فرش دستباف

هرآنچه لازم است در مورد نگهداری از فرش دستباف بدانید

فرش‌های دستباف منطقه‌ای توسط بافندگان ماهری تولید می‌شوند که هر گره را با دست میبافند. از آنجایی که تولید فرش‌های دستباف بیشترین زمان را می‌برد، هزینه آن معمولاً بیشتر از فرش‌های ماشینی است. نکات مهمی در زمینه نگهداری از فرش دستباف وجود دارد که باید از آن‌ها اطلاع داشته باشید؛ بنابراین اگر فرش دستباف در منزل خود دارید و در مورد روش‌های نگهداری از آن اطلاعاتی ندارید با ما همراه باشید.

جاروبرقی زدن فرش دستبافت

همان طور که می دانید از بین بردن کثیفی های روی فرش برای جلوگیری از آسیب و سایش زودرس، مسئله مهمی است. خاک و گرد و غبارهای ریز می‌تواند به راحتی روی فرش بنشیند و آن را آلوده کند. به دلیل وجود این آلودگی ها ممکن است در آینده نیاز داشته باشید که فرش خود را تعمیر کنید. جاروبرقی روزانه می‌تواند باعث شود که فرش دستبافت شما عمر طولانی‌تری داشته باشد و خیلی دیرتر دچار فرسودگی شود.

بنابراین، جاروبرقی زدن 2 الی 3 بار در هفته برای جلوگیری از نشستن ذرات گرد و غبار در فرش دستباف شما، بهترین گزینه است.

شستشوی فرش

Principles of handmade carpets maintenance - beheshticarpet

برای اینکه فرش دستبافت خود را در بهترین حالت نگه دارید، توصیه می‌شود که فرش را هر ۳ تا ۵ سال یکبار به قالیشویی تحویل بدهید تا قالی شما عمر طولانی‌تری داشته باشد.

تغییر موقعیت فرش

تغییر محل قرارگیری و موقعیت فرش در هر سال، می‌تواند در دوام و استحکام فرش شما تاثیر گذار باشد. بسته به محلی که فرش در آن استفاده شده است؛ چرخاندن و تغییر موقعیت آن می‌تواند عمر فرش را افزایش دهد.

فرش دستباف یک اثر هنری است. اگرچه این فرش‌ها به دلیل دوام بالا شناخته شده اند، اما حتما لازم است که با احتیاط از فرش خود مراقبت کنید.


فرش ماشینی یا دستبافت؟ بهترین برند فرش دستباف کدام است؟محصولات فرش دستباف افرند
بیشتر بدانید

تمیز کردن فوری فرش دستبافت

اگر مایع یا غذا روی فرش دستبافت شما ریخت، در اسرع وقت آن را تمیز کنید. مواد باقیمانده هر چه مدت زمان بیشتری در فرش نفوذ کند، حذف کامل آن سخت‌تر خواهد بود. ابتدا مایع اضافی را پاک کنید و مواظب باشید که باعث نفوذ بیشتر به الیاف فرش نشود. سپس می‌توانید محل لکه شده را از لبه فرش به مرکز آن با یک پارچه مرطوب ( نه کاملا خیس) تمیز کنید. از صابون یا محصولات شوینده استفاده نکنید، زیرا می ‌توانند روی رنگ فرش شما تأثیر بگذارند و باعث تغییر رنگ دائمی شوند.

خشک نگه داشتن فرش دستباف

دور نگه داشتن رطوبت اضافی از فرش به جلوگیری از کپک زدن و پوسیدگی کمک می کند، بنابراین مطمئن شوید که فرش شما هر زمانی که خیس می‌شود، بلافاصله برای خشک شدن آن اقدام می‌کنید. برای رطوبت کم،می‌توانید مایع اضافی را با حوله جذب کنید و فرش را خم نکنید. در مورد نفوذ عمیق لکه درون فرش؛ می‌توانید محل مرطوب فرش را تا زمانی که خشک شود، بالا نگه دارید. (یک ظرف زیر فرش قرار دهید)

تمیز کردن حرفه‌ای فرش دستباف هر چند سال یکبار

بسته به ترافیکی که فرش شما به طور مرتب در معرض آن قرار می‌گیرد، توصیه می‌کنیم هر دو تا پنج سال یکبار آن را به صورت حرفه‌ای تمیز کنید.

برای این کار می‌توانید فرش خود را به یک خدمات قالیشویی معتبر و با تجربه در تمیز کردن فرش بفرستید. در ضمن روفگری فرش دستباف هم می‌تواند به ماندگری این نوع فرش کمک کند.

نگهداری فرش دستباف

  • تولید فرش دستباف زمان و هزینه بیشتری نسبت به فرش ماشینی صرف میکند.
  • برای جلوگیری از نشستن ذرات بر روی فرش دستباف باید هفته ای 2 الی 3 بار جارو کشیده شود.
  • توصیه می‌شود که فرش دستباف را هر ۳ تا ۵ سال یکبار به قالیشویی تحویل بدهید.
  • تغییر محل قرارگیری و موقعیت فرش دستباف در هر سال، می‌تواند در دوام و استحکام فرش شما تاثیر گذار باشد.
  • اگر مایع یا غذا روی فرش دستبافت شما ریخت، در اسرع وقت آن را تمیز کنید.
  • نمونه فرش دستباف مجموعه فرش افرند

    اگه از مطلب خوشتون اومد. خوشحال میشیم امتیاز بدید.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۴ رای

    1 دیدگاه در “هرآنچه لازم است در مورد نگهداری از فرش دستباف بدانید

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *