نگهداری و نظافت فرش

بهترین روش تمیز کردن فرش چیست؟

بهترین روش تمیز کردن فرش

بسیاری از خانم‌ها نمی دانند که شامپو زدن لزوما بهترین روش برای تمیز کردن فرش در خانه نیست و گزینه‌های بیشتری برای تمیز کردن فرش نسبت به گذشته وجود دارند. خیلی‌ها به دنبال تمیز کردن فرش بدون شستن هستند. بهتر است این را بدانید که تمیز کردن فرش در خانه، کار سختی نیست اما مستلزم در نظر گرفتن نکاتی است. به طور کلی، روش‌های مختلفی برای از بین بردن لکه‌های سخت و کثیفی‌های موجود روی سطح فرش وجود دارد. بهترین روش تمیز کردن فرش معمولا بخارشوی است که بیش از ۹۰ درصد آلودگی و باکتری‌ها را از روی فرش پاک می‌کند.

برای اطمینان از اینکه فرش‌ها و موکت‌های خانه‌تان و همچنین سایر مواد کف‌پوش را در شرایط خوبی نگه ‌دارید، لازم است چند نکته را رعایت کنید. در این مقاله می‌خواهیم در مورد بهترین روش تمیز کردن فرش صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

بهترین روش تمیز کردن فرش

استفاده از آب داغ و اعمال فشار هر دو باعث از بین بردن خاک غلیظ، گل، گرد و غبار و سایر زباله‌های روی فرش می‌شوند و به راحتی قابل استخراج هستند. تمیز کردن فرش با بخارشو همچنین الیاف فرش مات‌شده را  تمیز می‌کند تا فرش خانه شما تازه‌تر و زیر پا نرم‌تر به نظر برسد.

در خیلی از موارد، تمیز کردن فرش روشن ممکن است کار سختی به نظر برسد! بهترین کار برای این نوع فرش‌ها این است که آن‌ها را به افرادی بسپارید که در این زمینه تخصص دارند. در خشک شویی‌های فرش از پودر مخصوص شوینده یا مواد شیمیایی مشابه استفاده می‌شود که با مقدار کمی آب فرش را تمیز می‌کنند. یک برس چرخان پودر را به داخل الیاف فشار می‌دهد و باعث تمیز شدن فرش خواهد شد.

هیچ «بهترین روش شستن فرش در خدمات قالیشویی» که مناسب همه انواع فرش باشد و انواع کثیفی‌ها و لکه‌ها را برطرف کند، وجود ندارد و همه روش‌های قالیشویی مزایا و معایبی دارند. چند مزایا و معایب محبوب‌ترین روش‌های شستشوی فرش را در نظر بگیرید تا بهتر بتوانید انتخاب مناسبی برای فرش خانه خود داشته باشید. بخارشو فرش همچنین باکتری‌ها، میکروب‌ها، کپک‌ها و سایر کثیفی‌ها را از بین می‌برد و باعث می‌شود شما فرش براق داشته باشید.

شامپو کردن فرش برای از بین بردن لکه‌های سرسخت موثر است اما این کار نیازمند این است که مواد شوینده به طور کامل از فرش خارج شوند. باقی مانده مواد شوینده چسبنده پس از شامپو کردن، گرد و غبار و کثیفی بیشتری را در فرش نمایان می کند؛ به طوری که فرش خانه ممکن است خیلی زود پس از شامپو زدن، کثیف به نظر برسد.

خشک شویی فرش برای ادارات و خانه‌های شلوغ یا خانواده‌هایی که بنا به ددلایلی نمی‌توانند منتظر خشک شدن فرش باشند بهترین گزینه است! با این حال، شوینده‌ها و مواد شیمیایی مورد استفاده برای خشک‌شویی فرش‌ها می‌توانند تا حدودی تند باشند، بنابراین در نظر گرفتن تهویه مناسب حیاتی است. این روش شستشوی فرش ممکن است برای کسانی که آلرژی یا مشکلات تنفسی دارند انتخاب نامناسبی باشد.


تکنیک هایی برای تمیز کردن انواع لکهنحوه تمیز کردن فرش ماشینی در خانهشستشوی فرش در منزلنکاتی برای دوام فرش
بیشتر بدانید

اشتباهات تمیز کردن فرش که باید از آن‌ها اجتناب کنید

برای تمیز کردن کامل فرش‌های خانه، بهتر است با یک شرکت قالیشویی نزدیک محل زندگی خود تماس بگیرید! به طور کلی شرکت‌هایی که خدمات تمیزکاری فرش را انجام می‌دهند؛ ابزار و تخصص مورد نیاز برای تمیز کردن لکه‌های سخت و کثیفی‌ها را بدون آسیب رساندن به الیاف فرش دارند.

با این حال، اگر تصمیم دارید فرش‌های خانه خود را به تنهایی تمیز کنید، به برخی از اشتباهات رایج در تمیز کردن فرش توجه داشته باشید و از آن‌ها اجتناب کنید:

  • هنگام تمیز کردن یا شستشوی فرش از فشار زیاد خودداری کنید. فشار دادن یک برس چرخان به داخل الیاف فرش می‌تواند الیاف را شل کند تا فرش کدر به نظر برسد.
  • تمام آثار شامپو، مواد شوینده، فوم و مواد شیمیایی تمیزکننده فرش را بعد از شستشو، به طور کامل از فرش استخراج کنید. همانطور که گفته شد، مواد شوینده باقیمانده چسبناک هستند و باعث می‌شوند که فرش شما کثیف‌تر از قبل باشد.
  • با هر بار استفاده از بخارشو اجازه دهید بخار به الیاف فرش نفوذ کند و اطمینان حاصل کنید که فرش شما تمیز شده باشد.
  • از راه رفتن روی فرش‌های مرطوب و شسته شده، خودداری کنید زیرا این کار می‌تواند الیاف فرش را خرد کند و فرش را فرسوده نشان دهد.
  • در حین تمیز کردن فرش و همچنین بعد از آن، لازم است که فضای مورد نظر، تهویه مناسبی داشته باشد تا به خشک شدن کامل فرش و لایه زیرین آن کمک کند. پنجره‌ها را باز کنید و اجازه دهید هوا جریان داشته باشد.

نکات ساده برای تمیز نگه داشتن فرش

تمیز نگه داشتن فرش

شامپو زدن، بهترین گزینه برای تمیز نگه داشتن فرش خانه است، اما لازم است به چند نکته کاربردی و در عین حال ساده برای بهتر تمیز شدن فرش، توجه کنید:

  • اگر حیوان خانگی دارید، باید ناخن‌ها و چنگال‌های حیوان خانگی خود را کوتاه کنید، نه فقط برای کاهش میزان کثیفی که ممکن است روی فرش باشد٫ بلکه برای جلوگیری از کشیدگی نخ‌ها و الیاف فرش.
  • در فضای مورد نظر، یک دستگاه تهویه هوا داشته باشید. یک دستگاه تصفیه هوا گرد و غبار و کثیفی موجود در هوا را به دام می‌اندازد تا کثیفی‌هانتوانند روی فرش ته‌نشین شوند.
  • سطوح بیرونی خانه خود را به طور مرتب بشویید. خاک، گرد و غبار و سایر کثیفی‌های بیرون از خانه در نهایت می‌توانند در هوا منتقل شوند و راه خود را در داخل خانه باز کنند و روی فرش‌ها و سایر مواد کف‌پوش بنشینند.
  • تصور نکنید که جاروبرقی منظم به فرش‌های شما آسیب می‌رساند. جاروبرقی زدن به طور روزانه کثیفی و گرد و غبار را از بین می‌برد.؛ پس نظافت روزانه منزل را فراموش نکنید به خصوص اگر رفت و آمد زیادی دارید.

سوالات متداول

در ادامه به سوالاتی پاسخ می‌دهیم که توسط بسیاری از افراد در رابطه با بهترین روش تمیز کردن فرش پرسیده شده است

آیا تمیز کردن فرش‌ها آن‌ها را خراب می‌کند؟

بله. استفاده نادرست از برس‌های اسکراب و استفاده زیاد از شامپو و مواد شوینده خشن می‌تواند به الیاف فرش آسیب برساند.

چگونه می‌توان فرش را به صورت عمیق تمیز کرد؟

یکی از راه‌ها، تمیز کردن فرش با سرکه است. به طور کلی، بهترین روش تمیز کردن فرش با دست شامل پاک کردن لکه با پارچه  و سرکه سفید است. سرکه بسیاری از انواع لکه‌های غذا، لکه‌های حیوانات خانگی و سایر زباله‌ها را از بین می‌برد. شستشوی کامل با دستمال مرطوب هم تمام آثار لکه را از بین ببرد.

تمیز کردن فرش با دست کار سختی  است اما ارزش این تلاش را دارد. این تکنیک ها به شما کمک می کنند فرش های خود را تمیز کنید و لکه ها و بوهای نامطبوع را از بین ببرید

نکات تمیز کردن فرش

  • بهترین روش تمیز کردن فرش معمولا بخارشوی است.
  • هنگام تمیز کردن یا شستشوی فرش از فشار زیاد خودداری کنید.
  • اگر حیوان خانگی دارید، باید ناخن‌ها و چنگال‌های حیوان خانگی خود را کوتاه کنید.
  • تصور نکنید که جاروبرقی منظم به فرش‌های شما آسیب می‌رساند.
  • اگه از مطلب خوشتون اومد. خوشحال میشیم امتیاز بدید.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۴ رای

    1 دیدگاه در “بهترین روش تمیز کردن فرش چیست؟

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *