دسته بندی نشده

مرمت فرش ماشینی چه موقعی نیاز است؟

مرمت فرش ماشینی

فرش های ماشینی هم مانند هر وسیله ای دچار استهلاک و مشکلاتی می شوند که بعد از مدتی باید به مرمت فرش فکر کرد. به مرور زمان مشکلاتی پیش می آید که فرش را از آن زیبایی اولیه دور می کند و دیگر در نگاه بیننده آن جذابیت ظاهری اولیه را ندارد.

مرمت فرش در اصطلاح فرش به معنی ترمیم و اصلاح نقاط آسیب دیده فرش است. در یک توصیف کلی مرمت فرش کلیه اقداماتی است که برای برطرف کردن آسیب و صدمات ظاهری که به فرش وارده شده است انجام می شود.

رفوگری یا مرمت فرش به چه معنی است؟

واژه رفو در اصطلاح به معنی درست کردن و اصلاح جامه به شکلی است، که اصلاً در ظاهر مشخص نشود و مانند اول گردد. پس رفو در واقع یک هنر است که نوعی دوخت نامرئی و نامعلوم ایجاد می کند.

رفوگری فرش اصطلاح بسیار رایجی است که در فرش‌های دستباف و فرش های ماشینی کاربرد دارد. مرمت فرش به معنای اصلاح و تعمیر عیب و ایرادهای فرش به هنگام ایجاد مشکل است.

چه موقع به مرمت فرش ماشینی نیاز داریم؟

اگر بچه بازیگوشی دارید که ممکن است فرش را بسوزاند یا خانواده شلوغی که تردد در آن زیاد است هر کدام از این مشکلات زیر می تواند گریبان گیر فرش شما هم بشود. البته در این مقاله نکاتی درباره نگهداری از فرش وجود دارد که با مطالعه این نکات مهم می توانید سال های زیادی با فرش زیبای خود در خانه تان زندگی کنید. مشکلات رایج عبارت‌اند از:

  • پوسیدگی
  • از بین رفتن رنگ اولیه نخ ها
  • از بین رفتن چله فرش
  • بریده شدن قسمتی از فرش با وسایل برنده
  • پوسیده شدن شیرازه فرش
  • سایش بیش از اندازه
  • از بین بردن پرزهای فرش

 همه عوامل بالا جز مواردی هستند که نیاز به تعویض یا مرمت فرش ماشینی را در ذهن ما زنده می کنند.

مرمت فرش ماشینی نیاز به چه مهارت هایی دارد؟

قبل از آنکه قلاب و نخ به دست بگیرید و ظاهر فرش خود با تکه های ناموزون وصله کنید بهتر است دست نگه دارید. مرمت فرش یکی از اصولی است که برای انجام آن به تجربه و مهارت خاصی نیاز است. متخصصان این حرفه در اصطلاح رفوگر نامیده می‌شوند. رفوگر فرش علاوه بر آشنایی کامل با شیوه‌ بافت فرش، به مفاهیم دیگری مانند شناخت مواد اولیه، رنگ ها و طرح ها آشنایی و تسلط کافی دارد.

فقط فرش های دستباف و قدیمی نیاز به مرمت دارند؟

با شنیدن اصطلاحات مرمت فرش و رفوگری شاید ذهنتان به سمت فرش های قدیمی و اصیل ایرانی برود؛ اما در اصل مرمت فرش برای تمام انواع فرش و حتی فرش های تازه هم کاربرد دارد. فقط به شرط آنکه با یکی از مشکلات بالا روبرو شوند. البته بهتر است برای جلوگیری از انتشار این صدمات در کل فرش دست به کار شوید و آن را به محل مناسبی برای مرمت تحویل دهید.

به چه شیوه هایی مرمت فرش انجام می‌شود؟

مرمت فرش با توجه به میزان صدمات متفاوت است؛ مانند زخم یا آسیب هایی که به پوستمان وارد می شوند آسیب دیدگی های فرش هم در سه سطح قابل بررسی هستند. این آسیب دیدگی ها بر اساس وسعت و شدت آسیب دیدگی به صورت زیر هستند:

  • آسیب‌دیدگی کم (سطح سه): صدمات جزئی و یا ظاهری فرش است که به‌آسانی و با هزینه‌ای پایین می‌توان آن‌ها را برطرف کرد. این آسیب‌ها شامل تغییر نخ‌های بخشی از فرش، تغییر رنگ ظاهری، کهنه شدن، رفع لکه‌های کوچک و یا برداشت رنگ بخشی از فرش است.
  • آسیب‌دیدگی متوسط (سطح دو): این آسیب دیدگی ها از نوع اساسی هستند. در این آسیب‌ ساییدگی، خوردن سطح فرش توسط بید، بیرون‌زدگی نخ چله از میان پرز فرش و سرنخ درفشی قابل مشاهده است. در صورت بروز این قبیل از آسیب‌ها، برای انجام مرمت فرش به دقت و هزینه بیشتری نیاز است.
  • آسیب‌دیدگی شدید (سطح یک): این گروه آسیب دیدگی درجه بالاتری دارد. در این سطح صدمات جدی‌تری از قبیل سوختگی، پارگی و پوسیدگی بخشی از فرش قابل مشاهده دارد. مرمت فرش در این گروه نیاز به هزینه و زمان بسیار دارد، البته این روش مختص قالی‌های نفیس و موزه‌ای است.

قیمت فرش ماشینیشستشوی فرش در منزلرفع سوختگی فرش
در مورد فرش ماشینی بیشتر بدانید…

 

سخن پایانی:

فرش های هر خانه ای جز اشیا قیمتی هستند که باید در نگهداری آن ها وسواس زیادی به خرج داد. گاهی به مرور زمان فرش ها دچار سایش و مشکلاتی می شوند که نیاز است با مرمت اساسی نگاهی تازه به آن ها داشت. مرمت اگر بر طبق اصول انجام نشود ظاهر فرش بسیار نازیبا می شود. با شناخت نوع آسیب دیدگی می توان فرش را به دست افراد متخصص این کار سپرد. بدون آنکه ظاهر فرش عوض شود، فقط مرمت می شود.

اگه از مطلب خوشتون اومد. خوشحال میشیم امتیاز بدید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *