راهنمای خرید فرش, سبک زندگی, فرش ماشینی

فرش نازک یا فرش ضخیم ، مسئله این است.

فرش نازک فرش ضخیم

فرش ماشینی در شانه و تراکم های مختلف بافته می‌شوند که بعضی از آنها ضخیم‌تر و بعضی نازک‌ترهستند .اگرچه ضخامت در کیفیت و ماندگاری فرش چندان اثرگذار نیست ولی هنوز برای افرادی ضخامت فرش مهم است. به طور کلی هرچه شانه فرش کمتر باشد ارتفاع نخ خاب بیشتر ودرنتیجه فرش ضخیم‌ ترمی‌شود ؛ هرچه فرش ریزبافت‌تر و متراکم‌تر باشد به دلیل ارتفاع کم نخ خاب، فرش نازک‌ ترمی‌شود . اگر مایل هستید که بدانید کدام فرش برای شما مناسب‌تر است  و همچنین فرش چند شانه خوب است، پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

فرش ضخیم

بسیاری معتقد هستند که نشستن بر روی فرش ضخیم لذت بخش است. پس اگر از آن دسته افرادی هستید که ترجیح می‌دهند روی زمین بنشینند، بهترین گزینه برای شما فرش ضخیم است. اصطلاحاً به فرش‌هایی که ارتفاع نخ خاب حدوداً9 تا 11 میلی متر دارند فرش ضخیم گفته می‌شود. فرش‌های ضخیم را می‌توان برای اکثر قسمت‌های خانه مانند فرش اتاق خواب، پذیرایی ، فرش اتاق کودک و فرش آشپزخانه استفاده کرد. نمونه‌هایی از فرش های ضخیم شامل فرش‌های 500 شانه و 700  شانه می شود.

برای اتاق کودک فرش‌های 500 شانه و 700 شانه بسیار مناسب است .به این دلیل که این نوع فرش‌ها خیلی نرم است و در صورتی که بچه بر روی این نوع فرش‌هابه زمین بخورد ضربه‌ زیادی به او وارد نمی‌ شود. اگر شما طرفدار فرش سنتی و گبه هستید لازم است بدانید که این نوع فرش‌ها نیز ضخیم هستند.


فرش تراکم بالا خوبه یا پایینفرش 700 شانهفرش 1200 شانهفرش 1500 شانه
از شانه فرش بیشتر بدانید…

ویژگی‌های فرش ضخیم

  • نشستن روی فرش ضخیم لذت بخش است، اینگونه فرش‌ها نرم هستند و عایق سرما و گرما می باشند.
  • فرش ضخیم سنگین است و به راحتی سُر نمی‌خورد.
  • قیمت فرش 700 شانه پایین تر از فرش 1200 شانه و 1500 شانه است.
  • فرش‌های ضخیم ، معمولا برای مکان‌های پر رفت و آمد و شلوغ مناسب هستند.

فرش‌های با ضخامت بالا برای چه فضاهایی در خانه مناسب هستند؟

این فرش‌ها می‌توانند برای اتاق کودک هم گزینه مناسبی باشند. ضخامت آن‌ها هم مانع انتقال سرما و گرمای کف اتاق به بدن کودک می‌شود و هم سفتی و سختی زمین را کاهش می‌دهد که در این صورت امنیت کودک در اتاق بیشتر می شود. البته در صورت استفاده از این فرش‌ها در اتاق کودک به نظافت بیشتری احتیاج خواهیم داشت. شانه و تراکم پایین فرش‌های 500 شانه و 700 شانه باعث می‌شود تا گرد و خاک بیشتر به داخل بافت فرش نفوذ کند، بنابراین باید در فواصل کوتاه‌‌تری جارو و گرد گیری شوند.

موضوع دیگر در مورد این فرش ها نوع نخ‌های به کار رفته در آن ها است.بعضی از فرش‌های 500 شانه و 700 شانه با نخ‌های اکرولیک و پلی پروپیلن معمولی بافته شده‌اند. این موضوع در پرز فرش قطعاً اثر نامطلوبی دارد. طبیعتاً این فرش‌ها نسبت به نمونه‌هایی با شانه و تراکم بالاتر پرزدهی بیشتری دارند. البته در مورد فرش کودک کمی فرق می‌کند. با این که فرش کودک معمولاً 500 شانه و یا 700 شانه است اما در بافت آن از نخ‌های پلی پروپیلن هیت ست شده استفاده می شود. نخ‌هایی که به دلیل  هیت‌ست شدن پرزدهی ندارند و به سلامت کودک آسیبی نمی‌زنند. هنگام انتخاب فرش حتماً به هیت ست بودن نخ خاب فرش دقت کنید.

فرش نازک

امروزه با پیشرفت تکنولوژی،فرش‌ها ریز بافت تر شده‌اند.اصطلاحاً تعداد گره‌ها در هر متر مربع افزایش یافته‌اند. به طور مثال  فرش 1200 شانه در یک متر عرض 1200 گره دارد و به گره‌های طولی نیز تراکم گفته می‌شودکه در یک متر طول 3600 گره  دارد . فرش 1200 شانه و 1500 شانه بسیار زیباترو قشنگ‌تر هستند و هم چنین ریز بافتی این فرش‌ها شبیه به فرش‌های دست بافت است .

فرش‌های نازک که 1200 شانه و 1500 شانه هستند برای محل‌های لوکس وخاص استفاده می‌شوند. این فرش ها به دلیل مقاومت بالا برای زیرپا و مکان‌های پرتردد نیز مناسب هستند اما بهتراست از آن هادرسالن پذیرایی استفاده شود.فرش‌های 1200 و 1500 شانه که برای فضاهای رسمی و لوکس مناسب هستند ، قیمت بالاتری نسبت به فرش های  700 و و 500 شانه دارند که برای اشپزخانه یا اتاق خواب مناسب می باشند . سعی کنید هنگام انتخاب فرش، از فروشگاه ها و برندهای معتبر، فرش 1200 و 1500 اصلراخریداری کنید. از پشت فرش با شمردن تعداد گره‌ها در یک سانتی متر مربع می‌توانید از واقعی بودن تراکم و شانه فرش خود اطمینان حاصل کنید .

فرش‌هایی که ضخامت کمتری دارند معمولاً نرم وبسیار ظریف هستند. لذا افرادی که زیبایی فرش را ترجیح می‌دهند وازمبلمان در منزل استفاده می‌کنند بهتراست فرش 1500 شانه یا فرش 1200 شانه بخرند.این فرش‌ها بسیار متراکم هستند، بافت بسیار ظریفی دارند و این بافت ظریف زیبایی آنها را دو چندان می‌کند.

چرا فرش 1200و 1500 شانه نازک است؟

مهم ترین دلیل برای اینکه فرش ها دارای خاب کمتری است این است که اگر خاب فرش زیاد باشد آنگاه نقشه فرش، ظرافت و زیبایی خودش را از دست می دهد. هرچه شانه وتراکم فرش بیشتر باشد خاب فرش کم تر می‌شود، از این رو فرش‌های 1200و 1500 شانه نسبت به سایر فرش های ماشینی از جمله فرش 700 شانه از خاب کمتری برخوردارهستند.

ویژگی‌های فرش نازک

  •  زیبایی و درخشندگی بسیار بالای طرح فرش.
  • به دلیل فشردگی و تراکم زیاد فرش از نخ های بسیار نازک و ظریف استفاده می‌شود.
  • این نوع فرش‌ها بیشتر برای اتاق‌های مجلل مناسب هستند و مانند فرش‌های دستبافت ظاهر و زیبایی خاصی دارند.  
  • ویژگی بارز فرش نازک 1200و 1500 شانه، تراکم بالای فرش است که از ورود گرد و غبار به فرش جلوگیری می‌کند و باعث طول عمر فرش می شود.

سخن پایانی

فرش‌های 1200 و 1500 شانه بخاطر طرح‌های متنوع و زیبایی چشم نواز، بهترین گزینه برای سالن پذیرایی می‌باشند. علی رغم اینکه این فرش‌ها نازک است اما زیر پای نرم و لطیف دارند . به دلیل تراکم و فشردگی این فرش‌ها از ورود گرد و غبار به درون فرش جلوگیری می شود و در نتیجه جارو زدن و نگهداری این فرش‌ها بسیار راحت تر است .فرش های 1200 و 1500 شانه در رنگ و طرح‌های متنوع بافته می‌شوند که ظاهری مدرن و  زیبا به سالن شما می‌دهند .

فرش ماشینی ضخیم چون نخ خاب بلندتری دارد، برای جارو زدن به مکش قوی نیازمند است. هرچه تراکم فرش ماشینی بیشتر باشد، تمیزکردن آن به دلیل کوتاهی پرزها آسان‌تر است. پس اگر به تمیزی فرش ماشینی خود اهمیت ویژه‌ای می‌دهید، فرش ماشینی با شانه و تراکم بالا می تواند انتخاب مناسبی برای شما ‌باشد.

ضخامت فرش به مواردی چون شانه،‌ تراکم ، آهار و جنس الیاف بستگی دارد، اما در کیفیت و عمر فرش تأثیر چندانی  ندارد . هرچه شانه وتراکم فرش ماشینی بیشتر شود، ضخامت فرش ماشینی کمتر وفرش نازک‌تر می‌شود. از این رو فرش 500 شانه،فرش 700 شانه،فرش ماشینی 1200 شانه تراکم 3600 و فرش ماشینی 1500 شانه تراکم 4500 به ترتیب ازضخامت کمتری برخوردارهستند.

اگه از مطلب خوشتون اومد. خوشحال میشیم امتیاز بدید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *