نگهداری و نظافت فرش

روش‌هایی ساده و تاثیرگذار برای رفع سوختگی فرش

رفع سوختگی فرش را قطعا می‌توان یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های خانم‌های خانه‌دار دانست. در این مقاله سعی کردیم راه حل‌هایی ساده اما کاربردی در اختیار شما قرار دهیم تا بتوانید با استفاده از آن به راحتی سوختگی‌های سطحی و نسبتا عمیق فرش را ترمیم کنید، فرقی نمی‌کند فرش دستباف باشد یا فرش ماشینی. با این راهکارهای گفته شده براحتی می‌توانید سوختگی فرش را ترمیم کنید. تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

از بین بردن سوختگی فرش در اثر اتو و داغ شدن قابلمه

وقتی از رفع سوختگی فرش صحبت می‌کنیم قبل از هر موضوعی باید به این نکته توجه کرد که سوختگی عمق زیادی دارد یا سطحی است؟ زیرا اقداماتی که برای هر یک از این دو نوع سوختگی باید انجام دهیم متفاوت است.

اگر میزان سوختگی فرش و موکت شما سطحی است و فقط رنگ زرد روی فرش شما ایجاد می‌شود، بهترین راه برای رفع سوختگی فرش، استفاده از پیاز است.  یک پیاز را از وسط نصف کرده و روی محل سوختگی قرار دهید و بعد از حدود ۵ دقیقه که محل سوختگی را خیس کرد، آن را کاملا آبکشی کنید تا این لکه زرد از بین برود.

در نوع دوم سوختگی‌های عمیق که اصولا سیاه و گود هستند، کار کمی تخصصی است و در مورد فرش‌های دستباف و ماشینی بهتر است برای تعمیر به افراد حرفه‌ای مراجعه کنید‌.

از دغدغه های خانم های خانه دار، رفع سوختگی فرش می باشد.استفاده از پیاز، یخ، مایع تمیز کننده میتواند بسیار موثر باشد. می توان از یک رفوگر متخصص برای رفع سوختگی عمیق کمک گرفت، مطالب این مقاله را مطالعه کنید تا با تمام روش های رفع سوختگی اشنا شوید.

رفع سوختگی فرش بر اثر سیگار و زغال

رفع سوختگی فرش

پس از اتوکشی و پخت و پز، زغال و سیگار را می‌توان شایع‌ترین علت سوختگی فرش دانست که اغلب اتفاق می‌افتد. یادتان باشد که اگر میزان سوختگی همچنان بالاست، باید از افراد متخصص کمک بگیرد.

در سوختگی‌های سطحی‌تر، لازم است در ابتدای کار از سمباده استفاده کنید و روی محل سوختگی بمالید تا لکه‌های سیاه باقی مانده از زغال و سیگار از روی فرش پاک شود.

در مرحله بعد باید کثیفی‌های جدا شده را از سطح فرش پاک کنید و در صورت مشاهده قسمت‌هایی که هنوز سوخته‌اند می‌توانید با قیچی، پرزهای سوخته را پاک کنید.

اگر هنوز آثار به طور کامل از بین نرفتند، می‌توانید از محلول پراکسید هیدروژن و آب برای رفع رنگ زرد و سوختگی استفاده کنید. در پایان کار می‌توانید کمی شامپو فرش روی محل سوخته بریزید و بگذارید خشک شود.


رفع سوختگی فرش در اثر شمع و مواد پارافینی

هنگام صحبت در مورد نحوه از بین بردن اثرات شمع بر روی فرش یا موکت، مهمترین نکته‌ای که باید به آن توجه کرد جدا کردن پارافین ذوب شده از سطح فرش است.

روش اصلی این کار به این صورت است که در ابتدای کار باید تمام پارافین‌ها را از سطح فرش خود جدا کنید، برای این کار باید پارافین‌های موجود را با قاشق یا یک جسم تیز جمع کنید.  پس از انجام مرحله اول باید اتو را با قرار دادن پارچه تمیز روی سطح آسیب دیده و جدا کرده و روی پارچه بکشید تا پارافین‌ها ذوب شده و پارچه جذب شود.

در نهایت لازم است قسمت سوخته با آب و مایع ظرفشویی شسته شود، برای جلوگیری از نفوذ آب به قسمت‌های مختلف در هنگام شست و شو، لازم است فرش را از زمین دور نگه دارید و پس از شستن با سشوار فرش را خشک کنید.

نکات اضافی برای از بین بردن سوختگی فرش

مواردی که تاکنون در مورد رفع سوختگی فرش ذکر کردیم، شایع‌ترین و پرتکرارترین مواردی است که متاسفانه باعث سوختن فرش‌های دستباف و ماشینی می‌شود.

فراموش نکنید که این راه حل‌ها همگی برای از بین بردن سوختگی‌های کم عمق هستند و زمانی که میزان سوختگی شما از حد معینی فراتر رود، نه تنها خودتان قادر به رفع آن نخواهید بود، بلکه حتی شرکت‌های حرفه‌ای هم این کار را نمی‌کنند. بنابراین قبل از هر اتفاقی فرش خود را در اولویت قرار دهید و از آن مراقبت کنید.

در برخی از موارد، با استفاده از تکه‌های یخ روی محل سوختگی، آن را به نحوی صاف کرده و سپس با استفاده از برس یا شانه، سعی کنید پرزهای اطراف را به سمت محل سوختگی بکشید، با این کار به راحتی می‌توانید سوختگی را پنهان کنید. استفاده از یخ و شانه در جهت خاب فرش برای رفع سوختگی فرش در صورت سطحی بودن گزینه بسیار مناسبی است. البته فراموش نکنید که قبل از شانه زدن بهتر است از دستمال برای جذب آب یخ استفاده کنید تا از خیس شدن فرش جلوگیری شود.

اما اگر این روش حذف و پنهان کاری جواب نداد، حتما قسمت بعدی را با دقت بخوانید زیرا می‌تواند نتایج شگفت‌انگیزی برای شما به ارمغان بیاورد.

سطح از بین بردن سوختگی فرش در خانه

اگر تمام کارهایی که در قسمت‌های قبل در مورد رفع سوختگی فرش برای شما انجام نشده است، مانند استفاده از پیاز یا یخ و سشوار، برای قسمت‌هایی که تنها مشکل رنگ زرد نیست و عمق سوختگی سطحی نیست، لازم است از افراد متخصص کمک بگیرید. اگر به هر دلیلی فرش شما قابل ترمیم نبود می‌توانبد از طرح تعویض فرش کهنه با فرش نو فروشگاه افرند استفاده کنید.


بهترین روش تمیز کردن فرش چیست؟نکات نگهداری فرش ماشینیطرح تعویض فرش کهنه با فرش نو

1- از چه موادی برای رفع سوختگی فرش استفاده کنیم؟

پیاز، یخ، مایع تمیز کننده


2- چند نوع سوختگی در فرش وجود دارد؟

دو نوع سوختگی وجود دارد، سطحی و عمقی.

اگه از مطلب خوشتون اومد. خوشحال میشیم امتیاز بدید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۶ رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *