد؛ همچنین عایق خوبی در برابر سرما هستند؛ یعنی سرمای زمین را به بدن و پاهای شما منتقل نمی‌کنند.
  • این فرش‌ها انتخابی مناسب برای اتاق خواب، اتاق کودک و آشپزخانه هستند. ضمن اینکه قیمت فرش ماشینی با تراکم پایین، کمتر از قیمت فرش ماشینی با تراکم بالا است.
  • پایین بودن تعداد شانه چنین فرش‌هایی در زیبایی و طرح و نقشه آنها نیز موثر است؛ پس اگر به دنبال فرشی مجلل و زیبا برای سالن پذیرایی خود هستید، بهتر است سراغ فرش‌هایی با تعداد شانه و تراکم بالاتر بروید!
  • فرش‌های 700 شانه به دلیل طرح و رنگ‌بندی ساده‌تری که دارند، بهترین انتخاب برای طرفداران سبک دکوراسیون مینیمال هستند. چنین افرادی حتی می‌توانند این فرش‌ها را در سالن پذیرایی نیز پهن کنند.
  • در برابر شست و شو، سایش، رطوبت و حرارت، مقاومت بالایی دارند.
  • قیمت آنها در مقایسه با فرش‌های 1200 شانه و 1500 شانه، به صرفه‌تر و اقتصادی‌تر است. در واقع قیمت پایین، یکی از دلایل محبوبیت زیاد این فرش‌ها در بین مردم است.
  • فرش 700 شانه به دلیل طرح و نقشه خلوتی که دارد، بهترین انتخاب برای اتاق خواب است؛ چرا که حس آرامش را به شما انتقال می‌دهد.

فرش ماشینی تراکم بالا بخریم یا تراکم پایین؟

در پاسخ به این سوال که فرش تراکم بالا خوبه یا تراکم پایین، باید گفت که هر دو نوع این فرش‌ها از نظر کیفیت، شکل ظاهری، دوام و طول عمر، بسیار عالی هستند. انتخاب هر کدام از آنها بستگی به عوامل مختلفی دارد. ابتدا باید به سلیقه خود توجه کنید. سپس به مکانی که قرار است فرش را در آنجا پهن کنید. اگر طرفدار سبک سنتی هستید، خب طبیعتا فرش ماشینی 1200 شانه برای سالن پذیرایی شما انتخابی عالی خواهد بود. اما اگر به دنبال فرشی برای اتاق خواب‌ و یا آشپزخانه می‌باشید، انتخاب فرش ماشینی 700 شانه را به شما پیشنهاد می‌کنیم. نکته مهم دیگری که باید به آن توجه کرد، بودجه شما برای خرید فرش است. قاعدتا با بالا رفتن تعداد شانه و تراکم یک فرش، قیمت آن نیز بالاتر می‌رود. پس قیمت‌ فرش ماشینی با تراکم بالا و پایین، کاملا متفاوت است.

مجموعه فرش افرند که جزو بهترین ارائه دهندگان فرش ماشینی در ایران است، با وجود کلکسیون متنوع که دارد، به تمام سلیقه ها احترام گذاشته و شما می‌توانید با مراجعه به وب سایت این مجموعه فرش مورد را نظر خود را انتخاب کنید و همچنین به تازگی قابلیت پرو مجازی را به وب سایت خود اضافه کرده است. به کمک این قابلیت شما می‌توانید از فضایی که قرار است در آن فرش جدید پهن کنید، عکس بگیرید؛ سپس فرش دلخواه خود را به صورت مجازی در آن محل پرو کنید. پس شما می‌توانید فرشی انتخاب کنید که متناسب با دکوراسیون و هماهنگ با رنگ‌بنذی سایر لوازم و دیوارهای منزل شما باشد.

اگه از مطلب خوشتون اومد. خوشحال میشیم امتیاز بدید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *