دکوراسیون, راهنمای خرید فرش, سبک زندگی, مقالات افرند

فرش افشان چیست ، 40 طرح شیک و جدید فرش افشان

فرش افشان

فرش افشان یکی از اصیل‌ترین نقش و طرح های فرش ایرانی است که تا به امروز همواره ازپرطرفدارترین و پرفروش‌ ترین فرش‌ بازار بوده است. این نوع فرش ها به دلیل طرح پراکنده و یکنواخت که به تدریج با حذف لچک و ترنج شکل‌گرفته با استقبال مردم رو به رو شده اند. فرش افشان ایده‌ای نوین برای شکستن چهارچوب سنتی موجود در ذهن مردم از فرش دستباف ایرانی بوده که بسیار هم مورد پذیرش قرار گرفته است. فرش های نقش افشان یکی از محبوب‌ترین فرش‌هاست که تنوع بالایی هم دارد. نقشه فرش افشان یکی از قدیمی‌ترین و اصیل‌ترین نقشه های فرش‌ ایرانی است که بسیاری از فرش‌های ماشینی و دستبافت مزین به این نقشه هستند.

نقشه افشان

اولین مشخصه‌ی طرح افشان، نبودن نقش مرکزی مستقل و لچک در حاشیه فرش است یا به‌عبارتی‌دیگر، نقش افشان ترنج ندارد.به‌بیان‌دیگر، فرشی که در وسط آن هیچ طرح مرکزی گلی نبوده و همچنین دارای لچک نباشد، فرش افشان نامیده می‌شود. این طرح یکی از طرح های فرش‌ اصیل ایرانی است که از گذشته در فرش دستباف استفاده ‌شده و در حال حاضر هم به خاطر طرفداران زیاد، در فرش‌ ماشینی استفاده می‌شود. علت نام‌گذاری طرح افشان این است که به نحوی ترسیم شده که گل، برگ و شاخه‌ها در تمامی فرش افشانده شده‌اند و به‌نوعی پراکندگی نقوش در این نوع فرش به‌وضوح دیده می‌شود. واژه‌ی افشان در فرهنگ لغات به معنای پریشان، آشفته و ریزنده است و همان‌طور که از معنای آن پیداست، نقوش افشان در سرتاسر فرش پراکنده هستند. در فرش افشان پیوستگی و نظم بین نگاره‌ها آنقدر دقیق وهماهنگ است که گویی طراح همه نقوش را یکجا در ذهن خود ترسیم کرده است.

بهترین فرش برای دکوراسیون

فرش طرح افشان به دلیل نداشتن ترنج و طرح‌های شلوغ ، ظاهری مدرن داشته به همین علت برای آرایه‌گری‌های مدرن و لوکس نیز کاملاً مناسب است. از طرح‌های جدید افشان نیز می‌توان به طرح‌های افشان پتینه و وینتیج اشاره کرد. این فرش‌ها به دکوراسیون منزل شما ظاهری مدرن می‌بخشند و زیبایی منزل شما را دوچندان می‌کنند. فرش‌های افشان زمینه طوسی، صدفی و طلاکوب فرش مد سال نیز هستند. بهترین پیشنهاد برای سِت کردن مبل بافرش های طرح افشان،مبل‌های راحتی یا استیل ساده است؛ زیرا این فرش‌ها با طرح و نقش یکنواخت و معمولاً با رنگ‌های خنثی بافته می‌شوند که این سادگی باعث می‌شود دکوراسیون جذاب‌تری داشته باشید.

نداشتن ترنج مرکزی وحاشیه، باعث معطوف نشدن توجه به مرکز فرش و درنتیجه بزرگ‌تر به نظر رسیدن فضای خانه شما می‌شود.ب رای فضاهای کوچک بهتر است از رنگ‌های روشن مانند صدفی استفاده کنید. رنگ‌های روشن باعث می‌شود فضاهای کوچک روشن ترشوند و نیز به سادگی با بقیه اجزا و رنگ‌های دکوراسیون هماهنگ می‌شوند.

مناسب ترین رنگ برای فرش افشان

رنگ هایی که با فرش طرح افشان هماهنگی دارند شامل رنگ های ملایم کرم ، طوسی ،سفید ، ذغالی  و برخی رنگ های خنثی مانند بژ و صدفی میشوند .این رنگ ها با طرح و نقش ملایم و یکنواخت بکار رفته در فرش های افشان، هماهنگی دارند و در دکوراسیون منزل باعث ایجاد حس آرامش و زیبایی چشم نواز می شوند . بهتر است از رنگ های تیره برای فضاهای کوچک و کم نور استفاده نشود زیرا رنگ های روشن فرش افشان، بهترین انتخاب برای این نوع فضاها هستند. 


خرید فرش بر اساس رنگرنگ فرش کودکانتخاب رنگ فرش
از رنگ فرش بیشتر بدانید

انواع نقش فرش‌ طرح افشان

فرش نقش افشان ماشینی مانند دیگر فرش‌های ماشینی، طرح و نقش خود را از طرح‌های با اصالت فرش دستباف الهام گرفته است. در این طرح‌ها باگذر زمان و باتوجه به نیاز و سلیقه مشتریان و نوآوری طراحان و نقاشان، به ‌مرور تغییراتی صورت گرفته که باعث به وجودآمدن انواع طرح های افشان شده است. طرح‌هایی که اغلب اصالت و زمینه اصلی خود را از طرح افشان گرفته‌اند اما با ترکیب شدن با طرح‌های اصیل و کلاسیک دیگر، طرحی نو به وجود آورده اند.

برخی از این طرح‌های برآمده از طرح افشان عبارتند از:

  • ترنج دار: همان‌طور که از نامش پیداست یک ترنج در وسط دارد.
  • دسته‌گل: در این طرح دسته‌گل‌ها و بته‌های کوتاه درختچه مانند، که کومه نامیده می‌شوند، جزو نقوش اصلی‌ هستند.
  • حیوانات: در این طرح حیوانات نقش اصلی را در شکل‌گیری طرح فرش بر عهده ‌دارند.
  • شکسته: این طرح نیز با خطوط شکسته همراه است.
  • اسلیمی: در نقشه فرش ازگل‌های ساده و خلوت استفاده‌شده است.
  • شاه‌عباسی: علت نام‌گذاری این طرح استفاده از یک گل مشهور در نقشه فرش به نام گل شاه‌عباسی است.
  • بندی: ا ین طرح گل های های مرتبط به هم را نشان می‌دهد.
  • اسلیمی کاشان: این طرح را گل های افشان در ترکیب با شاخه‌های دورانی ومنحنی که در میان ‌برگ‌ها قرار دارد، خلق کرده است.
  • شاخه پیچ: طرحی که در آن به نظر می‌رسد شاخه‌ها به هم ‌پیوستگی دارند و به ‌اصطلاح به ‌هم پیچیده‌اند.

سخن پایانی

فرش افشان به دلیل داشتن نقش و طرح زیبا و جذاب، ازمحبوب ترین و پر طرفدارترین فرش های بازار است. برای خرید فرش افشان بهتر است آشنایی کامل با انواع طرح، رنگ و نقش فرش داشته باشید. فروشگاه فرش افرند مجموعه متنوعی از فرش های طرح افشان را در اختیار خریداران و همراهان خود قراره داده است که هم به صورت اینترنتی خریداری کنید و همچنین برای خرید حضوری، کافی است به نشانی اصفهان، پل فلزی، ابتدای بلوار ملت مراجعه کنید و با شماره 03136249951 و 09102916008 تماس بگیرید یا به پشتیبان سایت پیام دهید و با اطمینان خاطر از قیمت فرش ماشینی، فرش مناسب و باکیفیت تهیه کنید.

اگه از مطلب خوشتون اومد. خوشحال میشیم امتیاز بدید.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۳ رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *