نگهداری و نظافت فرش

تمیز کردن لکه خون از روی فرش با راهکارهای موثر و در عین حال ساده

How to remove blood stains from carpets

قطعا برای شما هم پیش آمده که نگران باشید که چگونه می‌توانید لکه خون را از روی فرش ماشینی پاک کنید! قرمز بودن خون می‌تواند باعث شود که لکه خون را به سختی بتوان از روی فرش پاک کرد. هموگلوبین موجود در خون به الیاف فرش می‌چسبد؛ بنابراین، اگر خون روی فرش شما ریخته می‌شود، باید در کسری از ثانیه آن را پاک کنید. روش ترجیحی شما برای تمیز کردن خون از فرش، به خشک یا تازه بودن لکه خون بستگی دارد. بهتر است بدانید که خون خشک شده به روش‌های سخت‌تری پاک می‌شود. به طور کلی برای اینکه در مورد روش های تمیز کردن لکه خون از روی فرش بدانید، تا انتهای این مقاله را بخوانید.

نحوه  پاک کردن خون تازه از روی فرش

نحوه  پاک کردن خون تازه از روی فرش

برای پاک کردن لکه خون، بهتر است زمانی که خون تازه است، فرش را تمیز کنید.  برای پاک کردن خون تا جایی که می‌توانید از یک پارچه تمیز یا یک حوله استفاده کنید. پارچه برای از بین بردن لکه، بسیار موثر است، اما اگر نگرانید که پارچه‌تان لکه دار شود، می‌توانید از دستمال کاغذی هم استفاده کنید.

تمیز کردن را از لبه‌های فرش نقطه شروع کنید و به سمت مرکز فرش حرکت کنید. نقطه لکه را مالش ندهید؛ چرا که این کار فقط باعث گسترش بیشتر آن در الیاف فرش می‌شود. یک بطری اسپری را با آب سرد پر کنید و به آرامی روی لکه خون بپاشید و بگذارید یک یا دو دقیقه بماند. در نظر داشته باشید که آب زیاد می‌تواند به فرش شما آسیب برساند. برای تمیز کردن از لبه های لکه شروع کنید و بسمت مرکز لکه حرکت کنید.

۷ راه برای از بین بردن لکه چای از روی فرش چگونه لکه‌های زرد فرش را از بین ببریم؟استفاده از شامپو فرش

هرگز آب داغ یا گرم را روی لکه خون نمالید. دمای بالا، نه تنها لکه را از بین نمی‌برد، بلکه باعث می‌شود لکه خون برای همیشه روی فرش بماند. سعی کنید مراحل تمیز کردن را چند بار تکرار کنید. پس از دفعات بی‌شماری اگر لکه همچنان وجود داشت، سعی کنید از نمک استفاده کنید. در یک کاسه کوچک، مخلوطی از نمک و آب سرد درست کنید. مقدار کمی از مخلوط را مستقیماً روی لکه خون بمالید و بگذارید چند دقیقه بماند.

از مواد شوینده برای تمیز کردن لکه خون  استفاده نکنید

از هرگونه صابون یا مواد شوینده حاوی لانولین یا سفید کننده  برای از بین بردن لکه خون خودداری کنید، زیرا این مواد می‌توانند به فرش آسیب بزنند و رنگ آن را تغییر دهند.

وقتی لکه خون از بین رفت، باید فرش‌تان را خشک کنید. سریع‌ترین راه برای خشک کردن فرش استفاده از پنکه است.  پنکه را در  مقابل قسمت مرطوب فرش قرار دهید و اجازه دهید چند ساعت روشن باشد تا فرشتان به خوبی خشک شود. برای تسریع در فرآیند خشک کردن، می‌توانید از دستمال کاغذی یا حوله خشک نیز برای بیرون کشیدن رطوبت از فرش استفاده کنید.

چگونه خون خشک شده را از بین ببریم؟

برای از بین بردن لکه خون خشک شده، بهترین کار این است که به آرامی با کمک یک چاقو، خون خشک شده را پخش کنید. البته یادتان باشد که نباید این روش را روی فرش‌های گران‎‌قیمت امتحان کنید؛ چرا که استفاده از چاقو شاید باعث پاره شدن الیاف فرشتان شود.

شامپو و آمونیاک

پاک کردن خون خشک شده از روی فرش

آمونیاک یکی از موثرترین راه‌ها برای از بین بردن لکه خون از هر سطحی است. با این حال، باید با احتیاط رفتار کرد؛ زیرا ممکن است به الیاف فرش آسیب برساند یا رنگ آن را تغییر دهد.شما به راحتی می‌توانید از آمونیاک به تنهایی استفاده کنید، اما بهتر است با مواد شوینده شروع کنید تا این روند ادامه یابد.

یک فنجان آب را در یک بطری بریزید و دو قاشق چایخوری شامپو به آن اضافه کنید. می‌توانید از مایع ظرفشویی نیز استفاده کنید. مخلوط را خوب تکان دهید و محل را روی لکه خون اسپری کنید و بگذارید دو دقیقه بماند تا لکه از بین برود.

فرش پتینه ماشینی افرند ۵۰۰ شانه گل برجستهفرش پتینه ماشینی افرند ۷۰۰ شانه گل برجسته

پاک کننده آنزیم

آنزیم‌ها به باکتری‌ها کمک می‌کنند تا مواد آلی مانند استفراغ، ادرار، مدفوع و خون را تجزیه کنند. شما می‌توانید هر پاک کننده مبتنی بر آنزیم برای از بین بردن لکه خون از روی فرش استفاده کنید.

پاک کننده‌های آنزیمی، روش موثری هستند، اما نباید روی فرش‌های ابریشمی یا پشمی استفاده شوند. آنزیم‌ها ممکن است الیاف را همراه با خون تجزیه کنند.

سخن پایانی

لکه خون روی فرش

  • استفاده از حوله نازک و یا دستمالی با قدرت جذب بالا.
  • عدم استفاده از آب گرم در پاک کردن لکه های حاصل از خون.
  • شستشوی محل لکه حاصل از خون با محلول آب سرد ونمک و تکرار این عمل.

تمیز کردن لکه خون از روی فرش دشوار است، اما مطمئنا غیرممکن نیست. با اقدام سریع و استفاده از روش‌های صحیح می‌توانید فرش خود را به راحتی تمیز کنید.

همیشه به یاد داشته باشید که بهتر است لکه خون را به سرعت تمیز کنید و نگذارید که مدت زمان طولانی روی فرش باقی بماند. مالش فرش می‌تواند باعث نفوذ خون به الیاف شود و برداشتن لکه خون را سخت‌تر کند. یادتان باشد که همیشه برای تمیز کردن از آب سرد استفاده کنید؛ زیرا از چسبیدن خون به فرش جلوگیری می‌کند، تا باعث افزایش طول عمر فرش شود.

اگه از مطلب خوشتون اومد. خوشحال میشیم امتیاز بدید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

نوشته های مشابه

2 دیدگاه در “تمیز کردن لکه خون از روی فرش با راهکارهای موثر و در عین حال ساده

  1. نازنین مقامی گفت:

    سلام ممنون از مقاله خوبتون، من توی مجله افق اقتصادی خوندم اجیل میتونه به رفع لکه خون روی فرش کمک کنه، خواستم بدنم درسته؟ ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. Manager گفت:

      سلام و ارادت، سپاس از حسن نظر شما، در این مورد به چنین مطلبی تاکنون برخورد نکرده ایم. اگه توضیحات بیشتری در این مورد داده باشند احتمالا می تونیم نظر خودمون را خدمتتون تقدیم کنیم. با تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *