دسته بندی نشده

آشنایی کلی با انواع فرش ماشینی مجموعه فرش افرند

انتخاب فرش مناسب و هماهنگ با دکوراسیون منزل، همیشه یکی از دغدغه های زیبا پسندان بوده است . فرش ماشینی افرند یکی از با کیفیت ترین فرش ها می باشد که به علت استفاده از رنگ و طرح های متنوع و مقرون به صرفه بودن آن، چند سالی است که بازار فرش را اشباع نموده است.

عمدتاً فرش ها به دو دسته تقسیم می شوند. 1- فرش های دستبافت 2- فرش های ماشینی

فرش دستبافت که دارای قدمتی طولانی در تاریخ فرش می باشد، توسط دستان ظریف هنرمندان ایرانی تهیه و بافته شده است که به لحاظ کیفیت و الیاف طبیعی به کار رفته در آن، هیچ گونه فرشی با آن توان رقابت ندارد. نوع دوم دیگر فرش ها، فرش ماشینی است که از الیاف مصنوعی تشکیل شده است که توسط دستگاه های بافندگی، تولید و به بازار عرضه می شود.

تاریخچه فرش ماشینی

 تاریخچه فرش ماشینی ایرانی از 5 دهه فراتر نمی رود. سابقه 50 ساله صنعت فرش ماشینی ایران در مقایسه با سابقه صنعت نساجی کشور، حکایت از جوان بودن این صنعت و عمر کم آن دارد. در گذشته فرش دستبافت، زینت دهنده خانه و کاشانه ی هر ایرانی بوده است. اما با افزایش جمعیت و تغییر در سبک زندگی مردم و همچنین گران بودن فرش دستبافت، تقاضا برای خرید فرش ماشینی افزایش یافت و خیلی زود فرش های ماشینی، محبوب و مورد پسند قشرهای مختلف جامعه قرار گرفت. فرش ماشینی به دلیل مقرون به صرفه بودن و شباهت آن به فرش دستبافت، با استقبال خوبی در بین مردم روبرو شد. تولید انبوه فرش های ماشینی با احداث چندین کارخانه بزرگ در اقصی نقاط کشور، آغاز به کار کرد. از این رو مجموعه فرش افرند به پشتوانه سال ها تلاش و کوشش شرکت نساجی سبحان از سال 1373 در زمینه تولید، عرضه و صادرات فرش ماشینی، فعالیت خود را آغاز نموده است و همچنین در جهت رونق بخشی به این هنر اصیل ایرانی سعی و تلاش بسیاری نموده است.

فرش ماشینی کاشان

کاشان از شهرهای استان اصفهان است که در فلات مرکزی ایران واقع گردیده است. کاشان به دلیل ارتفاع اندک از سطح دریا دارای تابستان‌های خشک و فصولی کم باران است، به دلیل این موضوع اقتصاد این منطقه بیشتر بر پایه صنایع‌دستی، بافت پارچه‌های زربفت و اعلاء و قالی‌های نفیس پایه‌ریزی گردیده است. کاشان از دیرباز با تولید فرش و قالی‌هایی که امروزه مایه افتخار موزه‌ها و مجموعه‌های خصوصی است، نقش مهمی در تجدید حیات هنری ایران داشته است. درباره تاریخ هنر فرش‌بافی در این شهر کافی است یادآوری کنیم که استادکار قالی معروف شیخ صفی استاد مقصود کاشانی بوده است.

بدیهی است با چنین سابقه درخشانی در تولید فرش نام این محصول همیشه با این شهر عجین باشد و فرش کاشان شهرتی عالم‌گیر داشته باشد. به جرأت می‌توان گفت اولین کارخانه های فرش ماشینی ایران در این خطه فعالیت خود را آغاز کردند تا نام فرش کاشان در عرصه صنعت نیز همچنان زبانزد خاص و عام باشد. امروزه می‌توان این شهر تاریخی را با بیش از هزار کارخانه کوچک و بزرگ فرش‌بافی بزرگ‌ترین قطب تولید فرش ماشینی در ایران دانست که تولیدات بسیاری از آن‌ها جزء بهترین و باکیفیت ترین محصولات بازار محسوب می‌گردد.

نخ به کار رفته در فرش ماشینی افرند کاشان، از مرغوبترین نوع آکریلیک هیت ست شده می باشد. از آنجا که استفاده از پشم طبیعی نسبت به الیاف مصنوعی گرانتر است، بنابراین این الیاف در فرشهای ماشینی کمتر مورد استفاده قرار می گیرد.نخ آکریلیک شباهت بسیاری به الیاف طبیعی (پشم) دارد. از ویژگی های مهم نخ آکریلیک هیت ست شده می توان به مقاوت بسیار بالای این نخ در برابر گرد و خاک، نور، گرما، فشار بالا، برگشت پذیری بالا (مقاومت در برابر پا خوردگی) اشاره نمود که نشان از کیفیت فرش ماشینی افرندکاشان دارد. از معایب نخ معمولی اکریلیک  میتوان به پرز دهی آن اشاره کرد  که این نوع نخ ،طی فرایند هیت ست شدن، بدون پرزدهی می شود. از این رو فرش هایی که در آن ها ازنخ آکریلیک هیت ست شده استفاده شده به نام فرش های بدون پرز ( فرش ضد حساسیت) شناخته می شوند. عمر و ماندگاری فرش ماشینی، بسته به نوع نخ خاب به کار رفته در آن و نحوه نگهداری ( جلوگیری از رطوبت فرش و شستشوی مناسب ) تا سی سال می تواند دوام داشته باشد.

فرش ماشینی لوکس

قالی های دستبافت به دلیل ظرافت و زیبایی خیره کننده و همچنین کیفیت و ماندگاری بالا در زمره فرش های لوکس دسته بندی می شود. از آنجا که از الیاف طبیعی چون پشم و ابریشم برای ساخت این نوع فرش ها استفاده می شود، دارای قیمت بسیار بالایی می باشند. بنابراین تولید کنندگان فرش، دست به بافت نوع جدیدی از فرش زده اند که به آن فرش ماشینی لوکس گفته می شود. این نوع فرش، علاوه بر کیفیت و زیبایی از هزینه مقرون به صرفه ای برای خریداران می باشد. فرش ماشینی لوکس اگرچه تفاوت بسیار زیادی با قالی های دستبافت لوکس دارد، اما با زیبایی منحصر به فرد و طرح و رنگ های فوق العاده زیبا و درخشنده، نظر هر بیننده ای را به خود جلب نموده است. مجموعه فرش افرند سعی نموده است که فرش ماشینی لوکس با کیفیت به بازار عرضه نماید. از این رو در تمامی فرش های ماشینی لوکس این مجموعه از نخ 100 درصد آکریلیک هیت ست شده استفاده شده است. یکی از بهترین ویژگی های فرش ماشینی لوکس که آن را از سایر فرش ها متمایز می کند، عدم پرز دهی آن می باشد. علت آن هم استفاده از با کیفیت ترین نخ های هیت ست شده است که این مجموعه نفیس، ویژگی های مطلوبی به این فرش بخشیده اند. خاصیت ضد حساسیت، ضد پرز دهی، نرم و لطیف بودن، از ویژگی های بارز این نوع فرش می باشد.

در میان فرش های ماشینی، آن فرشی با کیفیت تر می باشد که هم از نخهای مناسب و مرغوب در تار و پود آن استفاده شده باشد و هم نقش و طرح آن چشم نواز باشد. همچنین از تراکم بسیار بالایی برخوردار باشد. در خصوص تراکم فرش لوکس و فرش ماشینی کاشان، باید این نکته را گفت که هرچه تراکم فرش ماشینی بالاتر باشد، آن فرش از کیفیت و زیبایی بیشتری برخوردار می باشد. مجموعه فرش افرند با بهره گیری از برترین ماشین های بافندگی و کارآمدترین متخصصان فن، فرش ماشینی به بازار عرضه داشته که در نوع خود کم  نظیر می باشد. فرش ماشینی این مجموعه به قدری از تراکم بالا برخوردار است که به آن فرش دستباف گونه هم می گویند.

قیمت فرش ماشینی افرند

قیمت فرش ماشینی افرند با توجه به نوع دستگاه بافت، تراکم، شانه، الیاف به کار رفته و سایز فرش، متفاوت می باشد. مجموعه فرش افرند عرضه کننده انواع فرش ماشینی 700 شانه، 1200 شانه، 1250 شانه، 1500 شانه با سایزهای متفاوت، می باشد . فروشگاه اینترنتی مجموعه فرش ماشینی افرند، کالاهای خود را با ضمانت اصیل بودن کالا، گارانتی فروش و با قیمت مناسب به مشتریان محترم خود ارائه می دهد. محصولات مجموعه فرش افرند از نخ100 درصد آکریلیک هیت ست شده تهیه شده است.  این مجموعه سعی نموده است که قیمت فرش ماشینی خود را با توجه به شرایط اقتصادی جامعه با قیمت مقرون به صرفه وکیفیت بالا به دست مشتریان خود برساند.

همچنین بخوانید: قبل از خرید فرش ماشینی 1500 شانه حتما بخوانید

 

اگه از مطلب خوشتون اومد. خوشحال میشیم امتیاز بدید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *