سبک زندگی, نگهداری و نظافت فرش

ترفندهای کاملا کاربردی پاک کردن لکه قهوه از روی فرش

پاک کردن لکه قهوه از روی فرش

نوشیدن قهوه هنگام صرف وعده صبحانه بر روی فرش‌های زیبا و رنگ روشن به‌خصوص زمانی که خواب‌آلوده هستید، یکی از اشتباهاتی است که ممکن است از شما یا هر کس دیگری سر بزند. ریختن قهوه روی فرش جزو اتفاقات آزاردهنده و درعین‌حال رایجی است که می تواند برای هر فرشی حداقل یک‌بار اتفاق بیفتد. قهوه یکی از نوشیدنی‌هایی است که لکه آن را به‌سختی می‌توان از بین برد، زیرا برخی نوشیدنی‌ها از جمله قهوه در دمای بالا حاوی ماده‌ای به نام تانن هستند. آیا شما هم با این معضل دست‌وپنجه نرم می‌کنید؟ خبر خوب این که لکه‌های قهوه دائمی نیستند، یعنی با انجام ترفندهای هوشمندانه‌ای می‌توانید فرش خود را لکه‌زدایی کنید تا ظاهر فرش شما به شکل روز اول شود. در این مقاله شما را با انواع ترفندهای معجزه‌آسا برای پاک کردن لکه قهوه از روی فرش آشنا خواهیم کرد؛ پس تا پایان مقاله با ما باشید.

ترفندهای پاک کردن لکه قهوه از روی فرش

معمولاً زمانی که روی فرشتان قهوه می‌ریزد شما شوکه می‌شوید و صحنه‌ای که با آن روبه‌رو می‌شوید ، یعنی مشاهده یک لکه قهوه‌ای تیره روی فرش، حتماً شما را ناامید می‌کند. علی‌رغم تصور عموم، حذف لکه قهوه از روی فرش امکان‌پذیر است و البته باید بگوییم که به‌هیچ‌عنوان کار سختی نیست. فقط کافی است شما طبق دستور‌العملی که ذکر می کنیم پیش بروید و تمام مراحل را بادقت زیاد و قدم‌به‌قدم مطابق با آن انجام دهید. گاهی ممکن است بعد از ریختن قهوه روی فرش، شما  درگیر کار دیگری هستید و زمان کافی در اختیار ندارید که بتوانید بلافاصله لکه را از بین ببرید. در چنین مواقعی بهتر است مقداری نمک روی ناحیه موردنظر بریزید. نمک رطوبت و رنگ‌دانه‌های قهوه را از فرش می‌گیرد و به‌عنوان یک پاک‌کننده طبیعی عمل می‌کند. از این روش برای لکه‌ چای هم می‌توانید استفاده کنید؛ زیرا نمک به‌سرعت لکه‌ را از فرش بیرون می‌کشد. سپس در فرصت مناسب با روش‌هایی که در ادامه ذکر می کنیم، می‌توانید لکه را به‌صورت اصولی از بین ببرید.

از بین برده لکه تازه قهوه

همان لحظه که قهوه روی فرش شما می‌ریزد می‌توانید به‌سرعت با این روش لکه را از بین ببرید. ابتدا یک پارچه سفید و تمیز را به‌ آرامی روی لکه بکشید. توجه داشته باشید که نباید لکه را مالش دهید؛ زیرا لکه به عمق الیاف فرش رسوخ خواهد کرد. پس فقط کافی است که دستمال را به‌ آرامی روی لکه بکشید. 

تمیز کردن لکه قهوه از روی فرش

روش دیگری نیز وجود دارد. گرچه محلول‌های شیمیایی پاک‌کننده زیادی برای حذف لکه از روی فرش وجود دارد؛ امن‌ترین و اثربخش‌ترین روش، استفاده از محلول‌های طبیعی است. یکی از بهترین محلول‌های طبیعی سرکه سفید است! برای شروع ابتدا دو فنجان آب گرم را با یک قاشق غذاخوری مایع ظرف‌شویی و دو قاشق سرکه سفید با هم مخلوط کنید. سپس با استفاده از یک تکه پارچه سفید تمیز محلولی که درست کردید را به‌آرامی روی فرش بکشید. بعد از گذشت 15 الی 30 دقیقه محل موردنظر را با پارچه‌ای که با آب سرد خیس کرده‌اید تمیز کنید و صبر کنید که آن محل خشک شود.


تمیز کردن انواع لکه روی فرشتمیز کردن لکه زرد روی فرشتمیز کردن لکه خون روی فرش
بیشتر بدانید…

پاک کردن لکه قهوه از روی فرش با مایع‌ظرفشویی

از مواد پاک‌کننده‌ای که برای از بین بردن لکه قهوه از روی فرش بسیار مؤثر هستند، می‌توان به مایع ظرف‌شویی و مایع لباس‌شویی اشاره نمود. البته توجه این نکته بسیار مهم است: این روش مخصوص زمانی است که لکه هنوز مرطوب است و خشک نشده است. در این روش ابتدا یک دستمال‌کاغذی حوله‌ای تمیز روی لکه بگذارید و آن را روی فرش فشار دهید تا رطوبت فرش گرفته شود.

درصورتی‌که لکه خشک باشد آن را کمی با آب سرد مرطوب کنید. سپس مایع موردنظر را به شکلی که در کل لکه نفوذ کند بریزید. حدود نیم ساعت یا حتی بیست دقیقه صبر کنید. در مرحله بعد شروع به تمیز کردن آن به  صورت دایره‌وار و از خارج به داخل بکنید.

پاک کردن لکه قهوه از روی فرش

  • در مرحله اول به شما پیشنهاد می‌کنیم که همان ابتدا که هنوز لکه فرش خیس است، آن را به‌وسیله یک پارچه تمیز مرطوب پاک کنید. یعنی سریع عمل کنید و صبر نکنید تا قهوه خشک شود. اما اگر لکه خیس نیست و مدتی از آن گذشته باشد بهتر است از روش‌های دیگری استفاده کنید.
  • تا جای ممکن بهتر است از مواد طبیعی به جای شوینده‌های قوی استفاده کنید.
  • پاک کردن لکه قهوه کهنه از روی فرش (روش اول)

    ممکن است حین خانه‌تکانی شب عید متوجه یک لکه قدیمی قهوه بر روی فرش شوید. یا اینکه زمانی که قهوه روی فرش ریخت شما وقت نکنید آن را پاک کنید و آن را به چند روز بعد موکول کنید. در این صورت دیگر لکه تازه و مرطوب نیست. در مواقعی که با لکه قهوه قدیمی سروکار دارید باید از دستورالعمل زیر استفاده کنید.

    موادی که برای این دستورالعمل نیاز است عبارت است از صابون مراغه اصل، آب، یک تکه اسفنج یا پارچه سفید تمیز، جوش‌شیرین و سرکه.

    برای شروع، آب، دو قاشق جوش‌شیرین، یک فنجان سرکه و صابون را باهم مخلوط کنید. برای اینکه اقدام شما اثربخش باشد، ابتدا باید لکه را کمی خیس کنید و اجازه دهید رطوبت به عمق لکه نفوذ کند. در مرحله بعد ترکیبی که تهیه کردید را روی لکه بریزید و بگذارید ترکیب، کل لکه را پوشش دهد. حدود سی دقیقه صبرکنید و سپس با دستمال تمیز یا اسفنج روی آن قسمت بکشید. در مراحل بعد می‌توانید از مخلوط سرکه سفید استفاده کنید. این مراحل را تا زمانی که لکه پاک شود ادامه دهید.

    پاک کردن لکه قهوه از روی فرش

    حذف لکه‌های قدیمی قهوه از فرش (روش دوم)

    طبیعتاً ازآنجایی‌که قهوه ماده‌ای ارگانیک و طبیعی است؛ پس بهترین روش استفاده از پاک‌کننده‌های طبیعی و ارگانیک است. در مواقعی که مواد بالا را در منزل نداشتید، می‌توانید از یک ترکیب دیگر برای این‎ کار استفاده کنید. در این روش فقط به جوش‌شیرین و کمی آب احتیاج دارید. برای شروع جوش‌شیرین را با مقداری آب مخلوط کنید سپس آن را کامل هم بزنید تا به خمیری غلیظ تبدیل شود. سپس خمیر را روی لکه بمالید و آن قسمت را مقداری ماساژ دهید. صبر کنید تا قسمت موردنظر کاملاً خشک شود. سپس به‌وسیله یک برس کوچک، باقیمانده خمیر را از فرش جدا کنید و بعد آن محل را جاروبرقی بکشید تا خمیرهای خشک شده کاملاً از فرش جدا شوند. اگر متوجه شدید که لکه هنوز از بین نرفته، مراحلی که ذکر کردیم را آن‌قدر تکرار کنید که لکه کاملاً محو شود.

    سایر روش‌ها برای لکه‌زدایی فرش 

    • درصورتی‌که مایل به استفاده از مواد شوینده‌ مخصوص فرش و شامپو فرش‌های حاوی پراکسید هیدروژن هستید، ابتدا محلول را روی قسمت کوچکی از فرش که در معرض دید نیست امتحان کنید. اگر آسیبی به فرش، بافت و رنگ آن وارد نکرد، سپس محلول را روی لکه بکشید.
    • استفاده از آب گازدار برای لکه‌زدایی فرش از قهوه. آب گازدار را روی لکه فرش بریزید و بعد از گذشت 20 دقیقه آن را با یک حوله یا تکه پارچه سفید و تمیز پاک کنید.

    سخن پایانی

    در این مقاله متوجه شدید که لکه‌هایی مثل قهوه می توانند بر روی فرش ماندگار نباشند. تمیز کردن لکه قهوه با یک سری روش‌های ساده و ابتدایی امکان‌پذیر است. با روش‌هایی ساده و به همراه داشتن موادی مثل سرکه سفید، جوش‌شیرین و مایع ظرف‌شویی، به‌راحتی می‌توانید لکه‌های قهوه را از روی فرش خود محو کنید و فرش شما شبیه روز اول شود. 

    اگه از مطلب خوشتون اومد. خوشحال میشیم امتیاز بدید.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۳ رای

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *