فرش ماشینی

نایلون یا پلی استر؛ بهترین الیاف فرشی ماشینی کدام است؟

بهترین الیاف فرشی ماشینی

درمیان انبوه تنوع نخ وجنس الیاف فرش ماشینی، خرید گاهی می‌تواند سخت و دشوار باشد. حتما هنگام خرید فرش ماشینی نام الیاف مختلف بکار رفته در فرش را شنیده‌اید و قطعاً برای شما سؤال پیش‌آمده کدام جنس الیاف برای نخ خاب فرش مناسب‌تراست. به‌طورکلی نمی‌توان گفت کدام الیاف نسبت به الیاف دیگر برتری دارد، زیرا هرکدام ویژگی‌های خاص خود را دارد.

نایلون و پلی استر دو مورد از محبوب‌ترین مواد در بازار برای الیاف فرش ماشینی (نخ فرش ماشینی) هستند. با توجه به نیاز، محیط و بودجه خود می‌توانید انتخاب کنید که کدام یک برای شما بهترین است. خیلی از افراد در هنگام خرید فرش نمی‌دانند که باید فرش با کدام الیاف را انتخاب کنند. این مقاله به شما کمک می‌کند که بتوانید به راحتی الیاف فرش ماشینی مورد نظر را بررسی کنید و انتخاب بهتری داشته باشید. در ادامه، برخی از تفاوت‌های کلیدی فرش‌های نایلونی و پلی استر را بررسی خواهیم کرد.

نایلون یا پلی استر

  • در مکانهایی با رفت و امد بالا استفاده از فرش های اکریلیک و نایلون که مقاومت بالایی دارند توصیه می شود.
  • نرمی و لطافت فرش های پلی استر باعث می شود گزینه بهتری برای اتاق خواب و یا حتی اتاق کودکان باشد.
  • الیاف پلی استر بعلت آب گریز بودن نسبت به لکه مقاوم بوده و برای مکان هایی که نیاز به نظافت روزانه دارند انتخاب مناسبی است.
  • جهت مقایسه الیاف نایلون یا پلی استر متن مقاله را بصورت کامل مطالعه کنید.
  • دوام الیاف فرش ماشینی

    یکی از مهمترین مواردی که در خرید فرش باید به آن توجه ویژه داشت، دوام فرش است. بیشتر افراد فرشی را می‌خواهند که در برابر فرسودگی روزانه مقاوم باشد و تا حدود یک دهه آینده همچنان زیبا به نظر برسد.

    الیاف فرش نایلونی، بسیار بادوام است و مدت‌هاست که به عنوان بادوام‌ترین الیاف فرش مصنوعی در نظر گرفته می‌شود . پلی استر به طور کلی الیافی با دوام کمتر نسبت به نایلون در نظر گرفته می‌شود. همچنین فاقد انعطاف‌پذیری است و معمولا در زمان کمتری نسبت به نایلون به دلیل رفت و آمد، علائم سایش را نشان می‌دهد.


    الیاف نایلونمحصولات فرش کلاسیک ماشینیمحصولات فرش پتینه

    توجه به این نکته ضروری است که فرش‌های نایلونی و پلی استر هر دو در کیفیت‌های گسترده‌ای در دسترس هستند و یک فرش پلی استر درجه یک ممکن است بهتر از فرش نایلونی با عیار پایین باشد. توصیه ما به شما این است که هنگام مقایسه دو فرش مختلف، مطمئن شوید که کیفیت آن‌ها برابر باشد.

    مقاومت در برابر لکه

    وقتی صحبت از مقاومت در برابر لکه می‌شود، پلی استر جلوتر از نایلون حرکت می‌کند. پلی استر یک الیاف آبگریز است، در حالی که نایلون بسیار جاذب است. تقریبا می‌توان گفت که تمام فرش‌های موجود در بازار امروزه دارای خاصیت محافظت از لکه هستند. فرش‌های پلی استر و نایلون هر دو در برابر لکه‌ها مقاومت بالایی دارند. حتی اگر نایلون به تنهایی نسبت به پلی استر در برابر لکه مقاوم‌تر باشد، فرش نایلونی که ترمیم شده باشد، بازهم می‌تواند در برابر لکه مقاومت کند.

    برخی از نایلون‌ها با محلول رنگ می‌شوند، به این معنی که رنگ به جای اینکه فقط روی سطح باشد، به طور کامل از فیبر عبور می‌کند. رنگرزی محلول به طور چشمگیری مقاومت لکه و مقاومت در برابر محو شدن نایلون را افزایش می‌دهد.

    سازگاری با محیط زیست

    در سال‌های اخیر، پیشرفت‌های زیادی در بهبود سازگاری با محیط زیست الیاف نایلون صورت گرفته است. بسیاری از فرش‌های نایلونی در پایان عمر مفید خود قابل بازیافت هستند. همچنین، تعداد فزاینده‌ای از فرش‌های نایلونی از محتوای بازیافتی ساخته می‌شوند. به طور کلی، برخی از فرش‌های نایلونی را می‌توان بازیافت کرد و مجددا از آن‌ها استفاده کرد. این فرش‌ها مزایای زیست محیطی قابل توجهی دارد.

    فرش‌های نایلونی و پلی استر هر دو می‌توانند سازگار با محیط زیست باشند. اما مراقب باشید، زیرا همه‌ی فرش‌ها این ویژگی‌ها را ندارند. حتما برچسب‌های سازنده را بخوانید و در هنگام خرید با فروشنده فرش در مورد اینکه کدام فرش‌ها سازگار با محیط زیست هستند، صحبت کنید.

    نرمی و لطافت

    میزان نرمی و لطافت شاید مهمترین عامل در انتخاب فرش باشد، زیرا اغلب یکی از دلایل اصلی برای خرید فرش، این است که فرش نسبت به سطوح سخت، نرمی و لطافت دارد. خوشبختانه امروزه فرش‌هایی با نرمی و لطافت بالا تولید می‌شوند و به لطف تولید الیاف، فرش‌ها در رشته‌های نازک‌تر و ظریف‌تر در بازار دیده می‌شوند.

    فرش‌های نایلونی و پلی استر هر دو دارای زیردستی تقریبا نرم و لطیف هستند، بدون اینکه تفاوت قابل توجهی بین هرکدام از این الیاف وجود داشته باشد.

    هزینه

    یکی دیگر از عوامل تعیین کننده در انتخاب بهترین الیاف فرش مصنوعی، هزینه است. به طور کلی، نایلون گران‌ترین الیاف مصنوعی برای تولید فرش است، بنابراین برای انتخاب یک فرش نایلونی معمولا باید کمی بیشتر از یک فرش با الیاف پلی استر هزینه کنید .

    البته این را هم بگوییم که فرش‌هایی با الیاف نایلون‌ با قیمت پایین‌تر و پلی استرها با قیمت بالاتر وجود دارند. برای اطلاع از قیمت فرش ماشینی می‌توانید به مقاله «قیمت فرش ماشینی افرند» مراجعه کنید.

    نایلون در مقابل پلی استر؟ کدام را انتخاب کنیم؟

    نایلون یا پلی استر

    همانطور که می‌بینید، هرکدام از این دو الیاف‌ فرش ماشینی خصوصیات خاص خود دارند و نمی‌توان در مورد بهترین الیاف فرش صحبت کرد. هر کدام از این الیاف‌ها مزایا و معایب خود را دارند و شما باید با توجه به موارد گفته شده تصمیم بگیرد که کدام نوع را خریداری کنید. اگر به دنبال فرشی هستید که در شرایط ترافیکی سنگین در ۱۰ سال آینده عملکرد خوبی داشته باشد، فرشی با الیاف نایلون احتمالا بهترین گزینه شما خواهد بود. اگر هم با توجه به شرایطتتان هزینه بزرگترین دغدغه شماست، احتمالاً بتوانید فرشی با الیاف پلی استر را انتخاب کنید.

    الیاف طبیعی تنسل و بامبو

    به طور کلی الیاف طبیعی با بدن انسان سازگاری بیشتری دارند و هر دو این الیاف از گیاه تولید می‌شوند.در تولید فرش بامبو از الیاف بامبو استفاده می‌شود، این الیاف از جنس سلولز هستند و از پالپ گیاه بامبو به دست می‌آیند. بامبوها پس از بریده شدن در کارخانه با هیدروکسید سدیم مخلوط می‌شوند تا سلولز موجود در ساقه بامبو به‌صورت محلول درآید. سپس توسط مواد و ترکیبات شیمیایی دیگری به‌صورت رشته ‌رشته درمی آیند و در مرحله بعد ریسیده و خشک می‌شوند. وجود این الیاف طبیعی در فرش ماشینی باعث می‌شود تا ویژگی های منحصر به فردی به فرش افزوده شود.

    درتولید نخ تنسل، از چوب درخت اکالیپتوس به روش نانو بهره برداری می‌شود و درنهایت الیافی ساخته می‌شود که حالت سلولزی دارد.از مهمترین ویژگی‌های نخ تنسل می‌توان به نرم بودن سطح آن اشاره کرد.  به همین خاطر فرش‌هایی که با نخ تنسل بافته می‌شوند، نرمی و درخشندگی بسیار بالایی دارند. از دیگر نکات فرش‌های بافته شده با نخ تنسل، همانند نخ بامبو می توان به قابلیت رنگرزی بسیار خوب آن ها اشاره کرد. رنگ پذیری نخ تنسل و بامبو حتی در مقایسه با نخ پنبه بیشتر است و به همین دلیل  فرش های بامبو دارای رنگ های خاص و کم نظیر است.

    با اطلاعاتی که در متن به آن‌ها اشاره کردیم، می‌توانید نیازهای فرش خود را در نظر بگیرید و تعیین کنید که کدام نوع الیاف فرش ماشینی برای خانه شما مناسب است. اگر هم نظری در این زمینه دارید، می‌توانید نظرات و انتقادات خود را با ما و همراهان فرش افرند در میان بگذارید.

    اگه از مطلب خوشتون اومد. خوشحال میشیم امتیاز بدید.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۳ رای

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *