سبک زندگی, نگهداری و نظافت فرش

نحوه پاک کردن 5 لکه آزار دهنده از فرش کرم

پاک کردن لکه از فرش کرم

آیا شما نیز به دنبال راهی برای پاک کردن لکه از فرش کرم خود هستید؟ پس این مقاله مختص شماست! پاک کردن لکه از فرش‌هایی با زمینه کرم اهمیت زیادی دارد. زیرا این نوع فرش‌ها به دلیل رنگ روشن خود، لکه‌ها را به وضوح نشان می‌دهند و می‌توانند ظاهر کلی اتاق را تحت تأثیر قرار دهند. لکه‌های روی فرش کرم نه تنها زیبایی و تمیزی محیط را کاهش می‌دهند، بلکه در صورت عدم پاکسازی به موقع، ممکن است به عمق الیاف نفوذ کرده و به سختی قابل پاک شدن باشند. همچنین لکه‌های قدیمی می‌توانند باعث تغییر رنگ دائمی فرش شوند. بنابراین، پاک کردن سریع و مؤثر لکه‌ها از فرش کرم نه تنها به حفظ زیبایی و تمیزی محیط کمک می‌کند، بلکه عمر مفید فرش را نیز افزایش می‌دهد. ما در این مقاله قرار است نکات مهم تمیز کردن و پاکسازی این فرش‌ها را توضیح دهیم؛ پس با ما باشید.

اهمیت آموزش پاک کردن لکه از فرش کرم

پاک کردن لکه از فرش کرم می‌تواند چالش‌برانگیز باشد و اشتباهات رایجی وجود دارد که ممکن است اوضاع را بدتر کند. یکی از این اشتباهات استفاده از مواد شوینده قوی است که می‌تواند رنگ فرش را تغییر دهد یا به بافت آن آسیب برساند. همچنین مالیدن شدید لکه به جای تمیز کردن ملایم آن، می‌تواند باعث گسترش لکه و نفوذ بیشتر آن به الیاف فرش شود. استفاده از آب داغ نیز معمولا لکه‌ها را تثبیت و پاک کردن آن‌ها را دشوارتر می‌کند. هرگونه اشتباه در زمینه پاک کردن این فرش‌‌ها باعث خرابی و از بین رفتن ظاهر کلی فرش می‌شود. بنابراین در ادامه نکات طلایی برای پاک کردن لکه از فرش کرم را ذکر خواهیم کرد. پس اگر مشتاق به یادگیری نحوه پاک کردن انواع لکه از فرش رنگ روشن خود هستید، با ما همراه باشید.

1- پاک کردن لکه پروتئین ها از فرش رنگ روشن

لکه های پروتئینی شامل لکه خون یا لکه‌های ارگانیکی مانند لکه غذا، تخم مرغ، آبگوشت و نوشیدنی‌ها هستند. حتی لکه‌های آلوده‌ای مثل مدفوع نیز جزو لکه‌های پروتئینی محسوب می‌شوند. پاکسازی این قبیل لکه‌ها معمولا نیازمند دقت بالایی است.

برای پاک کردن لکه‌های پروتئینی باید محلولی متشکل از موادی مثل صابون، نمک و سرکه سفید را با آب ولرم مخلوط کنید و فرش را با آن پاکیزه  نمایید. فرش خود را به کمک یک پارچه سفید وپاک و محلول فوق، می‌توانید تمیز کنید.

2- از بین بردن لکه چای روی فرش کرم رنگ

چای یکی از متداول‌ترین مایعاتی است که روی فرش همه ما ریخته می‌شود. پاک کردن لکه چای از روی فرش کرم، در مقایسه با سایر فرش‌ها، نیازمند دقت بیشتری است. به طور کلی از بین بردن لکه چای روی فرش کرم رنگ به چند روش صورت می‌گیرد. برای مثال سرکه سفید یکی از موادی است که می‌توانید به کمک آن، لکه چای را از روی فرش خود تمیز کنید.

پاک کردن لکه از فرش کرم
  • روش پاکسازی لکه چای با سرکه سفید: برای اینکار ابتدا با مخلوط کردن دو پیمانه سرکه سفید با چهار پیمانه آب محلول مورد نظر آماده می‌شود. محلول را در بطری اسپری بریزید و بطری را تکان دهید. سپس آن را در محل لکه مورد نظر اسپری کنید. صبر کنید تا محلول ده دقیقه روی محل لکه بماند. لکه آغشته به محلول سرکه را با پارچه تمیز کنید. در پایان نیز محل مورد نظر را با اسپری کردن آب تمیز بشویید و سپس با پارچه تمیز سفید، خشک نمایید.
  • پاکسازی لکه چای با نمک: برای پاکسازی لکه با این روش نیاز به نمک، یک پارچه تمیز سفید رنگ و آب سرد دارید. در صورتی که لکه به تازگی ایجاد شده باشد، ابتدا باید باقیمانده چای را از روی فرش بردارید. سپس روی لکه یک لایه ضخیم نمک بریزید. چرا که نمک باعث جذب و حذف رطوبت لکه می‌شود. نمک می بایست به مدت نیم ساعت روی لکه بماند. سپس نمک را جاروبرقی کنید. در پایان نیز می‌توانید باقیمانده لکه را با پارچه سفید که به آب سرد آغشته شده است، تمیز نمایید.

3- پاک کردن لکه آب میوه و سبزیجات از روی فرش

خانواده‌های زیادی که صاحب فرزند خردسال هستند، با این مشکل مواجه می‌شود. در صورتی که شما نیز با این مشکل رو به رو شدید، فقط کافیست نوشابه ای مثل سون آپ (به دلیل اینکه بی رنگ است) را روی لکه اسپری کنید. سپس با استفاده از یک پارچه میکروفایبر تمیز، روی محل مورد نظر بکشید.

4- پاک کردن لکه شمع از فرش

قبل از شروع هر اقدامی، ابتدا باید به کمک نوک چاقو، شمع را از روی فرش جدا کنید. سپس تکه‌های آن را با جاروبرقی به طور کامل از روی فرش بردارید. در مرحله بعد، با روش استفاده از محلول سرکه سفید که طرز تهیه و استفاده از آن را در قسمت‌‌ قبل ذکر کردیم، آثار شمع را از روی فرش خود پاکسازی کنید.

نکته بسیار مهم

به هیچ عنوان بلافاصله بعد از ریختن شمع روی فرش، عملیات پاکسازی را شروع نکنید. ابتدا صبر کنید تا مایع شمع کاملا خشک شود، سپس مراحل فوق را اجرا کنید.

5- برای پاك كردن لكه لوازم آرایش از روی فرش چه کنیم؟

این مشکل نیز از موارد شایعی است که همه آن را تجربه کرده‌اند؛ مخصوصا برای فرش اتاق خواب .

برای پاکسازی لکه رژ لب، در صورتی که لکه ایجاد شده وسیع و عمیق نباشد، می‌توانید محلولی بسیار رقیق از آب، شامپو فرش و پودر درست کنید. سپس محلول را به کمک یک برس و با حرکات رفت و برگشت، روی لکه بکشید تا کاملا پاک شود. لازم به ذکر است در صورتی که لکه وسیع یا شدید باشد، بهتر است از مراکز ارائه دهنده خدمات قالیشویی کمک بگیرید.

پاک کردن لکه از فرش کرم

برای پاکسازی لکه‌های خط چشم و ریمل نیز باید از مواد از بین برنده لکه‌های چربی استفاده کنید. برای مثال صابون یکی از بهترین مواد برای پاکسازی این مدل لکه‌هاست. شما می‌توانید یک قالب صابون را به صورت رفت و برگشت روی لکه بکشید، تا کاملا پاک شود. برای پاکسازی لکه ریمل نیز می‌توانید از محلول پودر، جوش شیرین و آب استفاده کنید.

البته در صورتی که فرش کرم رنگ یا سایر فرش‌های رنگ روشن شما با این مشکل مواجه شده باشد، بهتر است قبل از هر اقدام و برای حفظ ظاهر و کیفیت فرش، از مراکز قالیشویی کمک بگیرید.

نتیجه گیری

در این مقاله سعی شده تا راه‌های پاک کردن لکه از فرش کرم را به شما آموزش دهیم. ذکر این نکته لازم است که قبل از شروع فرایند لکه بری، ابتدا اطلاعات کافی‌ درباره جنس و نوع الیاف فرش خود کسب کنید. راه کارهایی که در این مقاله ذکر شد، بیشتر برای پاک کردن لکه از فرش کرم ماشینی است. برای کسب اطلاع نسبت به پاکسازی لکه از روی فرش‌های دست‌باف، می‌توانید با کارشناسان این حوزه در ارتباط باشید.

اگه از مطلب خوشتون اومد. خوشحال میشیم امتیاز بدید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *