فرش دستباف, مقالات افرند

در مورد فرش ترنج‌دار و بدون ترنج چیزی می‌دانید؟

فرش با ترنج و بدون ترنج

شاید تا به حال اصلا در مورد فرش با ترنج و فرش بدون ترنج چیزی نشنیده باشید. فرش طرح افشان یا فرش بدون ترنج یکی از محبوب‌ترین فرش‌ها که تنوع بالایی دارد. یکی از طرح‌های جالب این فرش نوعی طرح است که اطراف فرش پوشیده از گل‌های ریز است. امروزه این نوع فرش‌ها طرفداران زیادی دارد. در گذشته معمولا طرح این فرش به همین صورتی بود که به آن اشاره کردیم یعنی تمرکز اصلی بر گل‌ها ریز اطراف فرش بود.

این در حالی است که کم کم این طرح‌ها حذف شد و امروزه از گل‌های پراکنده برای طرح‌های این فرش استفاده می‌شود. یک نمونه زیبا از طرح‌های این فرش، فرش ترنج کاشان است که طرفداران زیادی دارد. در ادامه این مقاله از مقالات افرند با موضوع فرش با ترنج و بدون ترنج با ما همراه باشید. تمامی تلاش ما این است که بتوانیم شما را با این نوع فرش و ویژگی‌هایی آن آشنا کنیم تا بتوانید انتخاب بهتری داشته باشید.

فرش بدون ترنج چیست؟

به بیان ساده، فرشی که در وسط آن هیچ طرح گلی نباشد و همچنین دارای حوض نباشد، فرش بدون ترنج یا افشان نامیده می‌شود. فرش بدون ترنج فرش بدون گل وسط و حاشیه است. این نوع فرش یکی از فرش‌های اصلی ایرانی است که از گذشته به عنوان فرش دستباف استفاده می‌شد. البته هنوز هم طرفداران زیادی دارد.

ترنج در معنای لغت به معنای «بادرنگ» است. میوه‌ای است که از پوست آن مربا می‌سازند. فرش‌های ترنج بر خلاف فرش بدون ترنج به نوعی طراحی شده است که در وسظ آن گل و حوض نمایان است. این نوع فرش به نوع زیبایی طراحی شده است که در برخی از مکان‌ها انتخاب آن می‌تواند جلوه زیبایی به محیط موردنظر ببخشد. در فرش افشان گل‌هایی پراکنده اما به‌هم‌پیوسته یک نقشه منسجم مبتنی بر نقوش اسلیمی و ختایی را ایجاد می‌کنند.

علت نامگذاری طرح افشان این است که به نحوه‌ای تولید شده است که گل، برگ و شاخه‌های در تمامی فرش افشانده شده‌اند و به نوعی پراکندگی نقوش در این نوع فرش به وضوح دیده می‌شود. طراحی این فرش، آن را به یک فرش منحصربفرد و جذاب تبدیل کرده است که می‌تواند طرح‌های متنوعی داشته باشد و بر اساس سلیقه افراد انتخاب شود. فرش بدون ترنج سرمه ای، فرش بدون ترنج قرمز و … از جمله رنگ‌های اصلی این فرش است که برای سالن پذیرایی مناسب است.

استفاده از فرش بدون ترنج یا همان طرح افشان، می‌تواند باعث بزرگ نشان دادن فضا شود؛ به این دلیل که طرح لچک و ترنج ندارد؛ بنابراین می‌تواند برای فضاهای کوچک گزینه مناسبی باشد.


جایگاه فرش در دکوراسیونفرش ماشینی 1200 شانه گل برجستهفرش برای دکوراسیون مدرن
بیشتر بدانید…

فرش ماشینی طرح افشان برای چه مکان‌هایی مناسب است؟

برای فرش جهیزیه 

با توجه به ویژگی‌هایی که فرش‌های طرح افشان دارند، برای خانه‌های لوکس و شیک گزینه خوبی است؛ نداشتن ترنج و طرح های شلوغ می‌تواند در خانه‌هایی که مدرن کار شده‌اند باعث زیبایی محیط شود. بنابراین شما به راحتی می‌توانید این نوع فرش را برای جهیزیه خریداری کنید. بنابراین فرش افشان بدون حاشیه را می‌توانید به راحتی برای سالن‌های بزرگ تهیه کنید.

برای خانه‌های کوچک

فرش‌های افشان به دلیل پراکندگی گل‌ها، باعث بزرگ‌ترن نشان دادن فضا می‌شوند. اگر قرار است این نوع فرش‌ها را برای اتاق پذیرایی استفاده کنید؛ پیشنهاد ما به شما این است که برای رنگ زمینه فرش از یک رنگ روشن مانند کرم استفاده کنید. استفاده از این نوع فرش‌ها چیدمان را هم راحت‌تر می‌کند به این دلیل که دارای عدم طرح لچک و ترنج است.

حذف تقارن و قرینگی و پراکندگی گل‌ها باعث ایجاد چیدمان بهتر می‌شود و این چیزی است که باعث شد طی این سال‌های اخیر طرفداران زیادی داشته باشد.

قیمت فرش طرح افشان 

فرش طرح افشان
قیمت طرح فرش افشان

فرش ماشینی طرح افشان در انواع مدل‌های ۷۰۰، ۱۰۰۰ و ۱۲۰۰ شانه، تولید می‌شود که شما می‌توانید با توجه به مکان موردنظر یکی از این انواع را خریداری کنید. قیمت این نوع فرش به دلیل اینکه ریز بافت است؛ نسبت به سایر فرش‌ها کمی گران‌تر می‌باشد. اما کیفیت بالایی هم دارد. فرش طرح افشان ۱۲۰۰ شانه گل برجسته هم به دلیل ظرافت و زیبایی به فرش‌های دستبافت شبیه هستند و معمولا برای پذیرایی استفاده می‌شوند.

فرش افشان ۷۰۰ شانه به دلیل داشتن نقشه زیبا و مدرن و قیمت مناسب معمولا بیشتر مورد استقبال افراد قرار می‌گیرد. امروزه این نوع فرش در میان ایرانیان طرفداران بیشتری دارد و معمولا برای اتاق پذیرایی و نشیمن قابل استفاده است. امروزه نسبت به گذشته، فرش با ترنج و بدون ترنج در رنگ‌ها و تنوع بالا بافته می‌شوند و دست خریداران برای انتخاب یک فرش که با دکوراسیون منزل تطبیق داشته باشد، باز است.

خرید فرش طرح افشان از فروشگاه افرند

مجموعه فرش افرند، از سال 1373 در زمینه‌ی تولید، عرضه و صادرات فرش ماشینی فعالیت داشته است، حاصل این تجارب را طی فرآیندی علمی و مطابق با اصول و مبانی بازاریابی جدید، پیاده سازی نموده و در جهت رونق بیشتر این هنر فعالیت نماید.

فروشگاه افرند یکی از فروشگاه های معتبر در زمینه فروش فرش است که انواع فرش طرح خشتی را در طرح‌های متفاوت با قیمت مناسب و مقرون به صرفه به خریداران عرضه می‌کند. برای تجربه خرید بهتر می‌توانید با ما مشورت داشته باشید. ارسال رایگان، تضمین قیمت، تضمین کیفیت و حتی پشتیبانی رایگان از مهمترین خدماتی است که ما برای مشتریان در نظر می‌گیریم.

نکات فرش با ترنج و بدون ترنج

  • استفاده از فرش بدون ترنج یا طرح افشان، باعث بزرگ نشان دادن فضا می‌شود و برای فضاهای گوچک گزینه مناسبی است.
  • فرش طرح افشان 1200 شانه گل برجسته، به دلیل ظرافت و زیبایی به فرش های دستباف شبیه هستند که معمولا برای اتاق های پذیرایی استفاده می‌شوند.

شما عزیزان می‌توانید با مراجعه به گالری فرش فروشگاه افرند انواع گوناگونی از این فرش را با کیفیت عالی و الیاف درجه یک بیابید و از میان آن‌ها انتخاب کنید. اگر سوالی در این زمینه دارید که ما در این مقاله به آن جواب ندادیم، می‌توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید. اطمینان داشته باشید که ما تمام راهنمایی‌های لازم را در اختیار شما قرار خواهیم داد.

اگه از مطلب خوشتون اومد. خوشحال میشیم امتیاز بدید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۸ رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *