مقالات افرند, نگهداری و نظافت فرش

کوبیدگی فرش ، بهترین راه کارهای جلوگیری و رفع آن

کوبیدگی فرش

رفت و آمد زیاد، اجسام سنگین و پایه‌های مبل و میز به ‌مرور باعث خوابیدن نخ خاب فرش می‌شود که دراصطلاح به آن کوبیدگی فرش می‌گویند. پس دقت کنید که اگر فرش شما مدت زیادی در محل رفت و آمد باشد و یا اجسام سنگین به مدت طولانی بر روی فرش قرار داشته باشند، می‌تواند باعث خوابیدن نخ خاب فرش شما شود. راه کارهای مختلفی برای جلوگیری از کوبیدگی فرش و روش‌های گوناگونی برای رفع آن وجود دارد که کاربردی‌ترین آن‌ها را در این مقاله به ‌طور کامل توضیح خواهیم داد، پس تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

ارتباط جنس فرش ماشینی و کوبیدگی فرش

در اولین قدم باید جنس نخ و الیاف فرش ماشینی خود را بشناسید. پس ابتدا برچسب و شناسنامه پشت فرش را به دقت بخوانید. لازم به ذکر است که همه فرش‌ها قابلیت کوبیدگی را دارند ولی بسته به نوع نخ  خاب مصرف شده در آن، میزان کوبیدگی متفاوت است. به طور کلی نخ اکرولیک از مقاومت بیشتری در مقابل کوبیدگی برخوردار است.

البته امروزه با استفاده از تکنولوژی هیت ست، مقاومت نخ های پلی استر و پلی پروپیلن هم در مقابل کوبیدگی به صورت چشمگیری  افزایش یافته است. پس اگر نخ خاب فرش ماشینی شما از نوع هیت ست شده نباشد نیاز به مراقبت بیشتری برای جلوگیری از کوبیدگی دارد. ما در مقالات قبلی به طور مفصل در مورد نخ هیت ست شده صحبت کرده‌ایم که با مراجعه به آن‌ها می‌توانید اطلاعات بیشتری در این مورد به دست آورید.

جلوگیری از کوبیدگی فرش

کوبیدگی فرش در برخی موارد ممکن است غیرقابل ترمیم باشد و منجر به صدمات جبران ناپذیر به فرش شما شود؛ اگر جنس فرش شما از پلی استر یا پلی پروپیلن هیت ست نشده است است و در محل رفت وآمد است، بهتر است به‌ طور دوره‌ای و منظم فرش را 180 درجه بچرخانید، زیرا این کار باعث می‌شود قسمت پرتردد فرش کوبیده نشود و ظاهری یکنواخت‌تر داشته باشد. در فرش‌های اکرولیک نیز بهتر است هرچند ماه یک ‌بار همین کار را با فرش انجام دهید و پایه های مبل‌ها، میز و اجسام سنگین را هر چند وقت یکبار جابه‌جا کنید.

اگر قصد تغییر دکوراسیون ندارید چند سانتی‌متر جابجایی محل پایه یا اجسام سنگین می‌تواند از کوبیدگی فرش شما جلوگیری کند. در فرش‌هایی که از جنس پلی‌استر یا پلی پروپیلن هیت ست نشده است، بهتر است پایه‌های سنگین مبل و میز یا اجسام سنگین را روی فرش قرار ندهید، زیرا نخ خاب آن قابلیت برگشت پذیری کمتری دارد و سخت‌تر می‌توان آن را به حالت قبل خود بازگرداند.

رفع کوبیدگی فرش

لازم به ذکر است که از بین بردن کوبیدگی فرش کاری سخت و غیر ممکن نیست و برای رفع آن می‌توانید از روش‌های مختلفی استفاده کنید. روش‌هایی که درادامه توضیح می‌دهیم کاربردی بوده و در منزل قابل انجام دادن است. اکثر کوبیدگی‌ها با روش‌هایی که ذکر می‌کنیم، قابل رفع شدن است.  

در ابتدا قبل از هرکاری با استفاده از جارو برقی، فرش را با حداکثر قدرت مکش چندین بار در جهت خاب فرش و سپس در جهت مخالف جارو کنید. این کار برای کوبیدگی‌های سطحی مؤثر است و یرطرف کردن کوبیدگی‌های عمیق را نیز راحت‌تر می‌کند.

کوبیدگی فرش

استفاده از یخ

در محل فرورفتگی فرش چند تکه یخ را دقیقاً در محل آسیب دیدگی قرار دهید و اجازه دهید یخ در هوای اتاق آب شود سپس با دست و یا چنگال و برس سعی کنید الیاف را به حالت قبل برگردانید؛ سپس بگذارید فرش خشک شود. توجه داشته باشید که ممکن است در بعضی از فرش های دست‌ باف یا فرش‌های ماشینی با الیاف طبیعی، استفاده از این روش باعث شود که لکه آب بر روی فرش باقی بماند. برای این فرش‌ها با کمک دستمال تمیز تا جای ممکن آن نقطه از فرش را خشک کنید تا فرش شما لکه نشود. اگر کف‌پوش منزل شما پارکت است حتماً یک سینی یا نایلونی زیر فرش قرار دهید تا رطوبت به کف‌پوش شما آسیب وارد نکند.

استفاده از بخارشو

با استفاده از بخارشو می‌توانید کوبیدگی فرش را از بین ببرید. بخارشو را به محل آسیب دیده و برخلاف جهت خاب فرش بکشید تا الیاف فرش به حالت عادی خود بازگردد. برای رفع کامل کوبیدگی فرش می‌توانید این کار را چندین بار تکرار کنید. اگر بخارشو در دسترس ندارید می‌توانید با اتو بخار و حوله خیس این کار را انجام دهید . حوله مرطوب را بر محل آسیب دیده قرار دهید و اتو را با درجه متوسط روی حوله بگذارید و سپس با برس سعی کنید الیاف فرش را به حالت اولیه بازگردانید.

استفاده از ترمز فرش و پد

ترمز فرش وسیله‌ای برای جلوگیری از سر خوردن فرش است. استفاده از ترمز فرش در زیر فرش جایی که پایه مبل و میز قرار می‌گیرد می‌تواند از کوبیدگی فرش جلوگیری کند. لازم نیست در همه قسمت های فرش از ترمز فرش استفاده کنید و فقط در محل هایی که احتمال کوبیدگی بیشتر است از آن بهره ببرید.

شستشوی فرش

اگر تمام روش های بالا را انجام دادید و کوبیدگی فرش شما همچنان کامل رفع نشده بود می‌توانید فرش خود را بشویید. شستن فرش باعث می‌شود الیاف فرش یکنواخت‌تر بشود و کوبیدگی فرش تا حد زیادی  از بین برود. به طور کلی شستن فرش آخرین راه کار برای رفع کوبیدگی فرش است.

سخن پایانی

فرش های متراکم 1200 و 1500 شانه کمتر ممکن است دچار کوبیدگی شوند. فرش های از جنس اکرولیک هیت ست راحت تر به حالت اولیه خود برمی‌گردند و ترمیم کوبیدگی فرش راحت تر است؛ لذا بیشتر فرش های مناسب برای سالن و محل های پر رفت آمد از همین جنس اکرولیک هیت ست هستند. اگر جنس فرش شما از پلی استر و یا پلی پروپیلن است دقت کنید از نخ خاب هیت ست شده استفاده شده باشد، چرا که ترمیم کوبیدگی و برگرداندن نخ خاب فرش به حالت اولیه در این نوع فرش ها سخت تر است.

اگه از مطلب خوشتون اومد. خوشحال میشیم امتیاز بدید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *