راهنمای خرید فرش, فرش ماشینی

کدام رنگ فرش مناسب خانه من است؟ (نکات مهم + مثال های کاربردی)

انتخاب رنگ فرش

موقع انتخاب فرش شاید رنگ فرش برای شما سوال باشد. اگر نمی دانید چه رنگی مناسب اتاق خواب یا اتاق پذیرایی شما است؟ نگران نباشید. نکاتی وجود دارد که می توانند شما را در انتخاب مناسب‌ترین رنگ ها راهنمایی کنند.

انتخاب رنگ فرش آن قدر موثر است که می تواند باعث هیجان یا افسردگی شود، روحیه شما را بالا ببرد یا پایین بیاورد. باعث بهبود یا کاهش عملکرد دانش آموزان و بهره وری کارگران شود، به همین دلیل بیشتر معماران، طراحان و مدیران در انتخاب رنگ فرش ها زمان بیشتری را صرف می کنند.

 علاوه بر روانشناسی رنگ ها مواردی نظیر اینکه فضای اتاق شما چه اندازه است، از اتاق برای چه منظور استفاده می کنید، میزان نور در اتاق چه اندازه است، تمام این موارد به شما در انتخاب رنگ فرش کمک می کند.

 اما در نهایت این شما هستید که با استفاده از نکات گفته شده و اولویت هایتان تصمیم می گیرید. پس تا انتهای این مقاله با ما باشید تا بتوانید اولویت های خود را به درستی تعیین کنید و نهایتا فرش مورد علاقه خود را انتخاب کنید. اولویت ها به دو دسته تقسیم می شوند و هر مورد به صورت جداگانه توضیح داده می شود.


خرید فرش بر اساس رنگرنگ زمینه فرشبهترین فرش گل برجستهبهترین رنگ فرش
از رنگ فرش بیشتر بدانید

انتخاب رنگ فرش براساس فضا و دکوراسیون

  1. رنگ فرشی را انتخاب کنید که مطابق با مبلمان و طراحی خانه شما باشد.

با توجه به دکوراسیونی که اتاقتان دارد دایره رنگ هایتان را محدود کنید. در مورد رنگ مبلمان، تزیینات و دکوراسیون اتاق خود فکر کنید. رنگی را انتخاب کنید که در خانواده رنگی باشد که مشابه با سایر تزیینات موجود در اتاق است. در این صورت همه چیز هماهنگ تر به نظر می رسد.

به عنوان مثال، اگر کاناپه ای دارید که می خواهید به چشم بیاید، با یک فرش به رنگ خنثی توجه را به سمت مبل منحرف کنید. اگر مبل شما قرمز است، دیوارها خاکستری هستند و مبلمان تیره یا سیاه دارید، فرش تیره با رنگ ذغالی انتخاب کنید.

نکته: اگر قصد تغییر در دکوراسیون یا تغییر اجزای دکور منزلتان را دارید، رنگ فرشتان را براساس آن انتخاب نکنید.

نکته تخصصی: برای مطابقت بیشتر با تمام دکوراسیون ها از رنگ فرش خنثی استفاده کنید. به این ترتیب بدون اینکه به رنگ فرش محدود شوید می توانید دکوراسیون خود را تغییر دهید.

  1. طرح و رنگ فرش تیره را برای محل های پر رفت و آمد انتخاب کنید.

اگر به ندرت از اتاق استفاده می شود، رنگ فرش برای مدت طولانی دست نخورده باقی می ماند و رنگ روشن به خوبی جواب می دهد. با این حال، اگر اتاق رفت و آمد بالایی دارد، بهتر است رنگ تیره یا طرحی را انتخاب کنید که خاک، ساییدگی و پارگی را به راحتی نشان نمی دهد.

به عنوان مثال فرش روشن و با زمینه کرم ممکن است برای فضای اتاق نشیمنی که زیاد از آن استفاده نمی شود عالی به نظر برسد؛ اما، اگر کودک زیر 5 سال یا تردد بیش از حد دارید، انتخاب مناسبی برای اتاق نشیمن شما نخواهد بود.

  1. رنگ های روشن تر را برای اتاق های بدون نور طبیعی انتخاب کنید.

اگر اتاق شما نور طبیعی زیادی دارد، رنگ فرش مشابه نمونه واقعی خواهد بود؛ اما اگر قصد فرش کردن اتاق تاریک را دارید، ممکن است فرش تیره تر از نمونه واقعی به نظر برسد.

به عنوان مثال، اگر چندین پنجره در اتاق خواب خود دارید با فرش کرم رنگ اتاق شما روشن تر به نظر می رسد. اگر یک پنجره دارید، ممکن است رنگ کرم بیشتر شبیه رنگ خاکی باشد.

  1. رنگ فرشی را انتخاب کنید که متناسب با سلیقه و سبک شخصی شما باشد.

خرید فرش یک سرمایه گذاری است، پس به جای انتخاب رنگی که به راحتی فضای شما کمک می کند، رنگی را انتخاب کنید که واقعاً دوست دارید. انتخاب رنگ فرش خود را به 3 تا 5 گزینه محدود کنید و سپس بر اساس اولویت شخصی تصمیم بگیرید.

به عنوان مثال

  • اگر براساس اولویت بین خاکستری روشن، زغالی یا خاکستری تیره قصد انتخاب دارید، موردی را انتخاب کنید که علاقه بیشتری به آن دارید.
  • اگر فرش با رنگ قهوهای مایل به زرد در دکوراسیون شما عالی است اما آن را دوست ندارید، به جای آن به رنگ بژ یا خاکی فکر کنید.
  1. چندین نمونه فرش را به خانه بیاورید تا ببینید کدام یک بهتر است.

اگر تصمیم گیری در مورد رنگ برایتان دشوار است، می توانید برخی از نمونه های فرش را در خانه و در شرایط مختلف نورپردازی قرار دهید. حالات مختلف نور روی فرش را در طول روز مقایسه کنید تا به یک انتخاب برسید. سپس بر اساس اولویت شخصی تصمیم خود را نهایی کنید.

رنگ فرش نقره‌ایرنگ فرش لاکیرنگ فرش کرمرنگ فرش فیلی
رنگ فرش آبیرنگ فرش گلبهیرنگ فرش سرمه‌ایرنگ فرش بژ
رنگ فرش…

انتخاب رنگ فرش براساس سبک و استایل شخصی

  1. رنگ های با سایه روشن و خنثی را انتخاب کنید تا فضای شما بزرگتر شود.

اگر برای یک اتاق کوچک دنبال ایجاد تغییرات هستید از فرش با رنگ های روشن و گرم استفاده کنید. رنگ های روشن در خانه های سنتی احساس لوکس بودن را القا می کنند و انتخاب بسیار عالی به نظر می رسند.

به عنوان مثال رنگ های بژ، قهوه ای مایل به زرد، یا خاکستری روشن از نظر گرم بودن مناسب هستند

  1. فرش تیره را برای اتاق های مدرن و راحت انتخاب کنید.

به طور کلی فرش های تیره باعث می شود اتاق ها کوچک‌تر و دنج تر به نظر برسند. اگر طرفدار سبک مدرن هستید و می خواهید فضای شما گرم و جذاب به نظر برسد، این ایده عالی است.

به عنوان مثال، فرش های با رنگ زغالی، قهوه ای تیره یا خاکستری تیره را برای یک اتاق خواب یا اتاق نشیمن مد روز انتخاب کنید.

  1. برای پنهان کردن لک و کثیفی ها، فرشی با چند رنگ تیره انتخاب کنید.

اگر کودک یا تردد وآمد ورفت زیادی دارید، ممکن است نگران رد پاها و … باشید. در این حالت فرشی را انتخاب کنید که دارای 2 تا 3 تن رنگی تیره و متفاوت است. به این ترتیب، لکه ها کمتر دیده خواهند شد.

به عنوان مثال، اگر با فرشی از ترکیب قهوه ای تیره، قهوه ای متوسط ​​و بژ کف اتاق نشیمن خود را بپوشانید. به راحتی متوجه لکه ها و تیرگی های کوچک سطح فرش  نخواهید شد.

  1. برای ایجاد فضای شخصی فرش با رنگ روشن را انتخاب کنید.

فرش های رنگارنگ انتخاب همه نیست، اما اگر قصد ایجاد فضایی بی نظیر در اتاق خود دارید می توانید به آن فکر کنید. اگر می خواهید اتاق خواب، استودیو، اتاق کودکان، اتاق بازی یا تختخواب خود را سفارشی کنید، یک فرش با رنگ قالب آبی، سبز فیروزه ای، صورتی یا قرمز انتخاب کنید.

سخن نهایی:

انتخاب رنگ فرش می تواند یکی از دشوارترین موارد در تزئین خانه باشد. چرا که نکات مهم زیادی برای تصمیم گیری وجود دارد: مواردی نظیر اینکه فضای اتاق شما چه اندازه است، از اتاق برای چه منظور استفاده می کنید، میزان نور در اتاق چه اندازه است، تمام این موارد به شما در انتخاب بهترین رنگ کمک می کند. در کنار این شرایط اگر بخواهید اتاقتان گرم و دنج به نظر برسد از رنگ تیره استفاده کنید و رنگ روشن را برای اتاقی که دوست دارید بزرگتر به نظر برسد در نظر بگیرید. اگر رنگ فرش خود را انتخاب کرده اید، راهنمای خرید فرش را هم بررسی کنید تا قدم به قدم در مسیر خرید فرش قدم بگذارید.

اگه از مطلب خوشتون اومد. خوشحال میشیم امتیاز بدید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۶ رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *